Tesla Model 3 Ludicrous: Får visstnok 627 hester!
I fjor fikk Tesla Model 3 Long Range en lett oppgradering. Nå er det Performance sin tur – og her blir oppgraderingen noe mer omfattende, skal vi tro ryktene på nettet.
Dagens Tesla Model 3 Performance er allerede en svært potent liten rakker.
En forholdsvis lav vekt og en effekt på rundt 520 hester har i sju år gitt den aksellerasjonstider som knapt noen andre er i nærheten av.
0-100 går unna på 3,3 eller 3,4 sekunder, avhengig av hvor du finner dataene.
De tidene er riktignok med rullende start, men det er allikevel svært få andre som slår den lille loppa i praksis.
Ikke nok med det. Den holder følge med samtlige Porsche Taycan i toppfart også.
Toppen av kransekaka er «trackmode», som gir deg mulighet til å velge om du skal ha forhjulstrekk eller bakhjulsdrift, eller alt derimellom via 5-prosentintervaller.
På samme måte kan du justere tractioncontrol og regenerering. Det er merkelig nok ingen andre bilprodusenter som gir deg denne muligheten.
Små utvendige endringer
Som vanlig er ingenting angående oppgraderingen offisielt, men det finnes mange nysgjerrige som graver i patenter og knipser bilder av prototyper.
Av alt dette ser det foreløpig ut til at Tesla ikke gjør større utvendige endringer enn de må.
Se video og flere bilder av den kommende bilen her.
Mange, inkludert meg selv, synes det hadde vært flott om Tesla hadde gjort noen større endringer for å skille den fra den mer ansiktsløse Long Range-modellen, men det ser ut til at Tesla nok en gang kun gjør de endringene som virkelig trengs.
Det vil si en litt åpnere front med mer kjøling og en større frontsplitter, helt andre felger, som faktisk ser tammere ut enn dagens Überturbine-felger, men med dekkbredde på 265 mm bak mot dagens 235. Bak felgene får man fortsatt røde bremsekalipere.
Den får også en noe frekkere hekkspoiler og tydeligere hekkdiffusor. Vi vet fortsatt ikke om Tesla dropper hengerfeste, noe mange trolig vil ønske å ha.
Det går også rykter om at Tesla bytter navn fra Performance til Ludicrous, samtidig som de dropper logoen Long Range med rød strek under, til fordel for en ny, som er inspirert av Plaid-emblemet på S og X.
Den eneste innvendige endringen vi faktisk har sett på bilder, er sportsstoler. Mange ville sikkert ønsket sort tak, dedikert sportratt med hurtigknapper til favorittprogrammerte Trackmodes og kanskje noe mer sporty materialvalg. Det får de trolig ikke.
Mye effekt
Vi vet at BMW M3 er på trappene med en sinnssyk BMW M3, basert på deres helt nye Neue Klasse. Det snakkes om fire motorer, med de fordelene det innebærer.
Riktig så drøy blir ikke oppgraderingen av Model 3 Performance, Ludicrous, eller hva den nå kommer til å hete.
Lekkede dokumenter fra Sør-Korea, som blant annet er gjengitt av Julien på hans X-konto (sjekk skjermdumpen under), viser at bilen får en helt ny hekkmotor på hele 303 kW. Motoren foran er den samme som før og yter 158 kW. Det blir til sammen 627 hester.
Om det blir det endelige resultatet, eller om effekten blir begrenset når begge motorene er aktivert, er usikkert, men Tesla er ikke kjent for å holde igjen.
Det kan i så fall bety aksellerasjonstider til 100 km/t under tre sekunder, siden vekten skal være uforandret, ifølge lekkasjene.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!