Salto LadestasjonerI et par år har Salto Ladestasjoner markert seg som en av de første til å tilby avanserte løsninger for lading av elbiler. Nå har de et ferdig montert hjemmeladepunkt for under ti tusenlapper, alt inkludert.

 

Vi svingte inn til Saltos lokaler litt ovenfor Skøyen. De er en del av Accendo som i mange år har jobbet med utvikling av nye produkter, fra farrisflaske til utemøbler som eksempelvis uttak for strøm / vann på marinaer og campingplasser. Da var ikke veien til ladestasjoner så lang. Ildsjelene er Hedda Heyerdahl og Kristian Braathen. Sistnevnte stilte opp for å fortelle litt om hva som skjer.

Salto er distributør av SGTE hurtigladestasjoner i Norden. Disse benytter CHAdeMO-løsningen og egner seg da foreløpig for i-MiEV, C-ZERO, iOn og LEAF. Totalt har de fått satt ut 13 hurtigladere i Norge og 2 i Sverige. Dette inkluderer de første ni forhandlerne av Nissan LEAF, to Statoilstasjoner (Økern og Minnesund), Maxi Storsenter Hamar og Marché Rygge som er Ishavsveiens første hurtiglader. Men Salto tilbyr mer enn hurtiglading.

Salto hurtigladerHva er erfaringen deres så langt med hurtigladerne?

– Vi opplever at produktet er av god kvalitet, men inneholder kostbare komponenter. Sammen med Proxll som er ansvarlig for markedsføring, salg og vedlikehold, er vi «early-movers» og investerer idag for å være ledende i morgen. Så langt er vi veldig fornøyde med hva vi har fått til.

Hvordan foregår vedlikeholdet slik at oppetid sikres?

– Alt som kan gå galt, det går galt, for å omskrive Murphys lov littegrann. Vi lærer for hver måned som går. Proxll har apparat til raskt å utbedre feil. Men vi er avhengige av avtalen som eierne inngår for å sikre at responstida er så minimal som den kan være.

Vi har lagt merke til at det ikke er kommunikasjon fra hurtigladerne. Elbilistene kan ikke se om de er operative, opptatte eller ledige?

– En slik løsning mangla på laderne som ble satt opp. Nå har vi tatt ansvar, og i Norge blir det utvikla en kommunikasjon som sikrer at sanntidsinformasjon sendes til ladestasjonsdatabasen NOBIL. Innen kort tid forventer vi at dette vil fungere.

Hvordan ser dere for dere at betaling etterhvert kan foregå på en enkel måte?

– Det er alltid viktig med lønnsomhetsbetraktninger. Betalingsløsning må ikke være så kostbar at spinninga går opp i vinninga. VI har nå utviklet en løsning basert på debetkort (Bank Axept). Alle elbilister har dette kortet, det er en betalingsterminal på ladestasjonen og transaksjonskostnadene er relativt lave. Eidsiva har allerede kjøpt en slik betalingsløsning fra oss. Alle ladestasjonseiere kan bestemme om andre kort også skal gjelde, samt at vi tror mobiltelefon som betalingsløsning vil tvinge seg fram.

Salto MennekesPå hjemmesiden skriver dere at ladepunktene skal tilpasses framtida behov. Hva legger dere i dette?

– Vi er sikre på at ladekontakten Type 2, eller Mennekes som den også kalles etter selskapet som har utvikla den, er kommet for å bli. Den muliggjør trygg og sikker lading med kommunikasjon mellom elbil og strømnett. Samtidig som den har fleksibilitet gjennom å tilby lading fra 16A enfas (3,7 kW) til 32A trefas 400V (22 kW).

– Jeg er en stor fan av Mennekes. Men så det er sagt, Schuko (vår vanlige husholdningskontakt) bør også inkluderes i ladestolpene. Særlig er det viktig å ha begge løsningene på offentlige ladestolper. Slik kan alle lade, men også de som har muligheten til å benytte Type 2 kan få strøm raskere. Og en liten hjertesak, det er viktig å ha et vedlikeholdsprogram for å ta vare på ladestolpene i det offentlige rom.

Dere tilbyr også dedikerte ladeuttak for hjemmelading. Hvorfor?

– Vi vil være med på å bidra til at lading av elbiler foregår sikkert og til en tilfredsstillende hastighet for elbilisten. Produktene som vi nå tar fram, reduserer investeringsbehovet i hjemmene samt er fleksible siden de kan brukes med og uten fast kabel. Medfølgende kabler med låsbar «ladepistol» kan være for ulike ladeinntak til elbilene.

Salto hjemmeladeuttak– Samarbeidende elektrofirmaer sørger for at installasjonen foregår korrekt. Vårt «ladepunkt til folket» kan tunes slik at eksisterende strømkurs kan utnyttes. Er den 16A, men litt strøm brukes f.eks. til lys i garasjen, justeres ladefarten litt ned. Men fortsatt vil dette være vesentlig raskere – og tryggere – enn en vanlig stikkontakt i veggen. En fastmontert lader med kabling av riktig kvadrat fram til ladepunktet ivaretar sikkerheten, øker ladefarten og funksjonaliten for brukeren.

Da ble vi veldig nysgjerrige på prisen?

– Vi kan tilby et hjemmeladepunkt, eller for den saks skyld gjerne for elbillading på arbeidsplasser, til 9.875 kr inkl mva. Da er det ferdig installert av sertifisert elektroninstallatør. Prisen forutsetter et minimum av kabling, at en eksisterende strømkurs kan brukes, og at vi da bare tuner laderen ned basert på undersøkelsene på stedet. Alternativt, og det er alltid mulig, kan du få lagt ut en dedikert kurs på 20A. Men da er dette en tilleggskostnad.

Hos Transnova ser vi at dere mottar midler til designe en modulbasert hurtiglader for elbil?

– Med alle erfaringene vi har skaffa oss, ønsker vi å bidra til å lage enda bedre produkter. Det er en rekke utfordringer knytta til kulde / klima og andre ønsker til display, betaling og kommunikasjon. Vi har så langt «flikka» mye og vil nå heller lage en ladestasjon fra bunn av. Slik at vi kan krysse vår egen kompetanse, ikke minst fra industridesign, med produksjonskompetanse i leverandørnettverket.

Dette høres spennende ut?

Salto ladere– Vi skal lage en hurtigladestasjon spissa mot det nordiske markedet. Stikkordene er enkel, sikker, komfort og trygghet for elbilisten. Det skal bli et veldig bra produkt – og annerledes enn andres fordi Salto setter brukeren i sentrum. Samtidig utvikler vi løsninger som vil sikre  strømnettet mot uheldige belastninger og stikkspenninger. Vi vil også kunne lade mange biler samtidig, med fleksibilitet for å kunne tilpasses det som dukker opp framover.

Ja, hvilket teknologisk valg gjør dere for egen hurtigladestasjon?

– Den nye hurtigladeren utvikles for ladeløsningen CHAdeMO, AC Type 2 og Combined Charging. Vi har fortsatt stor tro på DC-lading fordi det krever lite utstyr ombord i elbilene og likevel leverer høy ladefart. Men alle skal få! Et av prosjektets krav er at lading skal tilbys alle, ikke bare dem som kan benytte CHAdeMO til hurtiglading. Denne tilpasningen til ulike ladeløsninger er for oss en «liten del» av ladestasjonen. Vi jobber mye med andre brukerrettede forbedringer. Blant annet skal vi ha en kommunikasjonsløsning som gir deg informasjon om når du kan forvente å få lade. Det er vi litt stolte av.

Lyst til å lese mer om Salto?

Lyst til å lese mer om Mennekes?