Opptil 170 prosent prisøkning på ladestolpene fra torsdag: Sjokkøkning på ladeprisene i Oslo
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Dette er «hjemmeladingen» for oslofolk uten egen parkering. Her ser vi en helt drøy prisøkning som i praksis gjør det dyrere å velge elbil fremfor utslipp, sier Elbilforeningens Christina Bu.
Oppdatering av artikkelen: Prisøkningen ble vedtatt av bystyret onsdag. Det er dermed klart at prisøkningen trer i kraft fra torsdag 8. desember.
Første juli i år omtrent doblet Oslo kommune prisene på lading ved kommunens ladestolper.
Det var en høyst merkbar prisøkning for den gruppen av elbilister som ikke har mulighet til å lade hjemme:
Torsdag denne uken ser det ut til at Oslo kommune vil gjøre det igjen.
Forslaget ligger an til å få flertall
Prisøkningen det er snakk om denne gangen, er på opptil 170 prosent.
Dette er foreløpig et forslag som skal behandles av bystyret på onsdag. Partiet Rødt bekrefter til Avisa Oslo, som omtalte saken først (saken krever abo), at de er for forslaget.
Dermed ligger forslaget an til å få flertall.
Byrådet foreslår at økningen trer i kraft allerede dagen etter, altså torsdag.
– Flår egne innbyggere som har tatt et klimavalg
– Det er helt utrolig at Oslo nå gjør alt de kan for å gjøre det uinteressant for folk uten egen parkeringsplass å bytte ut fossilbilen med elbil, sier Per Maltun, styreleder i Oslo og Akershus elbilforening.
Han er også bekymret for hva folk som allerede har tatt et valg om elbil vil gjøre nå – og peker på at prisøkningen kommer i en tid hvor det meste ellers i samfunnet også blir stadig dyrere.
– Og de flår egne innbyggere som allerede har tatt et klimavennlig valg på tross av et begrenset gateladetilbud, fortsetter Maltun.
Maltun er mildt sagt oppgitt av det som nå ligger an til å skje.
– Enten har Oslo kommune gitt opp egne elbilmål, eller så skjønner de rett og slett ikke konsekvensene av dette forslaget, konkluderer lokalforeningslederen.
– Så dårlig opplegg at det nesten er godt gjort
Maltun får støtte fra generalsekretæren i Norsk elbilforening, Christina Bu.
Hun påpeker at Oslo kommune i en del tilfeller i realiteten tar mer betalt for gateladingen enn hva det vil koste å lynlade bilen.
– Med dette forslaget gjør Oslo kommune sitt eget ladetilbud helt uaktuelt for de fleste. Resultatet blir at mange ladestolper kan bli stående ubrukt, mens det kommer til å bli kø på byens hurtigladestasjoner, sier Bu.
– Oslo kommune kan bare glemme å nå klimamålet sitt om å fjerne alle forurensende biler fra veiene med denne politikken. Dette er så dårlig opplegg at det nesten er godt gjort, fortsetter Bu.
Dette blir de nye prisene:
Takst | Type lading | Makstid | Avgiftstid | Dagens satser per time | NY SATS per time |
3051 | Semihurtig korttid | 3 timer | 09–20 | 23 kroner | 62 kroner |
20–09 | 13 kroner | 35 kroner | |||
3052 | Normal korttid | 3 timer | 09–20 | 28 kroner | 49 kroner |
20–09 | 13 kroner | 35 kroner | |||
3053 | Semihurtig langtid | 3 timer | 09–20 | 23 kroner | 62 kroner |
20–09 | 13 kroner | 35 kroner | |||
3054 | Normal langtid | 3 timer | 09–20 | 28 kroner | 49 kroner |
20–09 | 13 kroner | 35 kroner |
Prissjokket i Oslo – dette gjør Elbilforeningen:
- Vi har lenge presset kommunen for å innføre en prismodell basert på faktisk forbruk, altså pris per kWt.
- Vi jobber knallhardt opp mot Oslos politikere for å innføre en rettferdig prismodell.
- Vi mener at prisen bør være betydelig lavere enn hurtiglading. Det er ikke tilfellet nå.
- Gjennomfører møter med alle partier i bystyret.
- Ber om innsyn i tallgrunnlaget kommunen bruker for å fastsette prisene.
- Er aktive i media for å informere byens innbyggere om prisendringen og legge press på bystyret.
- Vi gir oss ikke før vi har endret Oslo kommunes prismodell for gatelading. Støtt vårt arbeid og bli medlem.
Vanvittige prisutslag
Oslo kommune har i dag en gammeldags og utdatert prismodell. Ved gatelading betaler du for parkering per time du lader – og ikke hvor mye strøm du faktisk får på «tanken».
Dette til tross for at ulike elbiler kan ta imot ulike mengde strøm.
Lynlading på kommersielle ladestasjoner (hvor du lader med 150 kW og oppover) koster i dag mellom sju og ni kroner per kilowattime.
Sammenligner man Oslos nye ladepriser blir gatelading på lave ladehastigheter for mange dyrere enn kommersiell lynlading.
Her er noen eksempler:
- Lader du en Volkswagen e-Golf, eldre enn 2017 (som maks lader 3,6 kW) på et av Oslo kommunes ladepunkt betaler du 9,7 kroner per kWt om natten.
- Lader du på dagtid vil gateladeprisen være 13,6 kroner per kWt på samme lader. Med andre ord: Godt over prisen for lynlading på kommersielle ladestasjoner.
I verste fall blir det langt mer enn dobbelt så dyrt å kjøre elektrisk som fossilt.
Lader du en eldre Nissan Leaf, som maks lader på 3,6 kW, og lader på «feil» ladeuttak (22 kW), vil du ha en drivstoffkostnad som er på 34 kroner per mil (17,2 kroner per kWt).
På toppen av alt er ingen av Oslo kommunes ladere merket med pris – eller ladeeffekt.
Prisøkningen kommer for øvrig i tillegg til at elbilister uten hjemmelademuligheter også må betale for beboerparkering de fleste steder sentralt i Oslo.
Er du blant dem som må gatelade i Oslo og reagerer på de nye prisene? Vi vil gjerne ha kontakt med elbilister som rammes, slik at vi kan gi konkrete eksempler i informasjonsarbeidet vårt. Ta kontakt med på e-post: medlem@elbil.no
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!