Think no igjæn
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Egentlig lite nytt om hva som skjer med produksjon av Think. Litt mer om reparasjoner. Og stakkars Obama, skal han også få slite med det norske elbileventyret?
Reservedeler
På reparasjonsfronten har vi et inntrykk at det går framover. Flere eiere får nå hjelp. En del av de kritiske delene lar seg skaffe. Det sitter bl.a. en kar i Aurskog og mekker PCUer slik at bilene kan kjøres igjen. Han kommer til å bli en helt for mange Thinkeiere.
Batteriprodusentene skal vissnok også være samarbeidsvillige. Men leveransene av reservedeler fra monteringsbedriften Valmet går ikke akkurat sømfritt. En liten flaskehals å få delene sendt selv om det er nok på lager.
Service og garanti
RøhneSelmer har skaffa seg bra kompetanse på reparasjoner, takket være at et par erfarne Thinkfolk er involvert. RS tar nå alt garantiarbeid på Thinkene de mener de har solgt. De Thinkeierne som sliter mest har andre forhandlere. Men det skal bli kapasitet slik at disse forhandlerne kan få hjelp av RøhneSelmer og kjøpe tjenester av dem.
Noen Thinkeier strever ekstra:
- De som kjøpte biler direkte fra Think da de var så å si konkurs i 2009, dvs fra «100-serien». Disse eierne kan bare håpe å få hjelp til reparasjoner. Absolutt ingen kan kreves å gjøre garantiarbeid.
- Før «nestenkonkursen» i 2009 hadde en god del skrevet kjøpskontrakt med Think, men fikk bilene levert ut av RøhneSelmer Skøyen. Garantiforholdene rundt disse bilene er uklare, men Forbrukerrådet har uttalt at RS idag ikke er ansvarlige.
Først er det et spørsmål om i det hele tatt å få reparert Thinkene. Lysner det litt? Så får ansvarsforholdene løses i de tilfellene det er uavklart. På en eller annen fornuftig måte. Vi har tro på at de fleste ønsker å beholde Thinkene. Såpass populære er de hos eierne.
Obamapenger
Så til Barack Obama. Skal han også få slite med Think? Ikke nok med bekymrede, norske (og andre europeiske) elbilister, men sjøl den amerikanske presidenten må klø seg i huet og lure på hva denne norske elbilen er.
Amerikanske Ener1, kontrollert av russiske Boris Zingarevich, var ved konkurstidspunktet hovedeier i Think. En av de store kreditorene var batteriprodusenten EnerDel, eid av Ener1. Vips var aksjeposten null verdt – tilgodehavendet likeså. Vi snakker rundt US$ 100 millioner tapt. Til en rekke mindre investorers forbauselse. De oppgir å ha blitt lurt, og at Thinks tilstand var vel rosenrødt framstilt. Det trues med rettsaker.
Vel, når vi vet at samme russer var han som slo klørne i konkursboet, kan vi mistenke han for ikke å drømme søtt om Think. Ikke de andre aksjonærene heller. Slett ikke. Og heller ikke Obama. Men presidenten kan fortsatt kikke litt på den amerikanske hjemmesiden. Nok den beste Think har lagd. Som de uttrykker selv: «Miles ahead of the pack». Ok, mulig vi er vel syrlige. På Facebook er det litt hyggelig aktivitet.
I januar hadde vi en artikkel for å fortelle at visepresident Joe Biden synes det er stas med Think. Da ble Ener1s aksjer handla for $4 stykk. For 20 dager siden var de verdt 7% av dette. Og ei drøy uke etter ble de suspendert fra børsen. Uten at selskapet en gang gidder å protestere. Ikke så rart da de ikke klarer å levere regnskapet til rett tid og beskyldes for å behandle aksjonærer urettmessig.
Ikke bra for Obama. Han gikk på en smell med solenergiselskapet Solyndra som gikk dukken etter å ha sløst bort over 3 milliarder Obamapenger. Nå kan Think være neste bidragsyter.
Tapet Ener1 fikk på det norske elbileventyret er omtrent det samme som de US $118,5 millionene (nesten 700 millioner kroner) de i første omgang fikk i Obamapenger. Ikke lån, ikke garanti – men dette skulle være penger i handa. Den femte største mottaker av slike gratispenger i Obamaprogrammet. Vips ble de borte. Takk Think.
OK, muligens er ikke alt tapt for Obama. Kanskje bare omtrent halvparten fordi Ener1 sies å ikke ha klart å matche opp gratispengene med egne penger.
Obamas satsing på fornybar energi, batterier og elbiler begynner å bli pinlig. Ingen kan være særlig fornøyd med dette. Putinvennen Boris Zingarevich har neppe vært et lykketreff. Noen som tror han kan bli det for dem som fortsatt venter på at Think igjen skal gjenoppstå? Noe som ville ha gjort det enklere å skaffe deler til trengende Thinker.
Jaja, vi får si at den norske elbilen på sitt vis setter sitt preg på verden. Nok litt annerledes enn ønska.
For et par måneder siden snakka vi med Richard Waitz, det nye selskapets nærmeste kontakt for oss her i Norge. Foreløpig ønsker ikke selskapet å uttrykke mer. Noe vi respekterer.