Mia electricDagens nyheter er ecar 500 ev og Mia Electric. Hva kan de love av kjørelengde og batterigarantier?

Foruten at vi gir en rekke gode råd i kjøpsveiledningen, er vi særlig opptatt av å få avklart to forhold:

  • Et realistisk estimat for rekkevidde under norske forhold
  • Minste garanterte restkapasitet for batteriene og øvrige forhold som berører økonomi og risiko for elbilkjøpere

Ingen skal mistenke oss for å fokusere på dette fordi vi ikke vil ha elbiler! Men vi veit at jo mer fornøyde de første elbilistene er (og vi er idag ikke flere enn 6-7.000), jo bedre ambassadører vil de være for elbilsaken. Og vips, kan vi sette et null bak dagens tall for elbilister.

Rekkevidde

Mia ElectricVi vil være så ubeskjedne å påstå at Elbilforeningen i sum har en praktisk erfaring med elbil som gjør oss istand til å ha temmelig bastante meninger om kjørelengde. Etter litt turbulens tidligere, forstår nå elbilselgerne dette og lytter til oss.

Derfor kan det være litt «pruting» på hva vi antar er minimums kjørelengde, basert på parametere som vekt, kupéoppvarming, batteripakkas størrelse m.m. Vi opplever å bli lytta til.

Derfor ber vi alle som vurderer elbil, å se på elbilmatrisen til kjøpsveiledningen og ta utgangspunkt i kolonnen «Forventet rekkevidde». Den forteller deg mye mer om realitetene enn mange bilselgeres brosjyrer og ordflom. Selv om det absolutt må sies at de har blitt langt flinkere enn før.

Batterigarantier

Generelt kommuniserer leverandørene friskt om forventa levetid for batteriene, både basert på kilometer og år. Elbilforeningen og våre partnere i kjøpsveiledningen, NAF & Forbrukerrådet, mener at dette også må uttrykkes som en minste garanterte restkapasitet innenfor garantiperioden.

Det betyr at en batteripakke som leveres med 100% kapasitet (sjølsagt), skal ha minst f.eks. 80% (tallene varierer med leverandørene) etter garantitidas utløp. Rett og slett fordi dette har så stor betydning for bruksegenskapene til elbilen og nytten kjøperen vil ha av den.

Faller f.eks. kapasiteten til 60% av det opprinnelige, betyr det at 100 km kjørelengde under samme forhold faller til 60 km. Det er en dramatisk endring. Vi forventer at leverandørene har såpass tillit til produktet sitt at de ikke skyver ansvaret utelukkende over til kunden for et slikt kvalitetsfall på produktet

Idag gir alle leverandører en garantert minstekapasitet for batteriene innenfor garantitida, med unntak av Nissan LEAF, Tesla Roadster og Peugeot iOn. Ekstra pussig med sistnevnte. De reklamerer med «Norge beste batterigaranti». Dette fordi de gir 120.000 km / 5 år istedenfor 100.000 km / 5 år som andre har. Men Peugeot anser kun at garanti gjelder fabrikasjonsfeil, og nekter å knytte dette til en garantert minstekapasitet for batteriene. Peugeots argument er at batterier må anses som slitedeler, og at i så tilfellet ville dette blitt den eneste slitedelen i norsk bilbransje med slitasjegaranti.

ecar 500 evDagens nyheter i kjøpsveiledningen

  • Svenskkonververte Fiat 500 fra ecar er kommet med. Norsk importør er Classic Electrics.
  • Nylig lanserte Enviro Bil person- og varebilen Mia Electric som kommer i to lengder, to ulike størrelser på batteripakka og med flere setekonfigurasjoner.
  • Tazzari Zero har et prisfall på 10.000 kroner.

Enviro Bil er flinke og klarer å gi alle opplysninger, inkludert hva et batteribytte koster. Summen kan se høy ut, men det er slett ikke verre enn hva som vil være realitetene for andre leverandører. Innenfor garantitida, og også forbrukerkjøpslovens reklamasjonstid, er det leverandørens ansvar å erstatte batteriene hvis disse svikter. Men hva «svikter» betyr, oppfattes dessverre da forskjellig av leverandørene.

ElbilmatrisenSkal du lese mer om de nye elbilene, sjekk Elbiler idag.

Kjøpsveiledningen finner du her.

 

 

 

 

 

Graf som viser elbilers realistiske rekkevidde under norske forhold. Bekrefta av alle leverandørene. Grønt er minimumsrekkevidden (hvis du fortsatt har hodet på toppen av kroppen). Oransje er hva du kan håpe å oppnå i tillegg, ikke minst i den varmere årstida. Kjør pent!

Rekkevidde elbiler