Ti råd til deg som er elbilist
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Er du hensynsfull overfor andre, eller er du bølla som gir finger´n og tenker «først til mølla»? Sjekk våre ti ferske råd til landets elbilister, og kom med dine innspill til forbedringer.
Det er liten tvil om at flere av problemstillingene under er høyaktuelle.
Kanskje aller mest når det gjelder knapphetsgodet offentlig lading. Begrep som «moralsk ladeplikt» dukker stadig opp i samtaler på vår medlemstelefon og i sosiale medier. Mange irriterer seg over at andre elbilister legger beslag på offentlige ladestolper uten å lade.
– Når vi nå også vet at elbilbestanden praktisk talt blir doblet i løpet av 2013, forteller det at det er på tide å etablere noen uformelle kjøreregler, sier generalsekretær Snorre Sletvold i Norsk Elbilforening.
Vi har derfor laget en tipunktsliste der vi forsøker å appellere til elbilistenes sunne fornuft:
- Vis respekt for alle andre trafikanter.
- Respektér skilt og trafikkregler.
- Elbilister har ulike ladebehov, og lademønsteret er ulikt sommer og vinter. Ha respekt for at ladeplasser er mangelvare – og at de hovedsakelig er til for lading.
- Gi, hvis mulig, ladeplassen videre når batteriet er ferdigladet
- Forsøk å velge andre p-plasser hvis du ikke trenger lading.
- Bruk kollektivfeltet med vett. Hjelp bussen med å komme seg frem. Hold fornuftig fart, og ikke kjør helt opp i hekken på forankjørende. Smidighet er et hedersord.
- Ikke vær en elbølle.
- Vær oppmerksom overfor myke trafikanter. Husk at elbiler er nær lydløse i lave hastigheter.
- Lading skal avsluttes først i bilen, så i ladeuttak. Da unngår man elektrisk lysbue, som både kan være farlig og slite på utstyr.
- Husk vektavlastning av «ladekladden» for å ivareta ladestolpen.
Vi har bevisst unngått ordet «bud», for å unngå enhver form for religiøs tilnærming. Det er heller ikke snakk om noen moralske pekefingre.
Punktene er nøytrale, og kun ment som praktiske tiltak for å unngå dårlig stemning. Det er ikke helt fjernt å se for seg slikt på en offentlig ladestasjon eller hurtigladestasjon utover vinteren.
Særlig på sistnevnte kan typen som bare må stå en halvtime til, for å lade fra 80 til 100 prosent, være en utfordring for andre med flatt batteri og dårlig tid.
Debattér de ti punktene under, og kom gjerne med innspill til hvordan rådene kan bli bedre. Slik kan du bidra både til bevisstgjøring og videreutvikling av kjørereglene.