blogg100219ikonI de siste ti dagene har det vært hektisk på elbilfronten i Europa. Det spanske presidentskapet i EU presenterte et diskusjonspapir om elektriske kjøretøy. EUs industriministre har blitt enige om at EU-kommisjonen skal lage en strategi for elbiler. Greenpeace med flere bekymrer seg for at satsing på elbiler vil øke klimautslippene.

Det er ikke veldig spennende nyheter i notatet fra spanierne, men det er likevel interessant. Her diskuteres alt fra komponentproduksjon til hvordan markedet skal forstå at de må bruke elbiler. Som alltid i EU er standardisering og lovgivning et hett tema. Men hovedbekymringen er at et passivt Europa risikerer å bli passert av Japan, USA, Australia, Israel og Kina hvis ikke kreftene mobiliseres samlet. Foreløpig har det bare i en del land vært nasjonale elbilinitiativ. Selvfølgelig er det ikke bare miljøsnillisme som motiverer aktivitetene – selv om dette framheves på en fin måte, men like mye redselen for å tape økonomisk kraft og arbeidsplasser.

Det aller, aller beste signalet fra EU er bekymringene for å havne i dødens posisjon. Norstart kan ikke annet enn å tolke dette som et signal om at elektrifisering av veitransporten denne gangen virkelig er alvor. Nå er det et internasjonalt race, investeringene fra myndighetene og industrien begynner å anta dimensjoner slik at det er vanskelig å snu. For mye ligger i potten til at det er mulig å vendte tilbake og si: «Sorry, det gikk ikke denne gangen heller». Nå må ressursinnsatsen akselereres for å få tilstrekkelige teknologiske og kostnadsmessige gjennombrudd. La oss en stund tro det er slik…

De internasjonale organisasjonene hvor Norstart er direkte eller indirekte representert, AVERE og Going-Electric, heier naturligvis på initiativene. På vegne av «The EV Community» ga de i en pressemelding følgende tilleggspoeng:

  • while several EV technologies exist, both associations clearly favour Battery Electric Vehicles (BEVs) which are particularly handy for urban traffic and Extended-Range Electric Vehicles (EREVs) which have an engine motor taking over when the batteries empty on longer trips but are still less pollutant than fuel cars;
  • a new EU category of vehicle homologation should be created for very small electric cars tailored to urban traffic use patterns;
  • charging facilities have to first be provided close to where people live, only in a second step will fast charging stations on road networks be necessary;

Midt i entusiasmen kom «gledesdreperne» fra Greenpeace, Friends of the Earth mfl med en rapport som hevder at elbil ikke er grønt nok i seg selv. EU må kommitere seg fullstendig til «green electric cars». Hva er det? Jo, nettopp hva vi har i Norge. Elbiler som garantert går på fornybar energi med null klimagassutslipp fra strømproduksjonen.

I Norge har vi løst det med at alle elbilister får opprinnelsesgaranti på fornybar energi. Noe som er et av flere forslag i rapporten, andre forslag der er kanskje mer vidløftige. Men hovedpoenget er, og det står også i EUs
diskusjonsnotat, det må knyttes en tett forbindelse til elbiler og utbygging av fornybar energi for å få maksimal miljøgevinst. Litt artig at lille Norstart og våre gode venner Ishavskraft og ECOHZ er i front i Europa.

Men, så har vi en skikkelig nedtur: Time slår fast at Danmark leder Europas elektriske race. Heisan, nå må vi våkne opp i Norge! Skal vi til og med tape i Norden? EU vil ikke tape og skal lage en strategiplan for produksjon, salg osv av elbiler. I Norge la vi i denne uka fram den opphaussede rapporten Klimakur. Med sørgelig lite konkret om elbil, annet enn ønsker om god hjul og godt nyttår. Det får vi i alle fall. Her har vi i Norstart en stor jobb å gjøre. Ermene brettes opp.

blogg100219euflagg

Opprinnelig publisert 19. februar 2010, 08:07:43 | Hans Håvard Kvisle