SverigeDet er svenskene som har funnet opp dette ordet. Avsatt er 200 millioner kroner som fra 1.januar 2012 skal brukes på elbil og ladbar hybrid.

Rett før jul vedtok den svenske regjeringen en «Förordning om supermiljöbilspremie» og har budsjettert med en kostnad på 200 millioner svenske kroner for markedsstøtte i perioden 1.januar 2012 til 31.desember 2014.

En supermiljøbil defineres som en personbil som oppfyller EUs seineste utslippskrav (Euro 5 eller Euro 6), og som dessuten ikke slipper ut mer enn 50g CO2/km ved blandet kjøring. I praksis kan kun ladbare biler med hel eller delvis elektrisk drift oppfylle kravet. Bravo! Nå gjør svenskene en innsats for elbiler!

«- Dette er en del av satsingen for å gjøre Sveriges kjøretøypark fossilfri i år 2030, sier miljøminister Lena Ek.»

Satsingen innebærer en premie på høyst 40.000 svenske kroner (ca 35.000 norske kroner) til den som kjøper en supermiljøbil. Målgruppa omfatter privatpersoner, bildeling, taxiselskap, utleiefirma, bedrifter generelt såvel som offentlig sektor:

  • Premien kommer alltid til å være 40.000 kroner om eieren er en privatperson.
  • Om det er en bedrift eller annen organisasjon, skal premien være 35% av prisforskjellen mellom supermiljøbilen og den mest sammenlignbare vanlige bilen. Høyst 40.000 kroner også her.

Supermiljøbilpremien skal utbetales til de første 5.000 fysiske eller juridiske personer som fra 1.januar 2012 har anskaffa seg en supermiljøbil. Avsatte midler er 20 mill i 2012, 80 mill i 2013 og 100 mill i 2014.

SverigeDen svenske regjeringen uttrykker:

«Syftet med premien är att teknikneutralt stimulera marknadsintroduktionen av de mest miljövänliga bilarna … Det innebär att det är främst elbilar och laddhybrider som initialt kan komma i fråga för premien.»

Sannelig kan det svenske markedet trenge denne hjelpen for å få fatt på elektrifiseringen. I 2011 ble det registrert 164 nye elbiler, totalt har Sverige en bestand på 352 elbiler. I mange år har svenskene sett undrende på det lille som skjer i Norge. Nå gir de et godt svar. For det må da være fristende å kunne motta penger fra staten når du kjøper bil. Blir følelsesmessig nesten sterkere enn å slippe merverdiavgiften…

Men alle er ikke fornøyde: Sverige halkar efter på vägen mot elbilism.

I denne artikkelen gis det et kronebeløp for norske subsidier av elbil, et beløp som omfatter mye mer enn selve kjøpet. Hvis vi gjør en direkte sammenligning mellom supermiljøbilpremien og verdien av norske kjøpsinsentiver, ser vi at svenskene på 5.000 supermiljøbiler bruker NOK 175 mill, mens vi i Norge ville brukt om lag NOK 300 mill om alle var reine elbiler. Men så dekker ikke svenskene bare reine elbiler, men også ladbare hybrider. Her er norske insentiver beskjedne. Så med en sannsynlig norsk miks av reine elbiler og hybrider, kan den norske og svenske innsatsen på kjøpsinsentiver de nærmeste tre åra bli temmelig lik. Ihvertfall for 5.000 biler. Men nå skal vi selge langt flere i Norge, da.

Vi kan godt forstå mye av den andre frustrasjonen i artikkelen. Vi får derfor håpe at svenskene også følger opp med flere tiltak. Skal de ha 5.000 ladbare biler ut på veien, så får de f.eks. sørge for en fornuftig utbygging av ladeinfrastruktur.

TransportstyrelsenDet er Transportstyrelsen i Sverige som skal håndtere ordningen og stå for utbetalingene. De får det travelt siden premien gjelder for kjøretøy registrert fra 1.januar 2012. Sjøl hevder de å skulle kunne betale ut supermiljøbilpremier fra våren 2012.
Svensker er effektive når de først får bestemt seg!

Om noen norske politikere skulle bli inspirert og ville formulere et lignende forslag til det norske Stortinget? Her er Förordning (2011:1590) om supermiljöbilspremie