Think klar med 4-seter
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Idag fikk Norstart en liten tyvtitt på Thinks nye 4-seter. Denne uka starter annonsering og salget. I desember er produksjonen i gang, og i begynnelsen av januar 2011 er leveransene til de første kundene.
– Vi har fått et tøffere marked med flere tilbydere. Men det gir mer fokus på hva vi er opptatt av. Nå er det elbil det handler om. Think kan nå langt flere potensielle kunder enn før, sier salgssjef Sjur Heglund i Think og fortsetter: – I 2011 er målet vårt å selge 800-1.000 Thinker i det norske markedet. 4-seteren er et reelt løft. Derfor er vi optimister og skal jobbe godt og intenst for å nå målsettingen vår.
Salgssjef Sjur Heglund sammen med 4-seteren som vises fram hos Think på Fornebu.
Løsningen
Think har lenge arbeidet for å kunne tilby en versjon med sitteplass til flere. Nå er den her, Thinks nye modell som er type- og sikkerhetsgodkjent for fire voksne personer. Men som Think selv skriver i sitt produktark: «Perfekt for barn og ungdom». I det gamle bagasjerommet sitter det moderne seter med 3-punkts sikkerhetsbelter og ISOFIXsystem for barneseter. Vi satt helt fint bak i bilen, men plasshensyn tilsier nok at dette blir særlig populært for barnefamilier. Baksetene er nedfellbare slik at du også kan velge å bruke den romslige plassen til bagasje, varer m.m.
Levering
Think har fått en ny rammekonstruksjon for festing av seter og belter bak. Alt prototyp- og godkjenningsarbeid er gjort. I uke 48 starter produksjonen i Finland. Ved årsskiftet kan de første 4-seterne leveres. Nå er det fart i sakene. Annonsekampanjen er klar og i denne uka starter forhandlerne promoteringen.
Pris og garanti
4-seteren tilbys til 244.000 kroner + lev. og reg.omkostninger. Det er samme prisen som 2-seteren har hatt til nå. Think har utvidet garantien sin til å gjelde 5 år / 100.000 km for både bil og batterier.
2-seteren
Det vil bli brukt samme ramme for 2- og 4-seteren. Så ønsker du en Think med stort bagasjerom, får du fortsatt dette. Og skulle du om noen år angre deg, kan du for det nye chassiet ettermontere bakseter. Men av sikkerhetshensyn er ikke det mulig i Thinkene som er produsert til nå. Vi fikk opplyst at 2-seteren for en periode vil bli solgt for 224.000 kroner.
Air condition
Air condition innføres samtidig, faktisk er det allerede i produksjon. Vil også tilbys i Norge for en ekstrakostnad på 6.900 kroner, men er først og fremst for det søreuropeiske markedet. Interessant nok forbruker avkjølingen ikke mer enn ca 1 kW strøm, noe som tilsvarer en rekkeviddereduksjon på kun 5-10 km. Varmeapparatet vi trenger i Norge, er på maks effekt ca 4 ganger så strømkonsumerende.
I det nye baksetet er det utvilsomt en fornøyd generalsekretær i Norstart og salgssjef fra Think.
Batteriene
Framover leveres Think både med litium- og høytemperatur Zebrabatterier. Størrelsen på batteripakka er 23,8 kWh for begge typer og kjørelengden målt til 160 km i EUR-tester. Men den er varierende i Norge med temperatur, bruk av varmeapparat, snø/is og kjørestil. Til sammenligning har andre elbiler som i-MiEV/C-ZERO/iOn ei pakke på 16 kWh, Nissan Leaf 24 kWh og Renaultmodellene 22 kWh. Det er ikke bare størrelsen på batteripakka som teller, men også vekta på bilen. Så sånn sett er Think vel dimensjonert i forholdet vekt og strøm tilgjengelig. Energieffektiviteten i kjøretøyene forventer vi å være på topp for alle