RenaultVi leste nylig et intervju med en Renaultguru. Han har ikke fått med seg så mye av hva som skjer med elbiler i Norge…

Det er Andy Heiron, lederen av Renaults elbilprogram i Storbritannia, som gir et temmelig fyldig intervju til en nysgjerrig representant for car21.com. Vi må anta at han snakker mye med de andre Europasjefene, gjerne over et glass rød Burgunder. Trist å se Norge ikke i det hele tatt nevnt.

Hva ser Renault etter?

Det store lyspunktet i artikkelen var beskrivelsen av hva Renault verdsetter i markeder de ønsker å satse på. Rettere sagt – hva de mener er de tre viktigste tiltakene i en verdensomspennende plan for rask innfasing av elbiler:

  • En mer attraktiv kostnad for elbiler gjennom midlertidig innføring av kjøps- og bruksinsentiver.
  • Forenkling av bruken gjennom en smart infrastruktur med enkel tilgjengelighet og tilgang på ladestasjoner.
  • Engasjement for elbil gjennom å se at det er brukere av dem – gjerne synligheten av mange elbiler. Kombinert med positiv kommunikasjon av fordelene ved å kjøre elektrisk.

Vanskelig å ikke være enig i at dette er viktig.

Hvordan tror Renault at Europa er?

Renault Kangoo Z.E.Renaultguruen får spørsmål om hvilke land han anser som mest effektivt promoterer elbil. Svaret viser at han overhodet ikke har sett på europeiske salgsstatistikker.

Landene som renner han i hu: Spania, Frankrike, Tyskland, Storbritannia, Nederland og Portugal. Vel, vel, vi snakker om knøtteelbilnasjoner. OK, Frankrike kan muligens tilgis fordi det vil være noen kjempestore offentlige innkjøp. Nederland er vi litt svake for. Det er også han. Til slutt nevner han Irland. Ja, der var det solgt 46 elbiler i 2011 og de har under 200 offentlige ladepunkt, viser en enkel sjekk.

Finnes det noen grunn til ikke å ta med Norge i dette? Vi har gjennomført denne «verdensomspennende planen», og flere av våre byer har bemerkelsesverdige antall av elbiler. Vi snakker synlighet en masse og en demonstrasjon på at det vi gjør virker. Dessuten overoppfyller vi alle insentivene som han ramser opp som gode tiltak. Drøye 3.000 ladepunkt og en plan om 70-75 hurtigladere i år, er heller ingen ting å skjemmes over. Elbilsalget i 2011 er overveldende for en knøttenasjon som Norge. Ja, kanskje det er knøttetheten som er problemet? Nei, i Irland er de til tross for katolismens forhold til prevensjonsmidler, nesten 1 million færre innbyggere en oss.

Hva har Renault?

Det er nok ikke Fluence Z.E. som trigger oss mest. Den kan vi akseptere at ikke kommer til Norge. Nissan LEAF framstår som et vel så godt alternativ. Både i størrelse og ikke minst i funksjon av at den i motsetning til Fluence kan hurtiglades. Fluence kan det bare raskt skiftes batterier på. Noe Better Place i Danmark skal dra nytten av.

Derimot har vi store forventninger til varebilen Kangoo Z.E. Foreløpig er det antyda 300 av dem til Norge i løpet høsten 2012. Forresten, den skal ikke bare være varebil, men også komme som en femseter. Så glade vi nordmenn er i boksete biler, bør det være en innertier. Derfor tåler vi langt flere enn 300 av den, gjerne tusenvis.

Renault ZoeSå er det Renault Zoe, den første modellen Renault konstruerer som elbil fra bunnen av. En snerten femseter som skal ut i markedet i 2013. Den vil vi ha mange av. Hurtiglading har den, men sannsynligvis en litt saktere AC-løsning enn den DC-hurtigladinga som CHAdeMO tilbyr. Men raskt nok vil det være. Og investeringene i ladeinfrastrukturen er vesentlig rimeligere, så du kan sannsynligvis få lada den ved langt flere anledninger.

Det artige bykjøretøyet Twizy må vi nok overlate til de særeste av oss. Slike som meg sjøl Wink og den legendariske biljournalisten Jon Winding-Sørensen som skal egenimportere en hvis ikke Renault leverer den på døra.

En av grunnene til at vi er litt hissige på Renault, er prisene som verserer. I Norge bør disse elbilene koste godt under 200.000 kroner. Til tross for at de må gjøre noen klimatilpasninger. Så blir det en månedsleie på 7-800 kr for batteriene. Det er spennende å se hvordan det blir mottatt. I Norge har vi en tendens til å ville eie. Men på den annen side, leie av batterier fjerner det store økonomiske usikkerhetsmomentet knytta til deres levetid. Kanskje det kan få nok en demning av elbilinteresse til å briste? Så ser vi ikke bortifra at Renault i Norge også kan tilby kjøp av batteriene hvis du absolutt vil det.

Utålmodige

Vår venn i Renault hevder at 2012 blir året for det store taktskiftet i elbilsalget. Han frustreres ikke over 2011 fordi det er nå de sjøl først setter igang bred lansering. Ja, det gjør de virkelig. Rapporter fra Europa melder om hyppige TV-reklamer og andre kampanjer. Der er de gode. Vi gleder oss – og har nok en god grunn til å mase på Renault! Foreløpig har norsk, kommersiell elbilreklame vært lite innovativ og kraftfull.

2012 blir litt kjedelig hvis det ikke kommer flere aggressive aktører på det norske markedet. Intet galt med elbilene vi kan få kjøpt idag. Men mer det er å velge mellom, jo mer oppmerksomhet får elbilene og flere vil vurdere å bli elbilister. Den totale etterspørslen i markedet vil øke kraftig, slik at også nåværende aktører får solgt mer. Mulig vi må vente til 2013 da Tesla med Model S, Daimler med Smart, Ford med Focus Electric og Renault endelig har blitt lansert i det norske markedet. Inntil videre tillater vi oss å være utålmodige.

Vi håper Motorgruppen, importøren bak suksessen i-MiEV, skal få overbevist franskmennene om at Norge skal lenger fram i køen. Etter noen svake år her hjemme er Renault på frammarsj og kundetilfredsheten er økende. Men i europeisk sammenheng er Norge et minimarked for Renault. Skikkelig satsing på elbil kan øke frasparket.

Hele intervjuet med Renaultguruen er her. Denne uka kan han glede seg over at EiB som er banken til EU, har lånt Renault ca 1,4 milliarder kroner til videreutvikling av neste generasjons motorer og litiumbatterier for elbiler.

Renault Norge har litt oppdatert informasjon på hjemmesiden deres, mens den norske Z.E.-siden ser noe uaktuell ut.