Hopp til innhold

Rørende enighet på Stortinget

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

stortingetikonHvorfor er det bare 66 elbiler i offentlig sektor i Norge, og kan man stole på tall fra Norsk Elbilforening? Kristin Halvorsen fra SV var i alle fall i tvil om dette da hun svarte lederen for Transport og Kommunikasjonskomiteen, Knut Arild Hareide, i Stortingets spørretime 12. mai 2010. Varm potet Hareides spørsmål var egentlig stilt til Samferdselsministeren, men hun var smart nok å kaste ballen til Miljø- og utviklingsministeren som er den som sitter på virkemidlene til å påvirke offentlige innkjøp i miljøvennlig retning. Solheim hadde som vanlig ikke tid til å svare selv, så han overlot jobben like greit til partileder og kunnskapsminister Kristin Halvorsen. Arbeidet med å utforme det skriflige svaret til Hareide ble gjort i Miljøverndepartementet som relativt raskt oppdaget at det ikke fantes noen oversikt over antall elbiler i offentlig sektor i Norge. Hva gjør man da ? Jo, man ringer Elbilforeningen, men man stoler ikke helt på tallene: «Ifølge Norsk Elbilforening, Norstart, er det 66 elbiler i offentlig sektor. Det er imidlertid en viss usikkerhet rundt disse tallene, og vi har dessverre ikke nøyaktige tall på hvor mange av elbilene som eies og driftes av det offentlige.» (Kristin Halvorsen) Elbiler i offentlig sektor Det er ikke mulig å komme fram til noe tall på elbiler i offentlig sektor ved å sjekke autoregisteret i Norge. Hvis bilene er leaset (mange offentlige biler er leaset) vil leasingselskapet stå oppført – ikke brukeren. Eneste mulighet er å sjekke med leverandøren av biler – de vet hvem som er de reelle kundene. Think, Pure Mobility (tidligere Elbil Norge), Reva og Go Green er de eneste leverandørene som leverer nye elbiler i Norge. Med forbehold om at stat og kommuner skulle ha begynt å kjøpe elbiler på finn.no vil tallene være riktige som følger fordelt på biltyper: 3 Reva 31 Think 22 Buddy 10 Fiat ——– 66 totalt Fordelt på tre typer offentlig virksomhet: 9 Stat (eller statlig virksomhet inklusive heleide statsselskaper) 1 Fylkeskommuner (eller heleide virksomheter) 56 Kommuner (eller heleide kommunale virksomheter) Kommunene er flinkere enn staten, særlig Trondheim Kommun som i 2009 for alvor kom i gang med elektrifisering av bilparken. Den norske stats andel av elbilparken i Norge er ikke mer enn 0,3%, mens det offentlige totalt sett har 2,3 % av den totale elbilparken. Energi Norges prosjekt Grønn Bil har spesielt fokus på offentlige innkjøp. hareidetesla Leder i Transport- og kommunikasjonskomiteen, Knut Arild Hareide vil ha flere elbiler i offentlig sektor. 22 nordmenn har skaffet seg den nye elektriske sportsbilen Tesla og flere er i bestilling. Ikke en eneste av disse fins i offentlig sektor. (Foto: Gunhild Sørås) Ingen flere gulerøtter SV-leder og kunnskapsminister Kristin Halvorsen har som de fleste andre i dette landet fått med seg at Norge har verdens beste rammevilkår for elbiler. Hun mener derfor at det ikke trengs flere virkemidler for å få det offentlige til å kjøpe elbil: «Når det gjelder det økonomiske på dette området, trenger vi ikke noen særlige gulrøtter, fordi det er gunstig både når det gjelder avgifter og på alle andre måter.» Kristin Halvorsen er veldig for elbiler. Det er Erik Solheim også, særlig hvis det er valgår, og har oppfordrer gjerne kommunene til å bruke elbiler. Ute av fokus Kristin Halvorsen omgikk det faktum at det nye innkjøpsreglementet som kom i vår har møtt massiv kritikk for å være utdatert, ute av fokus og for dårlig. Elbiler nevnes, men fokus ligger utelukkende på tradisjonelle biler. Reglementet mangler systematikk og baserer seg på en virkelighetsforståelse som ligger 3-5 år tilbake i tid, uttaler Norstarts Generalsekretær Rune Haaland til elbil.no. Det offentlige er mye mer regelstyrt enn folk flest, sier Haaland videre. – Folk flest kan gjerne kjøpe en bil som bare går 4-5 mil hvis de sparer hel halvtime hver dag på å kunne kjøre forbi køen i morgenrushet, påpeker generalsekretæren. – Offentlig sektor ser på kostnadene med elbil satt opp mot tradisjonelle biler. Ingen er mer gjerrige i Norge enn offentlig sektor selv om de påstår å legge vekt på miljøhensyn. solheimhalvorsen Grønn Bil med offensiv for offentlige innkjøp Siden statens eget direktorat for offentlige innkjøp (DIFI) og Miljøverndepartementet ikke hørte på Bilimportørene, Energibransjen, Elbilprodusentene, Miljøorganisasjonene, Forskningsrådet og NVE for å nevne noen som direkte eller indirekte forsøkte å få forbedret innkjøpsreglementet, kan det være greit å vite at Grønn Bil har laget en innkjøpsveileder som anbefales brukt hvis man er ute etter å erstatte forurensende transport med ren og fornybar. For å beregne kostnadene ved bruk av elbil har Grønn Bil også laget en kalkulator som beregner kostnadene ved anskaffelse og bruk av elbil. Opprinnelig publisert 14. mai 2010, 11:30:00 | Rune Haaland