– Trondheim risikerer å skremme folk fra å kjøpe elbil
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Trondheim-rådmannen innstiller overfor bystyret om betaling for normallading fra 1. januar. Prisforslag: 45 kroner for én time, 55 kroner for to og 65 kroner for tre.
Det framgår av innstillingen at betaling i første omgang gjelder ladestasjonen i Munkegata, og tidsbegrensningen er foreslått å være tre timer. Saken skal behandles av bystyret 10. desember.
– Vi skal betale vår del av kaka, men det er ennå for tidlig å kreve betalt for lading. Nå risikerer Trondheim kommune å skremme folk fra å kjøpe elbil, sier Ståle Langolf, leder i Trøndelag elbilforening til Adresseavisen.
Strømkostnadene i beregningsgrunnlaget er rundt 10.000 kroner.
8-16 ganger dyrere enn hjemme
– Kommunen vil dermed bruke 70.000 kroner til et betalingssystem for å kreve inn 10.000 kroner. Alt skal betales av noen få elbileiere, sier Langolf, som understreker at kommunen overhodet ikke har rådført seg med elbilistene.
Han forventer at bystyret avviser forslaget og sender det i retur til administrasjonen.
Elbilforeningens generalsekretær Christina Bu sier dette om Trondheim-saken:
– De må gjerne innføre betaling, men med foreslått prismodell vil ladestasjonene stå ubrukt. Investeringene blir dermed også bortkastet. Foreslått pris tilsvarer fra 6 til 12 kr per kWh (16A – 3,7 kWh per time), sier Bu.
Det betyr:
- Anslagsvis 8-16 ganger dyrere enn for lading hjemme.
- Hurtiglading koster til sammenlikning 2-3 ganger mer enn hjemmelading.
Til og med dyrere enn fossilt
Prisen Trondheim kommune vil kreve er også dyrere enn om man kjører med bensin eller diesel. Konsekvensen blir dermed at kommunen legger opp til en omvendt miljøpolitikk.
– For hver elbil som parkerer i sentrum vil det fjerne en eksosbil så lenge det er begrenset med antall plasser. Innføring av betaling for lading som er dyrere enn bensin eller diesel vil gå i motsatt retning av vedtatte utslippsmål, sier Bu.
Det framgår av rådmannens innstilling at betaling også vil gjelde ladestasjonene i Ravnkloa, i Edvard Griegs gate ved St. Olavs Hospital og i Heimdal sentrum.
Betaling foreslås innført etter at ladestasjonene er oppgradert med Mode 3-teknologi og tilgangskontroll.
Hva synes du er en rimelig pris for kommunal normallading? Si din mening i kommentarfeltet!