Slutt for elbiler på Aker Brygge i februar
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Statsbygg har plutselig sagt nei til Oslo kommune. Dermed blir leiekontrakten for elbilparkering og -ladeplasser på Trekanttomta på Aker Brygge ikke fornyet.
Det var den nedslående beskjeden Marianne Mølmen i Bymiljøetaten (BYM) i Oslo kommune fikk fra Statsbygg nylig.
Konsekvensen er at det blir slutt på all elbilparkering og -lading i februar. Elbilparkeringen på Trekanttomta ved Aker Brygge har vært utropt som verdens største kommunale ladestasjon, med gratis strøm. og hele 50 ladepunkt.
Dermed er en av årets kjipeste julegaver til elbilister, som benytter denne plassen, et faktum.
Ingen erstatningsplasser
Oslo kommune har fått låne tomta gratis etter at leieavtalen ble inngått i mai 2010. Forutsetningen for lånet var at arealet skulle tilbakeføres til Statsbygg når byggingen av nytt Nasjonalmuseum skulle igangsettes. Den gangen var dette en ganske fantastisk historie. Knapt var det ladeplasser i Oslo sentrum, og kommunen klarte gjennom et fabelaktig initiativ å vippe opp 50 plasser for elbiler. Noe som var et midlertidig tiltak.
– I løpet av disse årene har antallet elbiler som har benyttet tilbudet langt overskredet våre forventninger, og vi beklager at dette svært populære tilbudet blir borte, sier Mølmen.
Hun har heller ingen plaster på såret å komme med:
– I Oslo sentrum er det knapphet på arealer, og vi har derfor ingen erstatningsplasser å tilby ut over våre eksisterende plasser. Vi ser at det er lite heldig å måtte stenge ladeplassen midt på vinteren, men det er dessverre lite vi får gjort med dette.
I februar må elbilister som er vant med å parkere på Trekanttomta på Aker Brygge dessverre finne andre alternativer. (Foto: Ståle Frydenlund)
På høy tid med miljøsoner
Norsk Elbilforening mener nedleggelsen av p-plassen må få konsekvenser.
Et aktuelt tiltak kan være å fremme krav om at bensin- og dieseldrevne skal ut av Oslo sentrum, og at det etableres egne miljøsoner for nullutslippskjøretøy. Konsekvensen av dette blir at kun elbiler får parkere på gateplan.
– Etablering av miljøsoner er høyaktuelt. I det minste kan det være et alternativ å børste støv av politiske vedtak om 50 prosent tilrettelegging for ladbar motorvogn i sentrum, sier generalsekretær Snorre Sletvold i Norsk Elbilforening.
– Men vi vet at kommunen skal etablere cirka 370 nye ladepunkt i 2014, så helt «mørkt» ser det ikke ut. Det skal blant annet etableres noen flere ladepunkt i Kongensgate. Vi vil fortsette å jobbe kreativt sammen med Oslo kommune for å legge til rette for ladbare kjøretøy og etablering av nye ladepunkt, fastslår Sletvold.
Bymiljøetatens vet ennå ikke eksakt når det er slutt på Aker Brygge. Når datoen er endelig, vil det bli lagt lapper på parkerte elbiler for å informere nærmere.
Det som er klart er at tomta skal tilbakeføres til Statsbygg i slutten av februar, og at den blir stengt noen uker i forveien for å demontere infrastruktur for elbilene.
Avviser overraskende beskjed
– Vi har «gitt bort» denne tomta gratis inntil vi kom i en situasjon der vi ville få behov for den. Dette var neppe en sjokkerende nyhet for Oslo kommune, sier kommunikasjonsrådgiver Pål Weiby i Statsbygg.
Han sier det ikke var aktuelt å videreføre utleien til Oslo kommune.
– Nei, det var det ikke. Vi ønsket å gjøre noe positivt den gang, i 2010, i stedet for å la tomta stå tom – før vi kom i prosess rundt nytt nasjonalmuseum.
– Men kan dere forstå skuffelsen blant elbilistene i dag?
– Ja, jeg har forståelse for at folk kan bli skuffet, men opprettholdelse av denne parkeringsplassen er utenfor vårt mandat. Det er klart det er lett å glemme at noe er midlertidig når man blir vant til det. Og det er synd, erkjenner Weiby, som ikke kan si eksakt når parkeringsmuligheten blir borte.
Kommer Hafslund-nissen?
Kjedelig er det også at ingen nye ladestasjoner ser ut til å komme i Oslo i år. Det har oppstått diverse problemer, og noen av dem gir forsinkelser. Andre ser ut til å bli kansellert på grunn av at problemene er uoverstigelige.
I vår artikkel om hvordan det går med utbygging av ladestasjoner i Oslo, i begynnelsen av november i år, videreformidlet vi informasjon fra Bymiljøetaten (BYM) om hva vi kunne vente av nye ladestasjoner og ombygginger av gamle (med nytt utstyr) før julegavene skulle pakkes opp.
Flere har sikkert lagt merke til at ting har skjedd. Gledelig er det at de to første «nye» stasjonene er åpnet i Per Kvebergs gate og ved Munchmuseet. Der er gamle ladestolper erstatta med de nye som også har Type 2-kontakt som gir litt raskere lading for dem som har den rette kabelen. Begge disse virker nå, og det skal være tilgang med SMS og nesten hvilket som helst RFID-kort (f.eks. Ruter).
Mer beklagelig er at ombyggingen mange steder har stoppet opp. Joda, gamle stolper er fjernet. Noen steder er det også blitt satt opp nye, men strøm kan ikke kobles til. Mange av disse stedene venter BYM på at Hafslund skal skifte måler. Alt tyder på at Oslos store nettselskap ikke klarer det før jul, noe som er veldig beklagelig. Ladestasjonene er ut til å være ute av drift til minst uke 2.
Hvis da ikke Hafslund-nissen skulle dukke opp.