Det har vært litt bøljer i den internasjonale elbildammen. Hva kan du risikere om du ikke tar de rette forholdsreglene når du langtidsparkerer elbilen din?

Nesten en utenkelig tanke – ikke bruke elbilen? OK, det kan være gode grunner som en lengre ferie som gjør at elbilen må stå der mutters aleine for en stund. Hvis du ikke finner noen som har lyst til å låne den av deg, da.

Teslahistorie

Temaet er interessant nok for alle elbileiere. Kilden for oppmerksomheten er en misfornøyd, amerikansk Teslaeier. Han opplevde at batteriene tømte seg fullstendig og ble ubrukelige etter at Roadsteren ble satt til langtidsparkering med lavt batterinivå. Han starta da noe som ser ut til å være en privat kampanje mot Tesla. Med nok trøkk i skittkastingen til at oppmerksomheten ble stor og aksjekursen fikk en liten dipp.

Historien er oppsummert litt her og her. Tesla har også gitt sin kommentar Plug It In. Men egentlig ikke så stort poeng å lese dette. Åpenbart har ikke eieren fulgt de klare advarslene som Tesla i brukerveiledningen gir til alle eiere av Roadsteren. For amerikanere er flinke til å advare forbrukerne:

If leaving your vehicle unplugged for more than 24 hours, follow these do’s and don’ts to avoid prematurely decreasing the life of your vehicle’s Battery:

  • DO leave the vehicle plugged in whenever possible.
  • DO maintain at least 15% charge level in the Battery if leaving it unplugged for more than 48 hours.
  • DO charge the Battery to a full charge before leaving it unplugged. This maintains the charge level needed to keep the Battery’s electronics operational. If storing for more than 15 days, it is strongly recommended that you keep it plugged in.
  • DO NOT expose an unplugged vehicle to ambient temperatures below -20°F (-29°C) or above 120°F (49°C.

Intet nytt for elbilen

For gamle elbilister er det intet nytt at det ikke er bare-bare å parkere elbilen – og så glemme den.

F.eks. har Think med Zebrabatterier en kraftig selvutlading fordi temperaturen skal være på ca 300 grader. Strøm til å holde en stabil temperaturen hentes fra batteriene, og de tømmes forholdsvis raskt. Går det en uke eller to, risikerer du at Zebrabatteriene «fryser». Da er det noen dager med gjenoppvåkning og muligens økt risiko for mekaniske skader (membraner o.l.).

Buddy med blybatterier har en påpasselig varsler i displayet som sier fra om den må på lading innen 48, 12 eller 1 time. Det samme gjelder advarsler i brukerveiledningen om hva du skal gjøre ved langtidsparkering.

Nissan LEAF batteriDet har aldri vært noe mer fornuftig å gjøre enn å koble disse batteritypene til strømnettet. Så fort du får anledning. For å forvirre oss litt, hadde vi de robuste og tolerante NiCd-batteriene i bl.a. gamle PSA- og Thinkbiler. For dem ble det sagt at du absolutt ikke skulle klattlade. Nok en viss overdrivelse i dette. Men forvirringen har vært betydelig. Og den dag idag er det mange som tror at det er skadelige å lade for hyppig. (EDIT – viktig tillegg fra leser: NiCd-biler bør oppbevares med rundt 30-40% SOC og med en intelligent 12V-lader e.l. koplet til 12V-batteriet.)

Hva skjer?

Noen batterier har slitt med høy selvutlading og skader kan oppstå forholdsvis tidlig. Blybatterier med synkende spenning sulfaterer lett og får forkorta levetid. Derfor bør slike kjøretøy stå mest mulig kobla til strøm.

Litiumbatterier har lav selvutlading og kan fortrinnsvis lagres rundt middels ladestatus. Imidlertid sitter det i bilene elektronisk overvåkingsutstyr som trekker strøm. Ikke store mengder, men over mange dager kan disse tømme batteriene hvis elbilen ikke står til lading.

Noen batterityper utsettes kun for uønsket elding. Andre kan rett og slett gå i vranglås. Kommer litiumceller under et visst spenningsnivå, risikerer du at de ikke kan vekkes til live igjen. Det er en dyrekjøpt erfaring. I all tilfelle bør batteriovervåkingssystemet på et tidspunkt kobles ut når det ikke er forsvarlig med mer strømtilførsel til det. I beste fall kan du da få vekket systemet til liv igjen hos et verksted og håpe at battericellene er vel bevart. I mange tilfeller, som f.eks. Teslahistorien henviser til, er dyputladingen av battericellene irreversibel.

Vi har sett litt etter informasjon om de mest solgte modellene i Norge.

Mitsubishi i-MiEV

i-MiEV laderVi tok kontakt med servicesjef Johnny Gran i MMC Norge AS som representerer Mitsubishi i-MiEV. Foreløpig kan de gi oss følgende informasjon:

  • Ved lagring av elbilen over lang tid tappes batteriene for strøm. Men dette eskalerer jo mindre som er igjen. Under 4 gjenværende streker på kapasitetsmåleren anbefales batteriet å lades opp. Under dette nivået, tida tatt i betraktning, så påvirkes også 12V-batteriet. Dersom dette hjelpebatteriet blir tømt, vil ikke bilen la seg lade.
  • Vi anbefaler å parkere elbilen med fulle batterier og sikre lading ihvertfall hver 3.måned. Noe som det refereres til i instruksjonsboka.
  • Det er uproblematisk over lang tid å parkere elbilen med ladekabel tilnyttet strømnettet. Da pågår en vedlikeholdslading. Vi anbefaler at elbilen står i et område skjermet for vær og vind.

Vi antar at disse rådene også bør gjelde de de to andre trillingene iOn og C-ZERO siden teknologien er den samme.

Nissan LEAF

Nissan internasjonalt har kommet med en uttalelse:

Nissan LEAF infoThe Nissan LEAF battery pack will never discharge completely, thanks to an advanced battery management system designed to protect the battery from damage. One element of the battery management system is a failsafe wall that stops the battery from reaching zero state-of-charge, even after a period of unplugged storage.

Vi kikka litt i LEAFs brukermanual og fant følgende interessante poenger som gjør det litt mer komplisert:

  • Unngå å la bilen stå i omgivelsestemperaturer under -25C i mer enn syv dager. (sidene EV-3, EV-25)
  • Unngå å la bilen din stå ubrukt i mer enn 14 dager, slik at Li-ionebatteriet lades ut eller nesten helt ut (ladenivå lik null eller i nærheten). (sidene EV-3, EV-25)
  • Hvis bilen ikke skal brukes på lang tid: Anbefaler Nissan at batteriet lades med utvidet levetidsmodus. Lad batteriet hver tredje måned. (side EV-25, CH-4)
  • Nissan anbefaler at du kobler LEAF til ladestasjonen hjemme hver gang du parkerer bilen der, selv om bilen ikke skal brukes. (side EV-23)

Under beskrivelsen av elbilgarantien, side 7, poengteres det at garantien ikke er dekkende for litiumbatteriene hvis blant annet:

At bilen oppbevares i temperaturer under -25C i mer enn syv dager. At bilen forlates i over 14 dager slik at litiumion-batteriet lades ned til null eller nære null i ladenivå. At litiumionbatteriet lades opp hver dag, selv om batteriets ladenivå er høyt (98-100%) og ikke har behov for lading.

Det bør da være tydelig nok hvordan Nissan mener du behandler LEAFens batterier best, og hvordan du må behandle den for å beholde garantien. Sett ikke fra deg LEAFen over lengre tid med lite strøm på batteriene. Plugg den heller inn da med metoden Nissan kaller «utvidet levetidsmodus», som bare lader batteriene opp til 80% og sikrer at de holder seg der.

Konklusjon

Elbil får starthjelpDette kan lages til en vanskelig sak. Men la oss droppe det. Du må bare oppbevare ting på riktig måte. Iskrem i fryseboksen, elbil i stikkontakten.

Noen som har erfart hva som skjer med «bil nummer 1» når elbilen entrer familien? Bensin / dieselbilen blir ofte stående parkert og tas kun ut når det er langtur på gang. Derfor er det ikke få som har fått erfare at startbatteriet i mellomtida har blitt flatt. Ikke akkurat så sensasjonelt. Joda, tomt hjelpebatteri kan også skje elbiler. For artighets skyld viser vi et bilde av en snill LEAF som gir en tom Think starthjelp.

Vårt råd: Kryp til korset og gjør det du kanskje ikke har som vane – les brukerveiledningen! Som det så pent forkortes på engelsk «RTFM». Hva det står for, får være dagens gåte. Elbil er ikke så rett fram ennå. Bruker du flere hundretusen kroner på å kjøpe deg en elbil, må da 2-3 timers studier av manualen være en fornuftig investering? For å ha mest glede av elbilen i det daglige og i mange år framover.

Det er vanskelig å se hva du har å tape på å plugge til en elbil som skal stå parkert en stund. De mer avanserte elbilene kan også varsle hvis strømmen av uforutsette grunner kuttes.

Noen ganger kan det imidlertid være klønete å få plugga den inn der den parkeres for en periode. Sørg da for høyt nivå på batterikapasiteten, og ikke la elbilen stå for lenge uten strøm. Strømforbruket er ikke stort, bare en kompensasjon for det som sakte lades ut. Litt som at kroppen vår trenger en jevn væsketilførsel. Og som kroppen vår tas elbilen best vare på når den brukes jevnlig og får næring når den trenger det.