Statoil hurtigladerIgår ble Statoils første hurtiglader for elbiler åpnet på Økern. Også den første hurtigladeren i Norge du må betale for å bruke.

Det er Statoil Fuel & Retail som driver denne kommersielle hurtigladeren. Etablert som en del av Zeros hurtigladerprosjekt som er støttet av Transnova.

 

Det var statssekretær Kjetil Lund i Finansdepartementet i lag med adm.direktør Dag Roger Rinde i Statoil Norge AS som fikk den høytidelige æren av å åpne hurtigladeren.

Statoils rolle

– Nye elbiler med mulighet for hurtiglading gjør at bensinstasjonene kan ta en helt ny rolle. Nå blir det mulig for oss å tilby påfyll til elbiler innenfor den tiden folk tilbringer på bensinstasjoner. Det er en hyggelig og miljøriktig utvikling, sier administrerende direktør Dag Roger Rinde i Statoil Norge AS.

I åpningstalen hevdet Rinde at Statoil søker å være miljøfokuserte gjennom å tilby nye miljøtilpassede produkter. Han viste blant annet til at stasjonen på Økern for to og et halvt år siden åpnet sin hydrogenfyllestasjon, og selskapets satsning på ymse biodrivstoff. Han ga samtidig et klart inntrykk av at satsingen på «miljødrivstoff» nok dels ikke har vært helt vellykket, og henviste til en noe manglende interesse for E85.

Laderen på Økern blir ikke den eneste til Statoil Fuel & Retail. Selskapet har blitt tildelt midler fra Transnova til ytterligere to stasjoner. Tidlig i januar åpner Statoil Fuel &Retail neste hurtiglader sørvest for brua ved Minnesund i Akershus. Deretter blir det ved Sekkelstenkrysset langs E18 i Askim i Østfold.

Finansdepartementet er fornøyd

Kjetil Lund, statssekretær i Finansdepartementet, påpekte i sin tale at laderen på Økern er et direkte resultat av regjeringens satsning på miljø- og klimatiltak. Han henviste da til at laderen var finansiert av midler fra det statlige prosjektet Transnova som er underlagt Statens Vegvesen.

Proxll er leverandøren

– Med hurtiglading bidrar Statoil Fuel & Retail til en tryggere hverdag for elbilbrukerne, frykten for ufrivillig stopp minker betraktelig når hurtiglading er tilgjengelig, samtidig som det åpner for at vi trygt kan kjøre elbil til byen selv om vi bor noen mil unna, sier Rune Langeteig i Proxll.

Dette er Proxlls første hurtiglader som har fjernovervåking av driften. Her leses bruksfrekvens, laderens status, og man har i tillegg muligheten til å rapportere ut i sanntid om laderen er ledig, opptatt, eller ute av drift. En system som kan sende informasjon til NOBIL slik at dette blir tilgjengelig i tjenester som bruker denne databasen, sier Langeteig.

Statoil hurtigladerDet koster å lade

Statoil markedsfører et «åpningstilbud» på 29 kroner pr 10 minutter du lader. Betalingen gjøres i kassa. Stasjonen videovervåkes, så det er bare dumt å forsøke og lure seg unna.

Kjapp hoderegning tilsier at 10 minutter gir et sted mellom 6-8 kWh, som for de fleste elbiler da vil gi 4-7 mils forlenget rekkevidde. Dette varierer selvsagt med elbilens strømforbruk, som igjen varierer med kjørestil, bruk av varmeapparat, vær og føreforhold.

Regnestykket viser at 1 kilometer kan koste deg fra 40 til 70 øre. Vi understreker at denne kostnaden da baserer seg på hva Statoil kaller et «åpningstilbud». Mon tro hva prisen egentlig skal være? En sånn passe bensin/dieselbil har en drivstoffkostnad på 60 til 90 øre.

– Vi er ingen ideell organisasjon og tar oss selvsagt betalt. Ladeprisen vi nå har satt, må ses i lys av at vi fortsatt er på teststadiet. Vi må prøve oss fram og blant annet se hva slags betalingsvilje det er i markedet, sier Rinde til tu.no.

Finnes det andre løsninger for å gjøre dette attraktivt?

Mange vil finne det gøy å teste hurtiglading. Tipper blir litt trafikk på Økern i helga. Men, skal dette ha bærekraft, bør nok Statoil tenke ut litt smartere måter for å selge strøm. Kjære Statoil, hva med å lage en elbilmeny?

  • Gulrøtter, sunn juice, urtete og strøm på batteriene?

Ok, det var en spøk. Kjør vanlig bensinstasjonsmat:

  • Pølse/boller, valgfri drikke og strøm på tanken.

Ta en 10er ekstra for strøm i 10 minutter. Da vil dere tjene på overpriset mat og drikke, samt også få noe avkastning på hurtigladeren.

Er det andre åpningen av stasjonen?

Elbil.no var tidlig ute med reklame for denne stasjonen. Den lille «science fiction artikkelen» som ble lagt ut i desember 2010, sørga for de første besøkende. Såpass interesse var det at Statoil forlangte at vi måtte legge inn en tydelig advarsel om at dette var en framtidsvisjon.

Alt har ikke gått i oppfyllelse ennå, men Rune Haaland pekte på mye som etterhvert kommer til å skje. Vi morer oss litt over salgstallene for i-MiEV som han «dro til med». Der overgår virkeligheten fantasien.

Selvfølgelig finner du nå Statoils nye hurtigladestasjon på ladestasjoner.no. Sammen med de andre hurtigladestasjonene i Norge, bare velg filtreringsmulighet «hurtiglading» for kun å se dem. Merk at noen få av dem ikke er CHAdeMO, men andre løsninger som for Tesla eller gamle PSA-biler.

Til venstre Rinde og til høyre Lund som skal rive den røde sløyfa av Statoils første hurtiglader

Statoil hurtiglader