Rogaland, det forjettede elbilland…
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Flatt landskap, godt klima eller fornuftige mennesker? Vi vet ikke hva som gjør utslaget, men i Rogaland får elbilen en dose av alt og blir en salgsvinner.
I vårt medlemsregister er det om dagen en region som skiller seg ut i positiv forstand. Og gudene skal vite om det ikke alltid har vært slik? I Rogaland har vi det største tillsiget av nye medlemmer landet sett under ett, og en bilselger kan fortelle at 1/3 av de nye bilene de selger er elektriske.
Innovative jærbuer har samlet riket før, og de gjør det igjen. Rogaland Elbilforening vokser seg sterk og infrastruktur kommer på plass. Snart kan man kjøre elbilen på skiferie til Sirdal. Kanskje ikke akkurat topp skiføre nå da… Det kommer en hurtiglader opp på strekningen, samtidig som Lyse Energi sprer mange andre hurtigladere utover i fylket, til glede for både trillinger og løv.
Vi tok en telefon til den lokale Nissan LEAF-selgeren i Ålgårds Auto. Som også har satt opp en hurtiglader som avbildet til høyre. Han kunne på sin underfundige rogalandsmåte konstatere: «Joda dei solgte ein masse LEAF, truleg over 1/3 av alle nybilane vi sell.»
Vi hadde en lengre samtale, og han konstaterte at salgsmåtene for elbil kontra andre biler var veldig annerledes, og det virket. Å ukritisk hevde at en LEAF går 15-17 mil, er en dødssynd. Videre må man som elbilselger spille på mange strenger, og klart på helt andre strenger enn fossilbilsalget har å by på. Man må våge å spørre kunden: «Er du helt sikker på at det er denne bilen du skal ha?» Det gir suksess, sier vår selger i Rogaland.
Om det gode salgsresultatet i Rogaland hadde han flere ting å si.
Vi har jo flatt landskap og relativ grei vinter. Selv om han måtte smøre litt på om at det var kaldt i Rogaland óg, siden han snakket med en innbarket østlending. Men som han sa, størsteparten av elbilene selges ikke til Stavanger, men til Bryne og Sandnes. Noen LEAF har det blitt til Haugesund også. Årsaken er nok pendlerbehovet. Videre berømmet vår selger initiativet til Lyse Energi, som har satt opp fler hurtigladere i tillegg til de normalladepunktene som allerede finnes. Dette har gitt elbilistene trygghet.
Til slutt la vår selger til, at man faktisk må understreke miljøaspektet til elbilen. Han brukte et enkelt uttrykk for å beskrive elbilens innsats for bedre klima: «Gjør man ingenting, skjer det ingenting». Å velge elbil gir i alle fall et bidrag. I samtalene med kundene kan man derfor med en gang avslutte NOx og CO2-debatten. Den vinner elbilen. Til høyre kan vi føle bekreftelsen elbilentusiasten og miljøverneren Erik Solheim gir oss da han fikk prøvekjøre LEAF ved åpningen av den store vindmølleparken på Høg-Jæren.
Vi gratulerer Ålgårds Auto med LEAF-salget. Norges største ekslusive Nissan-forhandler i Norge. Suksessen er intet som kommer av seg selv. Ære og berømmelse må deles mellom elbil og selgerkorpset. Vi legger merke til at de har 15 nybilmodeller i hyllene. Da er det ganske imponerende at én av dem forsyner seg med 1/3 av salget. Og den er elektrisk! Hva om vi for to år siden hadde påstått at det skulle bli realiteten i 2012? Nei, da ville menn i hvite frakker hentet oss.