Think TromsøGladnyheter fra kommunesektoren. Think handles nå inn både nord og sør i landet. Foregangskommuner som Kristiansand og Tromsø tar ansvar, kjøper et par håndfuller elbiler og går foran som gode eksempler.

Bilansvarlig Ellen Holmes Indahl i Tromsø kommune Bydrift kan fortelle at det tok litt tid å komme igang. Tilbake i 2007 vedtok kommunestyret i Tromsø å bevilge penger til elbiler på 2008-budsjettet. Dermed ble det bestilt en elbil av typen Think City. Men på grunn av lang leveringstid, innkjøringsproblemer og finanskrisen, fikk de ikke leveransen før på nyåret 2009. Da hadde de økt bestillingen til fire. Disse fire Thinkene ble plassert ut etter ønske fra interesserte enheter. Dette var så vellykket at alle fire elbilene har blitt værende der de først ble stasjonert, ingen vil gi dem fra seg. Bilene brukes flittig, en av dem er allerede kjørt 16.000 km. Som Indahl sier: – Det var lurt å gå litt forsiktig fram.

Dessuten vil brukerne gjerne ha en eller flere elbiler til. Indahl uttrykker det samme: – Vi ønsker oss flere fordi dette har vært så populært, men er litt bekymret for at prosjektet er dyrt. Elbilene koster såpass mye at det er mulig å få nesten to vanlige biler til samme pris. Men det er å håpe at det blir litt rimeligere framover.

Investering i ladestasjoner har ikke vært nødvendig. Stikkontakter har de funnet overalt på husene der elbilene stasjoneres. Vanskeligere har ikke den saken vært.

Nylig fikk Tromsø kommune levert sju Thinker til, slik at de nå har totalt 11 elbiler. Elbilene brukes av mange etater i kommunen, inkludert hjemmetjenesten, vann- og avløp og brann- og redning. Brukerne blir etterhvert utrolig glade i bilene og gir dem navn som El-dorado, El-i-nor, El-len, El-la, El-vis, Gulegget, Blåmann osv. Indahl avslutter med:
– Det er en egen kjærlighet til elbilene. Men ikke alle vil ha elbil, en del sier også bestemt nei. Så sånn sett er det med elbilene som ellers i livet, både hat og kjærlighet.

Think Tromsø

I Kristiansand har Think levert de første sju av ni bestilte elbiler. «Alternativt skoletilbud» er piloter i kommunen og skal bruke åtte av dem. Kristiansand kommune har lagt ut informasjon med videointervjuer med administrativt ansvarlige og en bruker.

På videoen kan vi høre at Kristiansand ønsker å profilere seg som en miljøkommune, og at de anser at elektrifisering av transporten er et kraftig skritt i riktig retning. Leder av Alternativt skoletilbud fryder seg over engasjementet som elbilene skaper, som han sier: – Det er kjempegøy at vi nå kan kjøre grønt.

Dette bekreftes av en av brukerne når hun spørres om kjøreopplevelsen står til forventningene: – Ja, det gjorde den. Det var kjempegøy å kjøre elbilen.

Miljøvernsjefen er også begeistra og synes at en rekkevidde på 16 mil gjør at begrensa kjørelengde ikke lenger er et problem. Kommunen anser at det er for få elbiler i Kristiansand og omegn og ønsker nå å gå foran, for erfaringsmessig veit de andre kommer etter. – Et eksempel til etterfølgelse for mange, som Miljøvernsjefen sier.

Kristiansand og Tromsø er definitivt eksempler til etterfølgelse for alle kommuner i Norge.