
Lørdagens World EV Parade i Oslo ble en suksess, konstaterer generalsekretær Snorre Sletvold i Norsk Elbilforening. 260,5 biler ble registrert i kortesjen.
Suksessen noteres til tross for at arrangementet ikke fikk den helt store oppmerksomheten i media.
– 260,5 biler var nok litt færre enn vi håpet på, men nok til å slå rekorden, sier generalsekretær Snorre Sletvold i Norsk Elbilforening.
Forrige verdensrekord for lengste elbilkolonne ble satt i London i fjor. Da kjørte 225 elektriske biler på rad og rekke, og det var derfor et selvsagt mål å toppe dette tallet.
Og om du lurer på hvilken bil som var den halve: Vi snakker om Nissans halve LEAF, som er blitt utstilt på deres Pop Up Café på Aker Brygge. Bilen hadde SVs stortingsrepresentant Heikki Holmås ombord på turen, til tross for at politiet først var svært usikre på om det var greit å kjøre en bil med halvt karosseri.

Den halve bilen lå i front, siden den måtte bestemme farten – bare 18 km/t. Etter Holmås fulgte arrangementets sponsorer og ivrige, storfornøyde elbilister – som også har
kommentert flittig og lagt ut bilder på Elbilforum.
– De ivrigste møtte faktisk opp to og en halv time før avgang, sier Sletvold.
Bøttet ned frem til start
Årets World EV Parade var et todelt arrangement, der verdensrekordforsøket først fant sted i Maridalen – med Norsk Elbilforening som teknisk arrangør – mens Electric Vehicle Union (EVU) tok seg av opplegget på Rådhusplassen.

– Elbilforeningen sto for gjennomføringen av første del av arrangementet, som var særs vellykket selv om regnet bøttet ned i timen før start. Først klokken 14.10 tittet solen frem. Fem minutter etter gikk startskuddet for paraden, eskortert av fire politimotorsykler, sier Sletvold.
Helse- og omsorgsminister Jonas Gahr Støre (Ap) var blant de prominente deltagerne, sammen med nevnte Heikki Holmås, noe som innebar at paraden også var godt beskyttet av sivile politivakter.
Kortesjen, og den offisielle strekningen, gikk fra Skar til litt forbi Hammeren bru. Deretter ble deltagerne delt i tre grupper videre mot sentrum for å hindre trafikkaos. På Rådhusplassen fulgte mange og lange taler, og dessverre færre kulturelle innslag enn planlagt.
– Usikkerheten rundt tilgangen til Rådhusplassen må ta sin del av skylden for det. Dette må arrangementet ta lærdom av og forsøke å gjøre bedre neste gang, kommenterer Sletvold.
Kunne kjørt hele veien
Sletvold mener det ikke hadde vært mulig å kjøre kortesjen helt til Rådhusplassen, men det hadde krevd langt større bemanning og politieskorte hele veien.

– Det hadde selvsagt vært stilig, men svært ressurskrevende, å ha en sammenhengende kø hele veien, mener Sletvold.
Han konstaterer at elbilene likevel var svært synlige i trafikkbildet lørdag – enten det var på Grünerløkka eller på Ring 3.
– De deltagende bilene i paraden klarte nesten å fylle opp Rådhusplassen. Det var bare plass til omtrent 50 biler til. Bergingsbil fra Viking Redningsstjeneste AS var også til stede, for å bistå ved eventuelle problemer. Men det eneste de måtte gjøre var å flytte en Renault Twizy som var plassert i trikkesporet, smiler Sletvold.
– Det var ingen som hadde behov for ladehjelp. Det må bety at elbilistene var seg sitt ansvar bevisst, slik de pleier, sier Sletvold.
Verre var det med fossilbilistene som hadde søndagsparkert på oppstillingsplassen på Skar. Her var det for anledningen skiltet «parkering forbudt». En familiefar var blant de 11 bileierne som hadde trosset forbudet – og ble stående fast i tre kvarter før paraden startet.
– Familien var klissvåt. Kanskje var det en større straff å bli sperret inne av en gjeng elbilister enn å betale bot? De innså egen feil og at de bare måtte slappe av, humrer Sletvold.
PS. Se bilene som deltok i paraden i YouTube-filmen!