Fisker KarmaNorge er ikke bare Europas elbilland, men også en av de fremste hybridnasjonene. Nå har vi 23 ladbare hybrider på veien. Les her også om internasjonale salgstall.

Ladbare hybrider i Norge

Salgsstatistikken for ladbare hybrider er ennå ikke særlig uoversiktlig. I 1.halvår fikk vi 20 Opel Ampera til Norge, hvorav 18 er registrert i Skedsmo kommune hvor General Motors i Norge har hovedkontor. De to andre har funnet sitt hjem i Bodø og Ørsta.

Luksusråskinnet Fisker Karma finnes i 3 eksemplarer i Norge. Norsk pris starter på 1.169.000 kroner fra den nye importøren Fisker Automotive Norge som i følge nyhetsoppslag eier én av disse. Vi mistenker Ferdinand Motor å ha håndtert de to andre. En Karma har bosted på Vestvågøy. Aner vi at Lofotfisket har vært godt de siste åra?

Nuvel, det var ikke så imponerende tall. Mer spennende å se hva som skjer i siste halvår. Da regner vi at Ampera får hjul å rulle på. Du kan til og med vinne et eksemplar.

Ladbare hybrider i Europa

Opel AmperaSalget er betraktelig bedre i Europa. Selv om maisalget på 126 Ampera i Tyskland kanskje ikke er en seidelsvinger. Derimot er salget i Nederland på 990 biler i perioden januar – mai, mesteparten i de to siste månedene (junitall har vi ennå ikke), slett ikke ille. Sammenlignes dette med 104 Nissan LEAF i samme periode i samme land, tipper vi at GM slår seg på brystet av glede.

Før vi rapporterer mer om det europeiske elbilsalget, lar vi 1.halvår passere i helhet. Og ber til gudene Watt, Ampere og Volt om at undere skal skje.

Hybrider i Norge

Vi er stolte av en ca 2,5% andel elbiler av det norske personbilsalget. En liten drøm har vært å passere hybridssalgets andel. Hybrider da uten plug-in mulighet. For etter fem måneder pusta elbilene hybridene i nakken.

Men fortsatt litt igjen her. For i juni gjorde hybridene det særdeles bra. 3,9% av personbilsalget i denne måneden hadde hybriddrift. En dobling fra ifjor. Totalt i år er det solgt 2.226 nye hybrider, men det er ikke mer enn 5% økning fra 2011. Det er en andel på 3,2% av personbilsalget.

Hybrider i Europa

Hvordan er det norske hybridsalget sammenligna med salget i Europa? Jo, så sannelig er vi igjen i toppen, i knallhard konkurranse med Nederland.

I de 4 store EU-landene som utgjør rundt 65% av det europeiske bilmarkedet, er hybridsalget forsvinnende lite. Vi snakker rundt 6 promille i snitt, med Storbritannia som lyspunktet av disse.

For hele 2011 var det Norge som hadde høyest hybridandel med 2,8% av nybilsalget. En promille foran Nederland – og så var det langt ned til Belgia på bronseplass. Imidlertid etter årets 5 første måneder, har Nederland sneket seg forbi Norge og har 3% hybridandel, en promille foran oss. Så får vi se om årets gode junihybridmåned i Norge tar oss forbi når det europeiske halvåret oppsummeres.

Nei, det er mange land i Europa som virkelig sliter med å få fart på salget av ladbare biler og hybrider forøvrig. Nå er det mulighet for en liten forbedring i Europa siden Toyota Yaris i hybridversjon, utslipp på 79g CO2/km, lanseres med en svært aggressiv prising for å ta en skikkelig jafs av småbilsegmentet.

Er det noen som virkelig kan anse seg som fornøyde, er det dem som vil ha opp bruken av dieselmotorer. Så får astmatikere og andre med pusteproblemer lide for det.

Salget i USA av «alternative fuels»

Ser vi på det som amerikanerne kaller alternative drivstoff, det vil si alle kjøretøy som kan bidra til redusert avhengighet av olje, er tallene positive. Hele 54% er salgsøkningen fra 2011 til 2012. Intet mindre enn 265.000 biler. Men så må vi si at definisjonen er temmelig liberal. Inkluderer alle former for milde hybrider og til og med VWs dieselmodeller. Det sier litt om amerikanerne at disse oppfattes som alternative…

Fisker KarmaElbilsalget i USA er ikke imponerende. I juni solgte Nissan færre LEAF enn de gjorde i juni ifjor. Smått utrolig. Nå hevdes det at LEAF skal bli langt mer konkurransedyktig når den amerikanske produksjonslinja i Smyrna åpnes. Tøft å skulle sette igang en egen fabrikk for en bil som totalt har solgt 3.148 eksemplarer i USA i 1.halvår 2012. Det er nesten 20% lavere enn ifjor.

Ifjor knivet Chevy Volt og Nissan LEAF om å være størst i USA. Det gjør de ikke i år. GM er suverene med 8.817 solgte Volt så langt i 2012, en firedobling av fjorårets tall. Månedstallene ser bedre og bedre ut. Mon tro om ikke all den negative oppmerksomheten fra republikanske politikere er den beste reklamen Volt kan få. De er på en kurs som kan ende med 20.000 solgte Volt i 2012. Tror GM kan være fornøyd med det.

Salget av Fisker Karma finner vi ikke på den amerikanske statistikken. Men at den finnes i USA, er helt sikkert. Utafor et luksushotell i Los Angeles så vi opptil flere av dem komme kjørende. «Eye candy» kort og godt.

Toyota pumper ut Priuser i store antall. Bare i juni ble det solgt 19.150. Totalt i 1.halvår 126.654 som nesten er en dobling fra 2011. Gledelig er det å se at plug-in hybriden til Toyota er med i denne statistikken. I juni ble det solgt 695, totalt i 1.halvår 3.435. Auda, det er også mer enn LEAF-salget.

Mitsubishi er generelt et mikromerke i USA. I-MiEVen tusler og går. Totalt solgt 333 i 1.halvår, omtrent på norsk nivå det. Ford med Focus Electric slo i-MiEV i juni og solgte 89 stk. Et tegn på at de endelig er igang med salget i USA? For før det var det bare registrert 8 stykker.