
Elbilforeningen er imponert over årets salg så langt av elbilen Tesla Roadster. Hele 14 nye har kommet til Norge. Hvem er det som selger dem? Og vil du bli eier av én – da haster det å bestille!
Vi kom over det litt sensasjonelle tallet på 14 nye Teslaer da vi gikk gjennom
salgsstatistikken for elbiler i årets fem første måneder. Statistikken totalt er litt uklar, men i Norge ruller det mellom 50 og 60 Tesla Roadster på veiene.
Hvem har solgt Teslaene?
I Norge er det litt uoversiktelig hvem som er aktørene. Foreløpig opereres det med to uautoriserte forhandlere og ikke et eget, norsk Teslakontor. Det nærmeste ligger i Danmark. Bellona virker også å være aktive markedsførere for Tesla.
Vi spurte Topline Norge og
Ferdinand Motor om hvor mange Tesla Roadster de registrerte i årets fem første måneder – og hvor mange de har i bestilling.
Ferdinand tror de har solgt 4-5 av årets nye Roadstere. Topline sier at de har solgt 12 av de 14. Ble litt mange til sammen det. Også fordi vi tror at Tesla Danmark har solgt noen direkte. Men mulig at tallene sammensurres litt fordi det virker som Topline gjør mye av importarbeidet i Norge. Nuvel, nok om det.
Topline er ikke bare den som melder mest av allerede registrerte Roadstere, det er også Topline som har flest i ordre med 3 stykker. Ferdinand har ingen i bestilling.
Blant de allerede solgte, er Topline særlig fornøyd med å ha levert verdens eneste Tesla Roadster 2.5 Sport BRABUS edition. Det vil se spesialtilpassa av det tyske tuningfirmaet Brabus. Selvfølgelig kjører et unikum som dette på norske veier. Les om den
her.
Hvem er Teslaeierne?
Noen tror kanskje at Tesla Roadster bare er for luksusdyr som vil ha noe lekkert i garasjen? Slett ikke. Vi har flere eksempler på at Tesla er skikkelige bruksgjenstander for familier som vil kjøre lyd- og eksosløst.
Turbo-Jens, som han kalles fordi han er en høyeffektiv øyelege – ikke fordi han kjører fort, er en av de mest profilerte. Først kjøpte han én til seg selv, så én til kona og sannelig skal datteren i Danmark også ha fått én Tesla Roadster 2.5.
Internasjonal oppmerksomhet blir det av det. Vi ser nå at det er 4 Tesla Roadster registrert i Narvik. Mon tro om han har enda en? Her er et bilde fra vinterlige Narvik og et
intervju.

Vi fikk en prat med en annen Tesla-eier, Per Harald Buhs i Oslo. Familien har en av årets modeller som vi også fikk lov til å
rekkeviddeteste – uten å bli skuffa.
Er det første elbilen deres?
– Nei, vi har en god stund hatt en Reva. Den lærte oss at det er mindre problemer med elbilen enn det var med dieseldyret i familien. Derfor ble det «krangel» om å få kjøre Revaen. Det løste vi med å selge dieselbilen og skaffe oss en elbil til. Da var det viktig å finne en i markedet med større rekkevidde.
Hvorfor ble det Tesla Roadster?
– Vi satte en Model S i bestilling fordi vi egentlig trenger en elbil med plass til hele familien på fire og en lengre kjørelengde for turene som krever det. Men sist desember ble vi invitert på en Roadstertest – på skikkelig vinterføre i Holmenkollen. Da ble kona og jeg enige om at denne må vi bare ha.
Så nå lever dere bare med elbiler?
– Ja, og det går fint. Teslaen er skikkelig kul. Men det er Revaen som er «familiebilen», og Roadsteren som er bil nr 2. Hvis vi skal på turer hvor elbilene våre ikke egner seg, leier / låner vi for ei helg, kanskje blir det en gang i måneden. Jeg bytter av og til med fattern. Han synes det er litt tungt å komme ut og inn av Roadsteren, men når han først sitter inni den, er det fryd og gammen.
Har du flere elbilplaner?
– Vi venter på Nissan LEAF. Den gir plass til hele familien og har den romsligste kjørelengden av fireseterne som vil være på markedet i år.
Per Harald er definitivt en av Elbilforeningens store entusiaster. I mai stilte han også opp på en familiedag på Teknisk Museum for å vise hva elbil kan være.
Snart produksjonsstopp

For å markere Teslas styrke i Norge, samla i helga Bellona og Teslas Nordenkontor i Danmark hele 10 Roadstere i Vestfold:
Tesla-stunt i Åsgårdstrand.
Skal du være en av de norske eierne av Tesla Roadster, da gjelder det å kjappe seg. Produksjonen
stopper i løpet av året. Det blir ikke flere enn 2.500 – et passende eksklusivt antall. Nå blir det full satsing på familiebilen Model S. Vi har litt informasjon om den i artikkelen
Elbiler som kommer. Basert på informasjon fra Tesla, tror vi at en realistisk prising i Norge kan være i intervallet 350-470.000 kroner, avhengig av størrelsen på batteripakka og kjørelengden som ønskes.
Roadsteren har gjort jobben med å vekke folks bevissthet om elbil og Tesla som bilprodusent. Vi har også skrevet litt om dette før i artikkelen
Elbilen Tesla tar Norge med storm. Utvilsomt virker det. Nå venter vi i spenning på Model S.
På mandag morgen var det sannelig en lekker, oransje Roadster på ladestasjonen «vår». Til felles med alle elbiler, også en Tesla trenger strøm.
