Slik vurderer vi neste års statsbudsjett
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
– Vi er positive til Solberg-regjeringens statsbudsjett, men mener den ikke går langt nok for å kutte utslipp i 2017. For mye er uforpliktende, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.
Enigheten mellom regjeringspartiene Høyre og Frp og samarbeidspartiene Venstre og KrF var et faktum lørdag. Siden har vi analysert hva som ligger i budsjettpunktene som angår elbilpolitikken.
– Det er bra at regjeringen går inn for at kjøpsfordelene for elbil skal gjelde til 2020. Det er avgjørende for forutsigbarheten. Vi er også glade for at det i 2017-budsjettet innføres en nasjonal, bindende regel om at nullutslippskjøretøy ikke skal betale mer enn maksimalt 50 prosent av takstene for konvensjonelle kjøretøy når det gjelder bompenger, ferje og parkering, sier Bu.
Det betyr i klartekst at kommunene som har vedtatt å innføre full betaling for parkering ikke vil ha lov til å kreve inn samme avgift for nullutslippsbiler som for øvrige biler.
– Dermed må kommunene som ønsker det utsette betaling til 50-prosentregelen er endelig. I motsatt fall ender man opp med å bruke store summer på meningsløs omskilting. Det vil koste langt mer enn dagens betalingsfritak, sier Bu.
– Tiltakene skyves ut i tid
Mye av det øvrige som angår elbilpolitikken framstår som positivt, men også ganske ullent og uforpliktende.
– Hovedproblemet er at tiltakene skyves ut i tid, ved at regjeringen bes fremme dem i stedet for å vedta at tiltakene skal gjennomføres, sier Bu, og peker på noen av forslagene:- Vrakpant for gamle varebiler: – Det er veldig bra at regjeringen legger opp til en skikkelig vrakpant for å få gamle og forurensende varebiler av veien (tilskudd på 13.000 kroner utover vanlig vrakpant), under forutsetning av at de erstattes med elvarebiler. Dette vil gi utslippsfri transport et løft, og de kommende årene får vi elvarebiler i ulike størrelser og med mer rekkevidde.
- Årsavgift: – Det er ikke slik at årsavgiften fritas i 2017; den vil være som i år – 445 kroner. Dette er viktig for våre medlemmer. (Fra og med neste år betales årsavgiften i forbindelse med forsikringspremien.)
- Omregistreringsavgift: – Partiene er blitt enige om å fjerne omregistreringsavgiften for elbiler fra 2018. Det er bra for annenhåndsmarkedet for elbiler som vokser fram nå.
- Nullsats for merverdiavgift for elbiler videreføres til 2020. Regjeringen bes umiddelbart iverksette notifisering av denne utvidelsen.
- Fordeler tilsvarende for elbiler videreføres for brenselcellebiler til 2025/50.000 biler.
- Det etableres en nasjonal bindende regel om at nullutslippskjøretøy ikke skal betale mer enn maksimalt 50 prosent av takstene for konvensjonelle kjøretøy når det gjelder bompenger, ferje og parkering.