RøhneSelmerVi har tidligere bekymra oss for hvem som har garantiansvaret for en del av «ny-Thinkene». Nå er bekymringsnivået litt stigende. Men positivt er at de nye eierne har gitt oss et livssignal.

I en tidligere artikkel nevner vi den såkalte «100-serien» som var Think-biler solgt direkte fra Think Global AS sist det gikk heftig for seg i skifteretten. I 2009 kom Think seg ut av den og fikk nye investorer. Men de som kjøpte disse bilene, har nå ingen motpart lenger. Think Global AS er en saga blott.

I de siste dagene har vi blitt kjent med at det muligens – vi understreker muligens – kan være manglende garantisikring for en del andre biler solgt i 2008 / 2009.

Høsten 2008 bestemte RøhneSelmer seg for igjen å satse på elbil. De var også involvert i salget av forrige generasjon av Think, fordi Ford var eier av Think og RøhneSelmer en trofast Ford-forhandler. De var nok litt tvilende etter tidligere års bitre erfaringer med det ustabile Think-firmaet. Men de bestemte seg for å tro på elbilen og vise et miljøansvar, og gjorde Skøyen-avdelingen til et elbilsenter. Derfor fant vi i en periode både Think og Buddy der.

RøhneSelmer hevder nå at de den samme høsten ble bekymra for Thinks økonomi. Derfor bestemte de seg for at de kunne være behjelpelige med å bistå ved salg av Thinker. Men prosessen kjøp-og-salg skulle være definert til å foregå mellom Think Global AS og kunden.

RøhneSelmer SkøyenDette skal framkomme tydelig i kontraktene som ble skrevet. Slik anser RøhneSelmer at de da ikke fikk påført seg garanti- og reklamasjonsansvaret. Det sies at dette skal gjelde alle Thinkene kjøpt på Skøyen (se bildet), samt en del som er solgt også fra Sandvika.

Ytterligere kompliserende er det at selskapet på Skøyen er avvikla. Men etter hva vi forstår av RøhneSelmer, så løper ikke konsernet av den grunn fra ansvaret for hva denne avdelingen har gjort av salg.

Elbilforeningen har ennå ikke fått studert dokumentene som er knytta til disse salgene. Flere eiere sender nå disse til oss slik at vi kan bli litt klokere. Etter hva RøhneSelmer bekrefter, er fakturaen utstedt av dem og betalingen gjort til deres konto. De anser at det er selve kjøpskontrakten som regulerer hvem som er selgeren – ikke de andre dokumentene og de fysiske prosedyrene for salg, betaling og levering. Dette kan nok være omtvistelig da det bør framkomme entydig for kjøperen hvem som er selger. Om dette er tilfelle her, må utredes nærmere.

Vår anbefaling er at du undersøker egen kjøpskontrakt og andre dokumenter for å se hvem som er den åpenbare juridiske motparten. Vi synes det vil være fornuftig å bruke elbilforumet til å utveksle synspunkter og erfaringer om dette.

Vi vil understreke at situasjonen slett ikke er enkel for RøhneSelmer. I 2008 valgte de igjen å satse på elbil slik at dette kunne bli en suksess – både for dem, kundene og samfunnet. I en periode med mye trøbbel for Think, har RøhneSelmer vist en imponerende stayerevne og villighet til å bidra til at elbilene skal være lett tilgjengelige i det norske markedet. Derfor synes vi at det er fornuftig å være konstruktive i denne prosessen slik at vi ikke alle ender som tapere etter Think-konkursen.

En av Thinkeierne har lagt fram saksforholdet for Forbrukerrådet. De kan bruke Forbrukerkjøpsloven for å utrede hvordan denne salgsprosessen skal tolkes. Vi venter på å få høre nærmere hva Forbrukerrådet gir av råd.

SISTE NYTT

På våre spørsmål til de nye eierne, har vi nå fått følgende svar vedrørende hvordan eksisterende Thinker kan bli tatt vare på:

«We are in the process of establishing a Norway dedicated sales- and aftersales coverage, with a sales and aftersales manager who focusses on the Norwegian market. The parts supply is planned to resume in September.»

Vi krysser fingrene. Dette er viktig for å redusere problemer og bekymringer, både for dem som har solgt Thinker og de som eier dem.