Hopp til innhold

Statoil skal hurtiglade elbiler

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

StatoilStatoil blir første kjede av bensinstasjoner som tilbyr hurtiglading. Sommeren 2011 åpnes strømpumpa på Økern i Oslo. I løpet av sommeren 2011 skal en hurtiglader bli operativ hos Statoil Økern. Fra i Handelsbladet og Stocklink sakser vi noen uttalelser fra Statoil-representanter. – Muligheten for hurtiglading gjør at bensinstasjonene kan ta en helt ny rolle overfor elbiler, nå blir det mulig for oss å tilby påfyll til elbiler innenfor den tiden folk tilbringer på bensinstasjoner, det er en hyggelig og miljøriktig utvikling, sier administrerende direktør Dag Roger Rinde i Statoil Norge AS. – Vi ønsker å skaffe oss erfaring, og finne ut mer om behovet for og etterspørselen etter hurtiglading. I tillegg ønsker vi å kartlegge viljen til å betale for få ladet elbilen på kort tid, sier Dag Roger Rinde. Statoil Økern hurtiglading– Statoil ser alltid på nye muligheter for å tilby mer miljøvennlig drivstoff. Vi starter med en hurtiglader for å teste og få erfaring. Vi må se an markedet for å finne ut om dette er noe vi skal satse videre på, sier Anders Kleve Svela. Hva kundene skal betale for hurtigladning er enda ikke avklart, men det skal utvilsomt bli en betalingstjeneste. – Hele bransjen er inneforstått med at hurtigladning skal koste penger, sier Kleve Svela som er sjef for kategoriutvikling fuel i Statoil. – Vi valgte Økern fordi det er en stor, ny stasjon i et trafikknutepunkt. Den ligger ved et kjøpesenter, og på riktig side av byen. Vi ønsker at for eksempel de som bor i Asker og Bærum skal få utvidet kjørelengden og mulighet til å nå den andre siden av byen, sier Anders Kleve Svela. Hurtiglading innebærer at elbiler kan lades opp til 80 prosent av full kapasitet på 20-30 minutter. Testprosjektet på Statoil Økern er kommet i stand gjennom et samarbeid mellom hurtigladerleverandøren Salto Ladestasjoner AS, miljøorganisasjonen ZERO og Statoil Norge AS. Transnova bidrar med finansiering gjennom et prosjekt ledet av ZERO. Foreløpige biler på markedet som kan benytte løsningen basert på CHAdeMO er Mitsubishi i-MiEV, Citroën C-ZERO, Peugeot iOn og Nissan LEAF. (Foto: Knut Hansen, Statoil Fuel & Retail ASA).