Hopp til innhold

Supplement til kollektivtransporten

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ola ElvestuenVenstres nestleder og ledende Oslopolitiker, Ola Elvestuen (V), har prøvekjørt bestselgeren Mitsubishi i-MiEV og er begeistret. – De nye elbilene som kommer nå, blir det perfekte supplement til et stadig bedre kollektivtilbud i byen, uttaler Ola Elvestuen til elbil.no.

Ola er en ihuga kollektivtranportforkjemper og kjører sjelden bil i sentrum. De siste ukene har han gjort et unntak fra dette og prøvekjørt den nye Mitsubishi i-MiEV som er blitt bestselgeren blant småbiler i Norge.

Endret reisemønster

Oslo Kommune har lykkes i å forbedre kollektivtilbudet, ikke minst takket være venstrepolitiker Ola Elvestuen. Flere reiser nå kollektivt samtidig som biltrafikken går ned, hvilket i praksis betyr at Oslopolitikerne er i ferd med å gjøre kollektivtransporten attraktiv for brukerne.

– Vi ser at reisemønsteret i forbindelse med arbeidsreiser er i ferd med å endre seg. Imidlertid vil vi aldri kunne dekke 100 % av disse reisene med kollektivtransporten alene, påpeker Elvestuen overfor elbil.no.

– Det er her de nye elektriske bilene utgjør et spennende alternativ. Mange har nok ventet på at elbil skal kunne fungere både til jobb og som familiebil. Med fire seter, plass til litt bagasje og høyere komfort blir elbil et naturlig valg for den som har et reellt bilbehov. Elbil er det perfekte supplementet til et godt utbygget kollektivnett, fastslår Ola Elvestuen.

Selv har han ikke planer om å kjøre bil i byen.

– Mitt behov dekkes av kollektivtransport. Men arbeidslivet er i endring og transportbehovene er annerledes enn tidligere. Elbil til arbeidsreiser er det beste miljøalternativet for dem som ikke får sitt behov dekket kollektivt, fastslår Elvestuen.

Elbil som bestselger

Ola Elvestuen er politikeren som tok initiativ til en omfattende utbygging av ladestasjoner i Oslo. Et forslag som fikk alminnelig tilslutning både fra partier i posisjon og i opposisjon. Resultatet ble et bystyrevedtak om å i første omgang opprette 400 reserverte, gratis parkeringsplasser med mulighet for lading.

Ola berømmer Trafikketaten for å ha gjort en god jobb, og har nå opplevd i praksis at ladeplassene er i intensiv bruk etter å ha kjørt den eneste elbilen som i januar og februar har solgt mer enn noen andre småbiler (bensin og diesel inkludert).

I nært samarbeid med elbilistene har Oslo Kommune bygget ut ladestasjonene. Det har vært viktig for begge parter å ikke bygge for mye – for raskt. Hensikten er å fylle et behov, og tempoet må derfor justeres etter markedsutviklingen. Tomme plasser er dårlig reklame for elbilsaken.

Byrådet har flere ganger signalisert at det er aktuelt å utvide kapasiteten utover de 400 plassene, om markedet for elbiler i og omkring Oslo tilsier dette. Ola forteller at flere av Venstres folk har prøvekjørt i-MiEV, og at den nye elbilen har vakt alminnelig begeistring i rådgiverstaben både på Oslo Rådhus og Stortinget.

Ola Elvestuen, Rune Haaland og i-MiEV

Fra høyre venstrepolitikeren Ola Elvestuen, elbilen i-MiEV og generalsekretær i Norstart, Rune Haaland.