Edison AccumulatorsI den siste tida har det vært mye snakk om elbiler og batterigaranti. Hvordan var tilstanden for 100 år siden?

Nok noen som lurer på hvordan diskusjonen om innholdet i dagens batterigarantier utvikler seg. Joda, debatten er igang og Elbilforeningen kommer tilbake med relevant informasjon når vi har det. I mellomtida fryder vi oss over brosjyrer fra Edison Accumulators Ltd, London og A/S Elektrobil, Kristiania. Brosjyrene fra 1915 åpner med vakre slagord som:

Edison Accumulator
Electric Automobiles
for
Luxury
Economy
and Durability

Tekstforfatterne var slett ikke dårlige på den tida. De visste å uttrykke seg imponerende da de skulle beskrive batteriene:

The Electric Automobile was imagined to be expensive to run, and not over reliable. This opinion of the Electric was fairly correct until five years ago – that is to say, until the coming of Edison’s perfected fool-proof all-steel Accumulator. Then the dawn of a revolution broke!

For å bli litt mer konkrete og svare på folks bekymringer:

It is guaranteed to show the same capacity as when new, after four year’s service. A battery that will brave nearly fifteen hundred day’s service and remain unimpaired! Is such a rugged structure likely to break down immediately the guarantee has expired? We leave the answer to your good sense – even if you were once a member of that brigade.

Og feiende flott konkluderer med:

These are some of the reasons for our christening the Edison Accumulator: The Fool-proof Tank for Electricity.

La oss i helhet sitere batterigarantien til Edison Accumulators:

If during four years, for traction service, from date of said delivery, any cells are found to be incapable of developing full rated capacity under normal conditions, we will, at our discretion, either replace them with other cells of full rated capacity, or repair such cells to restore their full rated capacity, free of charge, f.o.r. our Works.

Edison AccumulatorsDen norske importøren A/S Elektrobil kunne gi følgende lovnad:

Edisonbatteriet leveres med 4 aars garanti.

Vi kan lese i brosjyren til A/S Elektrobil, Kristiania, at

Etter at ha været i daglig bruk i optil 4 aar viser det sig, at Edisonbatteriet endog har tiltat i kapacitet. … Et stort amerikansk firma uttaler, at Edisonbatteriet i 18 av dets vogne efter 4 aars bruk visste indtil 10% større kapacitet end ved anskaffelsen.

Vi må bare tillegge at dette var lenge, lenge før norsk forbrukerlovgivning ga oss de rause vilkårene vi nå har, med 2 eller 5 års reklamasjonsrett avhengig av forventningen til batteriets levetid.

Edisons batteri var uten bly og etsende syrer. Forniklede stålplater og en fortynnet lut gjorde jobben. De kunne også lades dobbelt så raskt som den tidas blybatterier. Ettersynet var av og til en mindre påfylling av destilert vann. Minus 20 kuldegrader stoppa heller ikke elektrokjemien. Påstås det.

Utvikleren var ingen ringere enn Thomas Alva Edison. Med ønske om å bidra til at elektriske biler ble en suksess. Produsent var Edison Storage Battery Company fram til 1972. Da overtok Exide og stoppa produksjonen i 1975.

For å få dette i rett perspektiv. Til tross for den fantastiske positiviteten til Edisons NiFe-batteri, lanseringen kom på tidspunktet for starten på elbilens svanesang. Neppe disse batterienes skyld at elbilen deretter fikk en heller lenger, skyggefull tilværelse. Synderen var nok den elektriske startmotoren som gjorde bensinbilene enklere å bruke.

Edison Accumulators