Sensasjonsseier i autoslalåm for elbil
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

En oppglødd Øyvind Lunde ringte oss torsdag kveld om høydepunktene i Zero Rally. Hva er resultatene etter første dag? Smiler Team Lunde?
Autoslalåmen gikk nesten etter oppskriften. Øyvind dunka alle de proffe rallysjåførene. Nærmeste mann var Mads Østberg, ca et halvsekund bak. Det ble nesten så mye Hurra! for Øyvind som det kunne bli.
Men sensasjonen ble vinneren Alternativ Energi ved Svein Teistedal. Han er en av de få som har vært med siden den første konkurransen, da det het Viking Rally, men ikke vært helt i autoslalåmtoppen. Før nå. Samme bilen som før, rigga opp med det råeste du kan ha i baneløp – R dekk. Sånn sneik han seg ett tiendedel foran Øyvind. Også fordi han forsto løypa litt bedre og tok en tidligere – og helt lovlig – vending enn den hardeste konkurrenten Lunde. Det gjelder å være smart. Noe Øyvind er helt enig i og uten forbehold gratulerte Teistedal med seieren.
Teistedal har kjørt elbilen fra Grimstad og opp til Østersund med hurtigladinger underveis. Tilfeldigvis har vi et spionbilde fra en ladestasjon i et P-hus i Sandvika. Et lite sett med kabler viser trikset for raskt å fylle opp batteripakka med ca 280 km kapasitet. Hans nesten tjue år gamle Chevrolet Geo Prizm Electric er ombygd med litiumbatterier.
Sammen med transportetapper med idealtid og en rekke målinger, var det også et oppoverbakkeløp. Alle som brukte mer tid enn 29 sekunder fikk tillegg. Øyvind i sin, vel vi må nok kunne si det, litt treige Think klarte bakken på 31 sekunder. Slått med 5-6 sekunder av LEAFer. Det er mer kraft der i starten.
Øyvind fikk sendt oss et bilde av seg sjøl sammen med en Fisker Karma. Lettere fascinert av dekkene på 22 tommer. For å si det sånn, den sleit fryktelig i autoslalåmen og måtte fram med reversen. Den er nok bygd for annen bruk.
Vi spør så Øyvind om hvordan det gikk totalt sett på torsdag. Han blir veldig utydelig:
– Eh, jeg veit ikke. Det er uklart hva resultatene er. Arrangørene har mista litt av kontrollen og noen ark skal være på vidvanke. Vi har gjort en grei innsats, men hva det gir av resultat, kan jeg ikke si.
Så alt har ikke gått på skinner? Forsåvidt naturlig nok siden det er biler, men det har vært en god del tull med å få resultater på plass, litt løyperot m.m. Har vi fått høre fra flere.
Okke som, litt forvirring og rot til tross, Øyvind kunne melde om at det er høy stemning og masse moro på rallyet. Kjendiser sprader rundt og er godt fornøyde med å få være med på dette, enten de heter Schau, Damli, Dæhli, Slettemark eller Svindal. Utvilsomt er kjendisfaktoren høyere enn noensinne, enda løpet går oppe i Midt-Svorge.
Rundt midnatt tikka det inn meldinger fra Øyvind. Storfornøyd kunne han sende bilder av resultatlista som var hengt opp. Kommentaren var:
– Ikke ille og ganske uventet. Kult.
Og vi må si oss enig. Team Lunde er på 2.plass uavhengig av kjøretøyklasse, og med ledelsen i klassen for urbane elbiler. Kun Mads Østberg i Tesla Roadster et halvt sekund foran. Men mange Teslaer og LEAFer bak, samt alle bio-, hydrogenbilene og hybridene. Fredag blir en spennende dag. For dette er også alvor for teamene med mest konkurranseinstinkt. Vi kan lese at Mads Østberg ikke er i Midt-Svorge for å leke:
– Jeg er med for tredje gang og for å vinne, så enkelt er det.
Vi krysser fingrene for Team Lunde med Øyvind Lunde og Børge Larsen. De er nok ikke uenige med Østberg i hvorfor de fredag formiddag er på vei til Trondheim. Oppdateringer finner du etterhvert på zerorally.no.