Peugeot iOnI april ble det nyregistrert 276 elbiler. Forbausende nok for noen, det var elbiltrillingene som til sammen gikk til topps på salgsstatikken.

Aprilsalget er litt lavere enn februar og mars. Sånn sett kan vi si det er en «nedgang» i salget. Men sannsynligvis har april (med påskeferie) vært en riktig god elbilmåned da det ikke lenger er så mye som leveres ut av Nissans ordrereserve for LEAF. I april utgjorde elbilene 2,4% av nybilsalget. Etter fire måneder er det 1.203 nye elbiler på norske veier. Vi er på god vei til å nå over 3.000 i år.

I april ble det registrert 124 nye LEAF. Så langt 730 i 2012 og nesten 1.100 med det som ble levert på slutten av 2011. Vi har blitt fortalt at det er et nytt regnskapsår for Nissan (avsluttes 31.mars) og det er økte midler i markedsføringsbudsjettet. Det skal vi få se resultater av nå som de er mer à jour med leveransene. Vi får også tro at Nissan globalt er mottakelig for å satse litt mer i det norske markedet. Pressemeldingen deres om 1.000 LEAF på 6 måneder i Norge, har gått verden rundt. Både LEAF og Norge får utmerket oppmerksomhet. Vi får se gjennom fingrene med at de påstår at Oslo har 3.500 ladepunkt. En gang så er vi der.

Peugeot iOnDe tre trillingene som alle produseres av Mitsubishi, fikk salgstallene 61 iOn, 59 i-MiEV og 20 C-ZERO. Tilsammen 140 og dermed mer enn LEAF! Muligens litt tøysete av oss å slå sammen tallene, men det virker litt tilfeldig hvilket trillingmerke folk velger. Og i alle fall blir det en mer spennende konkurranse med LEAF mot røkla (som nå stort sett er trillingene).

Vi har sjekka litt rundt Peugeots overraskende høye registreringstall. De har et godt salg, men apriltallet fikk god hjelp av økt satsing på demobiler. Nå skal alle Peugeotforhandlere selge iOn, og elbilen må være lett tilgjengelig for prøvekjøring. Et godt tegn er det at Peugeot Norge satser på økt distribusjon som et fortrinn i den norske elbilkonkurransen. Imidlertid er vi litt usikre på hos hvilken forhandler vi finner den avbildede damenSmile

Fra ryktebørsen har vi snappa opp at Nissan snart er igang med å selge LEAF gjennom hele forhandlernettet i Norge. Salgsmålet er 2.000 i år, de er godt på vei, og flere utsalgspunkt skal sikre at LEAF holder en sterk posisjon på bilsalgsstatistikken.

HurtigladestasjonDet vi er litt spent på, og ikke veit realitetene i, er at alle forhandlerne da må ha hurtigladere. Se det, da blir det enda mer fart i det norske hurtigladenett – ihvertfall for LEAF-eiere. Det varierer litt om Nissanforhandlerne slipper til andre merker, men stort sett virker de å være greie. Sånn som hos Sørlandets Bilsenter. Her er det til og med et «Velkommen til vår ladestasjon» malt på asfalten. Og har du ikke LEAF, får du likevel lade mot å betale 50 kroner. Grei deal det.

Forøvrig har Tesla klart å få ut 11 Roadstere til i år. Tydelig at det fortsatt er noen nordmenn som vil sikre seg den før produksjonen stanses.

Under tittelen «March Electric Blues» kan vi lese at 1.kvartals salg av elbiler i Vest-Europa ikke utgjorde mer enn 4.867 biler. Frankrike er største marked med 1.200 elbiler, av dette er det 704 Bluecar til bildelingskonseptet i Paris. Norge må være nest største marked med nær 20% av Europasalget. Enda verre enn ifjor. Skikkelig traurig. Ingen grunn til å glede seg over at Norge tar et så stort kakestykke. Men hva kan vi i Norge gjøre? Annet enn å fortelle hvorfor vi har litt mer fart enn andre i elbilsalget?

Stemmer tallene vi har sett, så har Norge ca en tredjedel av alle LEAF som så langt er solgt i Europa. USA er heller ikke så oppløftende for Nissans storsatsing. April ble årets hittil dårligste måned, kun 370 nye LEAF på veien. Et tall som er drøye 200 lavere enn april i fjor. Fra at LEAF og Volt kniva om å selge mest (om ikke mye), så er Volt-salget nå ca det firedobbelte av LEAF. Bekymringsfullt, men Carlos Ghosn sier at dette skal bli bedre når den amerikanske fabrikken kommer igang mot slutten av 2012.

Da virker det som prisen kan bli lavere fordi kostnadene reduseres gjennom mer lokal produksjon (japansk valuta er ikke enkel å håndtere). Noe som også ble antyda for Europa, men det forsøker Nissan Norge nå å korrigere og presiserer at det ikke er gitt at den verken blir rimeligere eller bedre om den i 2013 produseres i Sunderland, England.

Vi får nå se. Neste års modell bør ha flere forbedringer som er meldt, bl.a. et mer energieffektivt varmeapparat og kraftigere lader. Og at alle elbiler en gang i framtida blir rimeligere, er vi heller ikke i tvil om. Men det venter vi ikke på, for elbil vil vi ha idag!

NAF er en kunde som i det siste har anskaffa seg en Nissan LEAF. Og se, som oss alle andre, elbilsjåføren smiler fornøyd.

Nissan LEAF NAF