Hopp til innhold

Slik blir Posten og Brings store elvarebil

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

På nyåret tas to store elvarebiler av typen IVECO Daily Electric i bruk til distribusjon i Oslo.

Posten og Bring opplyser at de har fått støtte fra Enova til innkjøpet de to elvarebilene, som blir de første i sitt slag i kommersiell drift i Norge. Posten og Bring satser særlig på å elektrifisere transporter i byer og sentrumsnære områder, og vi har tidligere omtalt deres elektriske anskaffelser ved flere anledninger – som da verdens lengste kolonne av elpostbiler kjørte fra Drammen til Oslo. – Elektriske biler er bedre for byluften, og de nye bilene gjør det mulig med utslippsfri vareutlevering av pakker og stykkgods til bedrifter i Oslo sentrum. Vi skal nå teste ut disse elbilene – som er i et helt nytt segment – og er stolte av å kunne ta vår miljøsatsing ett steg videre, sier konsernsjef Tone Wille i Posten Norge. Prislappen på de to bilene er ikke offentlig kjent, men de skal på nåværende tidspunkt koste omtrent det tredobbelte av tilsvarende fossile alternativ. Ment for urban varetransport – Prisen vil synke etter hvert som volumet øker, men det forutsetter at noen drar lasset og viser bransjen at dette fungerer. Derfor er vi glade for å kunne hjelpe Posten Norge med å gå foran. Dette kan bidra til å etablere et marked i Norge for elvarebiler, men også få fortgang på innfasing av elektriske minibusser og maxitaxier, sier markedsdirektør Audhild Kvam i Enova. Maksrekkevidde skal være 280 kilometer målt etter NEDC-syklusen, mens toppfarten er begrenset til 70 km/t. Det understreker at den store elvarebilmodellen ikke er ment for annet enn lokaltransport i urbane områder. Et akustisk varslingssystem for fotgjengere, som aktiveres i hastigheter mellom 0 og 30 km/t, er standard. Rundt 40 kWh batteriytelse De store elvarebilene har en totalvekt på 5,6 tonn og et lastevolum på hele 19,6 kubikkmeter, mens elmotoreffekten er oppgitt til henholdsvis 60 og 80 kW. Den elektriske utgaven kommer med en fleksibel batteriløsning, der man kan velge én, to eller tre batteripakker. Det er sistnevnte løsning som er valgt av Posten og Bring. Nøyaktig batteriytelse er imidlertid ikke opplyst i brosjyren, og har heller ikke latt seg bekrefte andre steder. Men i og med at maksimal ladefart blir 22 kW (med 400V/32A 3-fas), og lading fra 0-100 prosent skal ta to timer, kan man forvente en nettokapasitet på rundt 40 kWh. Hurtiglading blir ikke mulig på denne utgaven. Vi omtalte nylig Volkswagens mindre e-Crafter-modell, som i første omgang kommer med omtrent samme batteristørrelse. CO2-fri distribusjon i 40 byer og tettsteder IVECO oppgir at batteriene i Daily Electric skal være optimalisert for alle værtyper, dog uten å oppgi detaljer om hvordan, og at det – ved veis ende – skal være 100 prosent gjenvinnbart. Det rimer bra med Posten og Brings mål om å redusere CO2-utslippene med 40 prosent innen 2020. – Økt bruk av elektriske kjøretøy er viktig for å nå dette målet. Posten Norge har allerede landets største elektriske kjøretøypark med 1.200 elektriske biler, traller og mopeder. Våre biler må kjøre i bysentra for at privatpersoner og bedrifter skal få varene sine, men med Posten og Brings miljøtiltak reduserer vi forurensingen. Det er vi stolte av, sier Wille. Etter denne omleggingen av kjøretøyflåten, kan Posten Norge fra nyttår levere CO2-fri postdistribusjon av brev og småpakker i 40 byer og tettsteder.