Hopp til innhold

Statens vegvesen fastslår: Helt greit med elbil i kolonnekjøring

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Helt i tråd med Norsk elbilforenings syn på saken, rykker Statens vegvesen ut og fastslår at det ikke er aktuelt med forbud mot elbiler i kolonnekjøring.

Man skal ikke alltid ta alt for god fisk. Nettopp slik var det med budskapet som ble spredt landet rundt i media i går, etter at saken først ble omtalt hos NRK Telemark – der en Statens vegvesen-ansatt lokalt fikk ytre seg om sine personlige meninger. Budskapet var at elbiler måtte nektes å kjøre i kolonne på fjelloverganger. Vårt lokallag Vestfold og Telemark elbilforening, ved styreleder Geir Elsebutangen, fikk heldigvis muligheten til å ta til motmæle. Ståle Frydenlund / elbil.no Deretter så Statens vegvesen sentralt at det måtte tas tak i saken. Først ved å rykke ut på Twitter (faksimile), så ved å legge ut en krystallklar presisering på sine egne nettsider. Senere kom det også en oppfølging fra NRK. – Ingen planer om å endre instruks «Det foreligger ingen planer om å endre instruksen for kolonnekjøringer, enten for elbiler eller andre kjøretøy. Dagens regelverk fra oktober 2014 stiller de samme kravene til elbiler som til andre biltyper. Kolonnekjøring over høyfjellene i dårlig vær er krevende – og derfor krever instruksen at biler og passasjerer er forberedt for en slik tur», står det i presiseringen. Fra Norsk elbilforenings ståsted er dette helt naturlig. Et forbud ville ha rammet svært ulikt og framstått som svært urimelig. Mange elbiler er allerede godt stand til å passere en fjellovergang, samtidig som enkelte eldre modeller er mindre egnet. De kommende årene kommer dessuten stadig flere elbiler med solid aksjonsradius. – Må stille godt forberedt – Aktsomhetskravet er akkurat det samme som for andre bilister. Ved passering av en fjellovergang vinterstid må man stille godt forberedt. Været kan endre seg fort, og man må være klar over muligheten for kolonnekjøring. For en elbil gjelder det å sørge for å ha høyest mulig ladestatus, og ellers ha med varmt tøy og nødvendige forsyninger, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening. Nær flere fjelloverganger er det allerede hurtigladestasjoner, og i løpet av kort tid vil det komme mange flere som følge av det pågående Enova-programmet for landets hovedveier – med hurtigladere hver 50 kilometer (fullføres 1. november 2017). Her kan du lese Statens vegvesens offisielle råd om kolonnekjøring.