blogg120817-elbil-sveits-ikonNylig hadde Elbilforeningen besøk fra Sveits for å vise fram den norske elbilsuksessen. Samtidig har vi fått noen gode tips fra våre sveitsiske gjester for videre utbygging av ladestasjoner.

Urs Schwegler og Marco Piffaretti er involvert i det tysk-sveitsiske nettverksprosjektet EV City. I den forbindelse var de i Oslo et par dager for å lære mer om hvordan elbilen har blitt en suksess i Norge og hvorfor Oslo er verdens elbilhovedstad.

Elbiltour i Oslo

I Oslo fikk sveitserne møte noen av de som jobber med elbil og ladestasjoner i Norge. De fikk også en innføring i hvordan Oslo kommune har bygget ut 400 offentlige ladepasser rundt omkring i byen. Buddy Electric og hurtigladestasjonene på Statoil Økern og ABB på Slependen ble besøkt. Ikke minst var en full elbilparkering på Aker brygge imponerende, selv for erfarne elbilentusiaster fra Sveits.

Marco Piffaretti har 26 års erfaring med å jobbe for elbil i Sveits. Han er imponert over hva Norge og Oslo har fått til. Likevel har han noen kommentarer og råd til hva vi kan gjøre videre i Norge basert på sine egne erfaringer fra Sveits.

600 ladeplasser i Sveits

blogg120817-elbil-sveits-360.jpgI Sveits har de kommet langt på utbyggingen av ladestasjoner, men salget av de nye elbilmodellene har ikke kommet i gang ennå. Marco Piffaretti kan fortelle at Sveits i dag har 600 offentlig tilgjengelige ladepunkter. I tillegg kommer det rundt 30 hurtigladere i år og 150 i løpet av neste år.

– I Sveits har vi satset på hurtigladere med den halve strømstyrken som blir utbygd i Norge. Disse laderne vil i de fleste tilfeller gi like kort ladetid, men de koster mye mindre å installere, forteller Marco Piffaretti.

Han utdyper at norske hurtigladere bare lader bilene på maks kapasitet i noen minutter før de må skru ned styrken for at batteriene ikke skal bli overopphetet. Hurtigladerne må skru ned effekten betraktelig når det er ekstremt kaldt eller varmt ute. Ladehastigheten synker også kraftig når man skal lade de siste 20 prosentene av batteriet. I tillegg er de norske hurtigladerne med opptil 50 kW effekt en mye dyrere løsning på grunn av installasjonskostnadene.

– Våre hurtigladere har opptil 22 kW effekt, og de er mye billigere å installere. I mange tilfeller forlenger de heller ikke ladetiden, sier Marco Piffaretti. Det må bemerkes at vi i Norge kaller disse laderne for semi-hurtigladere.

Utbyggingsplan for ladestasjoner

Piffaretti anbefaler også å planlegge utbyggingen av ladestasjoner for noen år framover. For eksempel kan man legge plastrør som er klar for strømledninger til kommende ladeplasser når det graves i gatene for andre formål.

– I utbyggingen av hurtigladestasjoner klargjør vi også rørledninger og fundament for minst tre ladestasjoner på hvert sted, selv om vi bare installerer en hurtiglader i første omgang. Da kan man lettere installere flere ved behov og oppgradere når ny teknologi kommer, forteller Piffaretti.

Det er det sveitsiske energi- og transportdepartementet som har stått for den nasjonale planen for hvor og når hurtigladerne skal plasseres. Lading vil koste 30 kroner for 15 minutter, og betaling foregår foreløpig med myntautomat. Det utvikles også et kodekort for mobil hvor man genererer en kode for å betale og få tilgang til hurtiglader. Ikke ulikt kodekort for innlogging i nettbank.

Elbilsalget starter for fullt neste år

Når det gjelder elbilsalget i Sveits, forteller Piffaretti at forhandlerne til nå har forberedt seg til å starte salget for fullt. Elbilforhandlerne har fått opplæring, investert i utstyr og forberedt markedsføring. Salget starter for fullt etter lansering av priser i forkant av motorshowet i Genève i april neste år.

– Men kjøp av elbil i Sveits vil ikke være konkurransedyktig på pris slik som i Norge. Elbiler er fritatt importavgift, men denne er bare på fire prosent, så det utgjør ikke så mye på totalprisen. I tillegg har Sveits startet med «bøter» til forhandlere som selger biler med for høye CO2-utslipp i snitt. Men elbilene er ikke fritatt mva, og de har heller ikke gratis parkering eller fritak for bompenger.

Uansett tror ikke Piffaretti at elbilsalget vil ta av slik som i Norge med det første. Innkjøpsprisen vil bli for høy.

– Vi vil være avhengige av at prisene på batterier og elbiler går ned for at salget skal bli en suksess i Sveits. I dag må man kjøre mellom 30.000 og 60.000 km i året for at totalkostnaden for en elbil skal være konkurransedyktig. Det er mye mer enn gjennomsnittet for privatbilister i byområder, sier han.

– I Norge hadde dere Buddy og Think i perioden 2003-2008 da det var dødt på elbilmarkedet i resten av Europa. Da de nye elbilmodellene kom, var Norge klar for å få de ut på markedet med en gang. Infrastruktur og avgiftssystem var allerede på plass. I Sveits ligger vi noen år etter på grunn av avbrekket vi hadde på 00-tallet, men vi kommer sterkere tilbake, smiler Piffaretti.

blogg120817-elbil-sveits-672

Marco Piffaretti på besøk i produksjonslokalene hos Buddy Electric på Økern. Daglig leder Petter Skram til venstre.