AvegoVi kjører elbil for å redusere forurensningen og gjøre byene triveligere å leve i. Spontan samkjøring kan også bidra til dette. En av våre ivrige elbilister har skaffet seg noen norske erfaringer som han deler med oss.

Jeg er veldig glad i min Buddy elbil. En liten elbil er bra på grunn av null utslipp og redusert plassbehov. Mens bilfabrikkene prøver å lage tradisjonelle biler mer og mer energieffektive, og reduserer CO2-utslippene litt etter litt, tar jeg et steg tilbake og ser på galskapen. De små forbedringene synes ikke jeg det er noe å skrive hjem om. Vi elbilister har intet utslipp og er fornøyde med det. Men hvordan kan vi hjelpe dem som ennå ikke er kommet så langt og som fremdeles kjører bensin- og dieselbiler?

Kristian AmlieEt tankekors

  1. I Bergen er det 1,17 personer i hver bil.
  2. De fleste biler har 5 seter.

Det er jammen mange ledige seter som kjører rundt. En passasjer til i en forurensende bil, og vips har du redusert utslippet kraftig pr person. Om du øker antall passasjerer i bilene i Bergen med 0,2 personer, så tilsvarer det all kollektivtrafikk i byen.

I stedet for å vente på en ny bil som slipper ut noen gram mindre CO2, hvorfor ikke sette flere passasjerer inn i bilen du har? Om du går fra en til to har du nesten halvert utslippene fra de reisende. Jeg skulle gjerne sagt 50% reduksjon, men i en tradisjonell bil blir det vel bitte litt mer utslipp av å ta med en ekstra passasjer. Tar du med tre passasjerer har du redusert personutslippet med 75%. Det må vel kunne sies er effektivt. Særlig hvis vi får brukt elbilene til samkjøring.

Hvordan kjøre sammen i praksis?

Statens vegvesen har et omfattende forskningsprosjekt for å koble sammen sanntids bussinformasjon, taxibestilling og bruk av de ledige setene i personbilene. I 2014 skal vegvesenet være ferdig. De promoterer et pilotprosjekt og det planlagte tilbudet på nettstedet Hentmeg.no. Videoen «Spontan samkjøring» viser hva de ser for seg.

 

Jeg har søkt etter en løsning for spontan samkjøring som er klar til bruk i dag. Da fant jeg Avego fra Irland. Spontan samkjøring i Avego betyr at de som har iPhone eller Windows 7 mobiltelefon, kan legge sine ledige seter «ut for salg» til passasjerer. iPhone ble valgt fordi den har både app og GPS. Telefonen vet hvor bilen er på kartet, og kan koble deg automatisk sammen med en passasjer som skal samme veien.

Om du synes dette er for nerdete, kan du se en flott film som forklarer hvordan dette virker:

 

Ble du mer nysgjerrig? Sjekk en lengre og detaljert film. I Seattle, USA, har de en stor pilot for samkjøring med over 1.000 brukere. Siden jeg er slik en entusiast, ba jeg dem legge til min bilmodell Buddy Classic og en annen Buddy EUV i listen over bilmodeller man kan velge. Nå finner man Buddy rett før Bugatti.

Avego BuddyHva kan du gjøre?

  • Last ned appen Avego Driver for iPhone og Windows 7 mobiltelefoner og se presentasjonen som er innebygget.
    Appen er gratis.
  • Logg deg på Avego og opprett en bruker og registrer bilen din og dine vanlige kjøreruter.
  • Du trenger ikke iPhone eller Windows 7 mobil om du skal være passasjer. Da holder det med en annen telefon som kan lese websider.
  • Nå er du klar for demo.

Er du klar for å gjøre en forskjell: finn en gruppe, jobben din, byen din og markedsføre samkjøring for en større gruppe? I Bergen er vi i gang med 9 bedrifter som tester både Avego og Statens vegvesens Hentmeg.no. Nederst avslutter jeg derfor med en video med min elskede Buddy som viser samkjøring.

Vennlig hilsen
elbileier og samkjøringsentusiast
Kristian Amlie