Nå øker Renault Zoe-rekkevidden
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Om tre uker kommer en optimalisert Renault Zoe til Norge. Ett av essene i ermet denne gangen: Gratis lading i fem år.
GENÈVE (elbil.no): Det er ingen standard facelift vi snakker om her. Zoe vil se eksakt lik ut, etter tre år på markedet i Europa, men under panseret og i batteripakka har det skjedd viktige endringer.
– Først og fremst betyr forbedringene at rekkevidden er økt fra 210 til 240 kilometer etter den europeiske testnormen NEDC. Det betyr at vi er best av alle på det norske markedet når det gjelder rekkevidde, utenom Tesla. Men vi sammenligner oss ikke med Tesla, sier Anders Gadsbøll, direktør i det norske importørselskapet RBI Norge AS.
Hovedgrunnen ligger i en nyutviklet elmotor, kalt R240, etter testet NEDC-idealrekkevidde. Motoren er utviklet av ingeniører ved Renaults Technocentre på Cléon-fabrikken, der Zoe også produseres med franske biter. Hovedfokus har vært å forbedre den elektroniske motorstyringen for å få ned forbruket.
Store ambisjoner for Zoe
I tillegg er nettobruken av batteripakka økt fra 22 kWh til 23,3. Samtidig har Renault gått bort fra 43 kW ladefart på Cameleon-laderen (AC) i Zoe. Fra nå av lader Zoe maksimalt 22 kW, som innebærer en drøy time fra null til full.
Det siste året har ingen i RBI Norge AS lagt skjul på at de elektriske ambisjonene er høye. I løpet av et snaut år, har Renault omsatt nær 600 Zoe på det norske markedet – ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV). Framover vil omsetningstakten øke betydelig, om vi skal tro Gadsbøll.
– Per dags dato har vi en kontraktsinngang på 150-170 Zoe i måneden. Det er vi veldig godt fornøyd med. Det er litt mindre enn vi regner med å komme opp i om noen måneder. Årsaken er at vi er tomme for biler, og at forhandlerne inntil i dag ikke har visst om prisene på den oppgraderte utgaven, sier Gadsbøll.
Elbilen bidrar mye til at Renault som bilmerke har sterkt økende markedsandel i Norge. Startprisen for oppgraderte Zoe blir 199.900 kroner (med 3,6 kW veggboks), mens toppmodellen med 11 kW-lader kommer på 249.900 kroner.
Ladeproblem endelig løst
Gadsbøll har flere ess i ermet enn ny elmotor når Zoe nå skal jakte på flere norske kunder:
- Det nye ladesystemet reduserer ladetiden hjemme (med veggladeboks) med 3,6 og 11 kW ladefart, med 20 minutter (fra seks timer til fem timer 40 minutter og fra to timer til en time og 40 minutter).
- Ved hjelp av Stavanger-selskapet Zaptecs nye ladeløsning, kan Zoe nå lade problemfritt i norsk IT-nett (230 V). Ladefarten blir 2,3 kW (10 A), og betyr rundt ti timer ladetid fra tomt batteri. Løsningen er på markedet fra 1. august i år. Veggladeboks for garasjebruk er fortsatt inkludert i alle tre utstysnivå (Life, Intense Easy Charge og Intense Supercharge).
- Fem års gratis lading på Fortum Charge&Drives ladestasjoner i Norge.
Satsingen på utbygging av lademuligheter startet i fjor høst.
– Så langt har vi bygd ut 130 ladestasjoner i Norge. Vi har skrevet avtale med grunneiere for ytterligere 250 lokasjoner, som vil bli bli bygd ut innen første halvår 2016. Alle eiere vil eksempelvis i løpet av mars kunne lade på alle McDonalds Drive Thru-restauranter, og når vi er ferdig er det minimum 800 ladepistoler tilgjengelige for det norske folk.