Hopp til innhold

Tysk rapport om tre år gamle elbiler: Tesla Model S på bunn med flest feil

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tesla Model S 85 (2013)
DÅRLIGST UT: Tesla Model S kommer dårligst ut i test av de fire elbilene som foreløpig har stort nok grunnlag for en bedømmelse.

Én av ti biler besto ikke kontrollen.

Tesla Model S havner på sisteplass blant elbilene, viser en rapport fra tyske TÜV.

TÜV (Technischer Überwachungs-Verein) er en sammenslutning av tyske selskaper som foretar sikkerhetskontroller på teknisk utstyr og godkjenner dette.

Som regel dreier det seg om sikkerhetsstandarder som er lovfestet, som for eksempel for kjøretøy til bruk på offentlig vei.

Tallene gjelder tre år gamle biler som vises for første gang. Ti prosent av de kontrollerte Tesla Model S besto ikke kontrollen.

Dobbelt så mange BMW i3 i løpet av romjula
PÅ SNITTET: BMW i3 ligger på gjennomsnittet av feil i TÜV sin statistikk.

Best i elbilklassen er Smart Fortwo, der 3,5 prosent av bilene ble underkjent. For BMW i3 er prosenten 4,7, mens den for Renault Zoe er 5,7.

blogg 20150502 bmw i3 2 800.jpg

BMW i3:

Legger ned produksjonen av elbil-ikon

– For første gang kjørte et tilstrekkelig antall elbiler opp til TÜV-testsentrene for å kunne gjennomføre en foreløpig vurdering av kjøretøyenes tekniske sikkerhet, sier TÜV-sjefJoachim Bühler i rapporten.

Renault ZOE
UNDER SNITTET: OGså Zoe har litt flere feil enn normalen.

Referansemålet for vurderingen er «TÜV-rapporten 2022», som inneholder resultatene av 9,6 millioner tester fra TÜV-organisasjonene. Blant to til tre år gamle kjøretøy med forbrenningsmotor er andelen biler med «betydelige feil» 4,7 prosent i gjennomsnitt.

– Biler med vesentlige mangler faller gjennom hovedkontrollen og må fremvises på nytt etter reparasjonen før de får det ettertraktede generalkontrollmerket, påpeker TÜV-sjefen.

SVAKT: Tesla har slitt med svake bærearmer, blant annet.

Velkjente problemer

Feilene er de samme som vi er godt kjente med her hjemme også. De vanlige bremsene brukes nesten aldri under vanlig kjøring og begynner lettere å ruste.

Renault har også problemer med defekte eller feiljusterte lykter og problemer med akseloppheng, ifølge rapporten.

Teslaen har overvekt av problemer med tåkelys, nærlys og bærearmer i understellet.

Tesla Norge ønsker ikke å kommentere denne saken.

Les også

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!