Teslas superlader for elbil
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Over dammen er alt mye større enn her. Det er også Teslas hurtiglader.
Du verden hvor gode Tesla er til å dunke på stortromma. Vi har tidligere gleda oss over lanseringen av Roadster og Model S. Nå er det deres eget proprietære ladenettverk som feires. Eller «Superchargers» som de beskjedent kaller det. Og vi oversetter til superlader på norsk.
Noen hovedpunkt:
- En superlader skal ha en maks ladeeffekt på 120 kW, omtrent det tredobbelte av dagens CHAdeMO-stasjoner i Norge. Men foreløpig gir den 90 kW.
- 30 minutters superlading skal gi deg 3 timer kjøretid (i snittfart 100 km/t). Ihvertfall i California. Nok som alltid noe avhengig av utetemperaturen.
- Modellen med den minste batteripakka kan ikke superlade, bare bilene med 60 (ekstrautstyr) og 85 kWh (standard utstyrt).
- Elektrisiteten i USA kommer fra et system levert av SolarCity (selskap eid av Elon Musk). Den er basert på fornybare ressurser, akkurat som i Norge. Ja, Tesla sier at superladerne alltid vil generere mer solstrøm enn Model S vil bruke – og dermed gi strømnettet et lite overskudd.
- Allerede er det i hemmelighet satt opp seks superladere i California.
- USAs korridorer av trafikk over kontinentet får superladere i 2013. Mens Europa og Asia kan få oppleve noen av disse mot slutten av neste år, sier pressemeldingen.
Den europeiske satsingen på superlading er nok litt treigere enn hva enkelte snart-Model-S-eiere i Norge vil ønske seg. Dette har nok også noe å gjøre med finansiell kapasitet. Såpass slakk bør vi gi Tesla hvis de skal klare å gjennomføre satsingen sin uten å gå skoa av seg. Tesla vil sannsynligvis trenge lokale samarbeidspartnere for å få realisert nettverk i andre land. I Norge vet vi om et par som har vist interesse…
Akkurat som for elbilene vil Tesla gjøre et rykk fra andre når det gjelder lading. Teknologien skal være utvikla av dem sjøl, og infrastrukturen vil de vil forbeholde sine egne bilmodeller. Det blir ikke så lett for andre elbilister å kunne benytte Teslas superladere. Men Tesla med sin egen plugg m.m. gjør det heller ikke for lett for eierne av Model S å bruke den øvrige hurtigladeinfrastrukturen.
Eierne av Teslabiler skal for evig tid få lade solstrøm gratis! «Game changer» som Tesla kaller det. Eller som de beskriver superlading på hjemmesiden: «It’s like an adrenaline shot for your battery». Vel, vel, det er store ord. Det tar fort en håndfull titalls minutter å starte turen på nytt igjen.
Litt morsomt, Tesla stiller høyt på lista over pressemeldingstitler som aleine forteller historien:
Et eller annet sted leste vi at Elon Musk sjøl sjekker alle Model S som blir produsert. Slik at han er sikker på kvaliteten og kan få gjort forbedringer i en tidlig fase. Spørs om han ikke må slippe tøylene litt sånn etterhvert.
Produksjonsøkningen for Model S går ikke helt som planlagt. Tesla hadde et temmelig hårete mål om å lage 5.000 i løpet av inneværende år. Men fordi de «fokuserer på kvalitet», går det litt saktere. Pr 23.september er 255 Model S lagd. Når denne måneden er over, skal det være 300 totalt. Likevel, Teslas mål er fortsatt hårete. Fordi innen året er omme, skal de oppnå en produksjonstakt på 400 Model S pr uke. Da kan de nå målsettingen om årsvolumet 20.000 for 2013.
Nok en liten fare for at de ventende, hundrevis av norske kunder er det, må være ventende litt lenger enn de ønsker. Men det får være en trøst i blødmen om den som venter på noe godt osv. I mellomtida er det bare å kose seg med en video fra lanseringen av superladeren. I beste uformelle stil har Elon Musk bare ei T-skjorte på seg: «Driving the Revolution». Kult.