El-taxi TeslaØstlandssendinga hadde en fin reportasje om Oslo Taxis eksklusive drosjebil. Bellona har et nært samarbeid og skal kjøre et drosjeprosjekt med Transnovastøtte.

El-taxi Tesla

 

Det er en riktig snerten taxi vi ser etter 2 minutter på TV-nyhetene 5.juli fra Østlandssendinga. Gjett om mange kan tenke seg en tur i den! Det sies at dette ikke bare er et TV-stunt, men at Tesla og Oslo Taxi sammen har sørga for at den nå kjører rundt i byens gater. Artig da å se i TV-reportasjen at alle som blir spurt, helst vil kjøre el-taxi.

Drosjesjåføren vi møter i reportasjen er sånn passe nøktern til muligheten for å ta elbil i drift. Ihvertfall for alle de over 1.000 bilene Oslo Taxi har i byens gater. Men de ser nok et lys i tunnelen når f.eks. Tesla Model S kommer til Norge. Ryktene sier at begeistringen var stor da den i april ble studert av et lass drosjesjåfører i Teslas showroom på Alnabru.

Ola ElvestuenByråd Ola Elvestuen er ambisiøs i sine ønsker til taxinæringen og de kravene som skal inn i konsesjoner. I løpet av 8 år, ja vi snakker den magiske milepælen 2020 igjen, ønskes det at alle drosjer i Oslo skal være nullutslipp. Det vil si elektriske biler hvor energien lagres enten i batterier eller som hydrogen.

 

 

Artikkelen Ambisiøst miljøsamarbeid mellom Oslo Taxi og Bellona forteller litt om hva som skjer. Vi forhørte oss med Martin Hviid Nilsen i Bellona om prosjektet som er på gang.

Martin Hviid NilsenMartin kan fortelle oss at Oslo Taxi og Bellona har analysert negative og positive sider ved å bruke elbil i taxidrift. Den åpenbare negative effekten er problemene som oppstår med elbilenes begrensa rekkevidde. Forprosjektet som nå skal igang, skal utvikle en tjeneste som gjør det mulig å få elbiler uproblematisk inn i taxidrift. Kjøredata fra taxier skal studeres og det skal defineres hvilken bruk elbil egner seg for. Resultatet blir forhåpentligvis at det blir funnet en modell for en tjeneste hvor du kan bestille deg en elektrisk taxi basert på type tur du skal ut på. F.eks. vil nok en tur fra Oslo sentrum til Gardermoen, med masse bagasje, utelukkes.

Vi er ihvertfall superklare for en taxitur med gule vidunderet. Også om ikke annet for en adspredende rundtur.