Midtveis i 2015 er det registrert totalt 28.590 ladbare biler i Tyskland. Ennå er det langt igjen til målet om én million elektriske biler innen 2020.
Tyskland burde vært midtveis i markedsutviklingen med over 200.000 ladbare biler registrert, ifølge planen til National Platform for Electric Mobility (NPE).
Tyskland ligger etter planen om én million ladbare biler innen 2020.
I juni arrangerte den tyske regjeringen konferansen «Strong into the Market». Både forbundskansler Angela Merkel, transportminister Alexander Dobrindt og finansminister Sigmar Gabriel holdt innlegg for en forventningsfull forsamling.
Men ingen nye elbiltiltak ble annonsert på konferansen.
Bortsett fra Dobrindt som ønsket å øke andelen elektriske biler til 50 prosent i det offentlige og installere 400 ladestasjoner langs Tysklands motorveier.
Ledende leverandør
Tyskerne har prioritert å bli den ledende leverandøren av elektriske biler. Den tyske bilindustrien opplyser at det er utviklet 17 forskjellige modeller så langt, og at den vil ha 30 totalt i løpet av året. To tredjedeler av disse er ladbare hybrider og resten rene elbiler.
Et lovforslag fra partiet De grønne (Die Grünen) – om å innføre blant annet direkte kjøpsincentiver – ble nedstemt i parlamentet i mai i år. Samtidig ble Electric Mobility Law (EmoG) innført. Denne loven gir lokale myndigheter anledning til å tillate elbiler i kollektivfelt, innføre gratis offentlig parkering for elbiler og innføre egne registreringsskilter for elbiler slik vi har i Norge på nasjonalt nivå.
Dessverre har fem storbyer allerede avvist å bruke kollektivfeltet for å fremme elektriske biler. I München gir for eksempel trafikklysene prioritet til kollektivtransport, og elbiler i kollektivfeltet kan dermed skape problemer med trafikkflyten. De samme argumentene blir brukt i Stuttgart, Hamburg og Bremen.
I Berlin er det gjort store investeringer for å gjøre veibasert kollektivtransport pålitelig. I tillegg har kollektivfelt allerede nådd maks kapasitet fordi drosjer og sykler også har tilgang. Administrasjonen er også kritisk til gratis parkering i Berlin.
Skepsis til privatbilen
– Elbilen er i dag som en fisk på land. Hvorfor skal en privatperson kjøpe en bil som er dobbelt så dyr og som bare kan yte halvparten? Selvfølgelig gjør ingen det. Derfor er ikke tiden inne for at privatpersoner skal bry seg om elbil, sier mobilitetsekspert Andreas Knie.
Ifølge visjonen til Knie skal intelligente nettverk gjøre Berlin til en smart by.
– Bildeling kan bli viktigere en privatbilen. Smarttelefonen tar over organiseringen og viser for eksempel hvor eksempel nærmeste bysykkel er eller når neste t-bane kjører, fortsetter Andreas Knie.
Flere og flere bildelingsfirmaer tilbyr elbiler. Men deres bidrag alene vil ikke være nok til å nå målet om én million elbiler i Tyskland innen 2020.
Lite grønt innen busstransport
Av 68 millioner private sykler i Tyskland, er hele 1,6 millioner av dem elsykler. Av mer enn 77.000 busser, er bare 450 av dem hybrider, elektriske eller hydrogendrevne i januar 2015. Trenden er likevel positiv.
For å få fortgang i salget av elbiler har parlamentet presentert et lovforslag for å støtte kommersielle flåtebiler. Gjennom spesielle regler for avskrivinger på kjøp av ladbare biler og installasjon av ladeinfrastruktur.
I juni uttalte forbundskansler Angela Merkel at regjeringen vil ta stilling til lovforslaget i løpet av 2015. Ellers må målet om én millioner elektriske biler forkastes.Annika Bose Styczynski skrev sin doktorgrad om elbilpolitikken i Tyskland og Norge ved Environmental Policy Research Center (FFU) ved Freie Universität Berlin. Hun jobber nå i et internasjonalt forskningsprosjekt med ansvaret for elbilpolitikken i Europa.
Les også: Mektige elbilbosser liker Norges elbilpolitikk