Satser 70 millioner på Buddy
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

I dagens Finansavis letter Pure Mobility (tidligere ElBil Norge) litt på sløret. Du kan lese om investeringen i ny modell, produksjonen og markedet framover. Utdrag fra avisartikkelen følger her.
Pure Mobility er i ferd med å ta en kjempandel av det spanske elbilmarkedet! Som det sto i VG for noen dager siden, der har elbilen floppa. Kun 16 elbiler hvorav 15 er Thinker. Nå får disse selskap av 10 Buddyer. Heia Norge!
Pure Mobilitys fabrikk på Økern har en produksjon på tre Buddyer om dagen, etter å ha produsert 150 til så langt i år. – Men det kan økes til fem-seks uten større problemer, sier adm.direktør Terje Nakstad.
Pure Mobilitys økonomiske forventning er å doble omsetningen i 2010, samt at 2011 skal være året for break-even. I de siste to åra har omsetningen ligget på 31-32 mill kr, med et samlet underskudd på 22 mill kr i tillegg til at over 40 mill kr er aktivert som utvikling. Totalt regnes det med at utvikingen av den nye modellen og produksjonen er en investering på ca 70 mill kr. Pure Mobilitys solide eiere Gezina, Hafslund, Mallin, Jan Sundt m fl har hele veien finansiert satsingen.
– Det er et stort løft for vår bedrift, men det vi har gjort med disse 70 millionene er – sett i forhold til hva produsenter som Think, Tesla, Tazzari Zero og andre har investert og fått ut av sine investeringer – ikke dyrt i internasjonal sammenheng, sier Nakstad.
– Vi er nå inne i 10 europeiske markeder, og vinner stadig gehør for vår måte å tenke på. Det skjer så store og raske endringer i denne bransjen nå at det er mange som finner oss veldig spennende, avslutter Nakstad.
(Kilden til denne teksten er Finansavisen 17.august 2010)Ikke kan vi kun glede oss over Pure Mobilitys varslede suksess for Buddy som eksportprodukt. Think slipper idag nyhetene om sin kjempeavtale i Frankrike. Kanskje vi begynner å få svaret på hva Norge skal leve av når olja tar slutt 🙂
Dessuten er det andre som også har funnet ut hva en ny Buddy kan brukes til: Stenger gruve med miljøbil. Bak dette står Neptune Network.
Vi har brukt den nye Buddyen vi har fått låne på en mer konvensjonell måte. På en liten rundtur rundt i Oslo idag, fant vi ut at det var gøy å fotografere gammel og ny Buddy sammen. Som nevnt ovenfor er det satsa noen titalls millioner. Etter dagens kjøretur kan vi forsikre om at utseendet slett ikke er den største forskjellen. Det lot seg raskt notere at den nye Buddyen på mange måter er et mer fullendt produkt. Vi gleder oss til å kjøre videre, og framover håper vi å møte mange nye Buddyer på vår vei.
PS Skribenten har en bitteliten aksjepost i Pure Mobility.