Vi vil kartlegge servicekostnader på elbil
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Prisene for service på elbiler diskuteres heftig. Nå vil vi bidra til å rydde opp i jungelen.
Det siste året har det stadig kommet til nye elbilprodusenter. I år blir det enda flere. Dette bidrar i seg selv til konkurranse. Ikke bare når det gjelder omsetning av nye biler, men også i ettermarkedet.
Dette ønsker vi å få en bedre oversikt over, til elbilistenes beste. Vi vil innhente priser på servicekostnader for alle aktuelle elbilmerker og -modeller. Så vil vi se dem i forhold til hverandre, og lage en egen oversikt her på elbil.no.
Men aller først ønsker vi å høre hvilke priser du har blitt presentert for, og hva du har gjort med dem. Har du prutet? Gått til en annen forhandler? Sjekket om frie verksteder har kunnet ta jobben? Vi setter stor pris på dine kommentarer nederst i saken.
At temaet diskuteres heftig har vi fått klare bevis for på elbilforum.no, der det er flere tråder som dreier seg om servicepriser.
Fortsatt høye priser
Elbilforeningen ønsker å få frem at vi slett ikke sitter musestille og ser på hva som skjer i servicemarkedet. Vi er elbilistenes ombud, både når det gjelder fremtidige rammevilkår og eierskapet her og nå – og alt mellom.
Vi registrerer at serviceprisene fortsatt oppfattes som høye hos enkelte forhandlere. Dette gjelder i størst grad Nissan-forhandlere, i og med at LEAF representerer rundt halvparten av den elektriske bilparken i Norge.
Prisforskjellene på elbilservice kan være store
Hadde alle forhandlerne hatt samme høye pris, ville det vært en sak for Konkurransetilsynet.
Men det er ikke tilfelle, og det er tildels betydelige prisforskjeller. Disse oppleves naturlig nok som både uredelige og urettferdige. Noen forhandlere ser at det gavner dem å gå ned i pris, mens andre mangler lokal konkurranse og dermed kan sette pris i stor grad etter eget forgodtbefinnende.
Trenger uavhengige aktører
Kort sagt: Slik ettermarkedet fungerer – eller ikke fungerer – i dag, er det gjerne merkeforhandlerne som tar seg av bilene de selv har solgt. Men etterhvert som elbilmarkedet blir mer modent, vil dette trolig endre seg.
Derfor vil vi også undersøke nærmere hvordan de frie bilverkstedene stiller seg til å ta service på elbil. Det er verd å nevne her at Nissans servicekurs eksempelvis er åpne også for frie verksteder. Vi forventer at øvrige importører legger opp til samme rutine. Utfordringen er å få frie verksteder til å ta steget, anskaffe diagnose- og måleutstyr og skolere ansatte.
Elbilforeningen tror ikke vi vil få betydelige prisreduksjoner i ettermarkedet før uavhengige aktører virkelig tar opp konkurransen.
Hvilke erfaringer har du? Skriv hva slags priser du har fått oppgitt hos din forhandler, og fortell om erfaringen. PS. Useriøse kommentarer vil bli slettet.