Tesla Model SDe siste ukene har vi kunnet følge produksjonen av de første elbilene Model S som skal ut til kunder. Sjekk videoene her. I dag 22.juni starter leveringene.

Tesla er flinke til å blogge om hva de driver med. Ja, de har en egen seksjon på hjemmesiden som de kaller Enthusiasts. Må være for oss det. Og noe de kommer til å få mange av.

Tesla er så snille at vi får se hvordan de første kundebilene blir lagd. Ikke mye hemmelighetsskremmeri, må vi si. De siste fire ukene har vi fått adgang til, hva Tesla kaller, fødestedet til Model S. Det har gitt oss litt innsikt i hvordan produksjonen foregår.

Tesla Model S

Foreløpig er det bare sjefen Elon Musk og enkelte investorer som har fått sin egen Model S. De første kundeoverleveringene vil skje fredag 22.juni kl 15.30 lokal tid på Stillehavskysten. Tar vi ikke mye feil, er klokka i Norge da halv ett natt til lørdag. Visstnok skal det være mulig å følge begivenheten via Teslas hjemmeside.

Ikke alle er like sikre på at Tesla skal lykkes med sitt eventyrlige prosjekt med å utfordre den tradisjonelle bilindustrien. Som det skrives på denne nyhetssiden, Tesla er en av de mest shorta (forventes fallende aksjekurs) på børsen. Men hva så? Bare vi er mange nok som heier på dem, kjøper en elbil som skal være grensesprengende og er med på å dra lasset også når problemene oppstår (for det gjør de sikkert), kan dette gå bra. Mot alle odds.

Elon Musk er passe gæern – og supersmart. Hans romfartsprosjekt SpaceX er ikke mindre ambisiøst enn Tesla. I forrige måned knuste han alle skeptikere ved å være nummer fem (etter Russland, USA, EU og Japan) med et fartøy som fløy til og fra den internasjonale romstasjonen ISS. Og det aller første private selskapet som klarte dette, samt unngå hva som med rette kan kalles «astronomiske» kostnader. Nysgjerrig – sjekk lenke.

Lykkes han i rommet – skal han da for pokker kunne lykkes på veiene!!!

Foreløpig har Tesla 10.000 reservasjoner på Model S. De regner med å levere ut halvparten i år på det amerikanske kontinentet. Norge kan vente de første Model S på nyåret. Fortsetter salget å være bra, ønsker Tesla å øke årsproduksjonen til 20.000 i 2013.

Denne uka kom resultatet av EPA-testen i USA. Energieffektiviteten til Model S er litt lavere enn for de konkurrende elbilene. Det skyldes størrelsen. Ser vi på oppnådd rekkevidde i testen, så imponerer Tesla igjen. Versjonen med den største batteripakke (85 kWh), vi gjetter en pris i Norge på rundt en halv million kroner, klarte 426 km. Det er bare 11% lavere enn Teslas eget estimat på 480 km. Et unormalt lite avvik og en imponerende rekkevidde. F.eks. klarte Nissan LEAF 117 km i samme test.

I den første videoen får vi se hvordan allerede formede deler sveises og settes sammen for å utgjøre karosseriet. Utvilsomt er de vakre formene en av Model S’ store attraktiviteter. Flinke roboter får til dette. Mange av dem er det også. Små team som utfører sub-assembly av deler som til slutt settes sammen på hovedmonteringslinja.

Tesla hevder at lakkfinishen deres vil sette en ny standard i bilindustrien. Delene forbehandles grundig for å unngå rust, deretter grunnes, males i fargen og får klarlakk til slutt. Kjappe og flinke roboter igang.

I den siste filmen skal vi, i følge Tesla, få se hvordan de på samlebåndet tilfører Model S sjel. Ja, kanskje det er hva S står for: Soul / Sjel? Ihvertfall får vi se flere mennesker,  interiøret komme på plass, og at elbilene sjølsagt testes grundig.