Hopp til innhold

Og DER var Volvo EX30 lansert: Volvos aller viktigste modell nå – sjekk prisen

STILIG: Designen er en naturlig evolusjon fra XC40.

EX30. Som navnet antyder er dette en liten, lubben Crossover. Og prisen gjør nok at mange nå vil hive seg rundt og kjøpe den.

Du kan nemlig bestille den allerede, og prisene starter på 321.900 kroner.

Men når du har krysset av for høyeste utstyrsvariant, største batteripakke og firehjulsdrift, blir prisen en helt annen.

Riktig hvor mye vet vi ikke ennå, for hjemmesiden er ikke oppe for bestillinger i skrivende stund.

UTEN GRILL: Men til gjengjeld to digitale hammere fra Norrøn mytologi.

Deres viktigste

Volvo var sent på ballen med elektriske biler, men har mål om at halvparten av bilene de selger om 18 måneder, skal være elektriske.

Størstedelen skal EX30 stå for, takket være startprisen på 321.900 kroner. Da er den priset på samme nivå som om den skulle vært en bensinbil, hevder Volvo.

DET NYE SIKLEOBJEKTET: Volvos siste tilskudd vil nok friste mange, og får dagens XC40 til å se gammeldags ut.

Typisk Volvo

Designen er en naturlig evolusjon av XC40, nå med tett front, mer markert digital Tors hammer-lykter, skarpe profiler langs dørene, skikkelig sprett opp på sideruta, flankert av en kraftig C-stolpe.

Hekken får en ny og langt kulere tolkning av de stående baklyktene som har vært kjennetegn siden 850-modellen fra 1990. En skikkelig tøffing.

FLERE VARIANTER: To batterier, bakhjulsdrift, firehjulsdrift, tre utstyrsvarianter og en kommende Cross Country-versjon skal gjøre at du finner bilen du vil ha.

Først ut på Geely-plattform i Norge

Noe har vi visst fra før.

Bilen blir bygget på Geelys elbilplattform SEA. Den er 4,23 meter lang og blir dermed den minste kompakt-SUV-en blant de etablerte premium-merkene.

Akselavstanden er 2,65 meter, fem cm kortere enn XC40.

Den får en bakkeklaring på 16,5 cm, men det skal komme en Cross Country-versjon også.

Cross Country-versjonen vil komme med skreddersydde detaljer, som høyere bakkeklaring, 19 tommers sorte hjul eller 18 tommers hjul med spesiallagde dekk.

Den vil også få utvendige sølvfargede og svarte designdetaljer gjenkjennelig fra tidligere Cross Country-modeller, samt et lite svensk flagg på siden av panseret.

TØFF: Matt sort front, knastedekk og sorte detaljer på hjulbuer og kanaler vil komme senere.

Kompakt

Bilen får et bagasjerom på 318 liter, inkludert 61 liter under gulvet. Den får også en frunk, altså bagasjerom foran, på sju liter.

Både Mercedes EQA, Audi Q4 e-tron og BMW iX1 er langt større.

Denne vil i stedet konkurrere med Mini Countryman (samme plattform som BMW iX1), og de interne merkene som kommer fra Geely, for eksempel Zeekr og Smart.

HØYERE: Cross Country skal også få økt bakkeklaring. Reservehjulet og det vi antar er takstativ fra Thule, må du nok regne med å måtte skaffe sjøl.

To batteri-størrelser

Bilen fås med både bakhjulsdrift og firehjulsdrift.

Varianten Single Motor har 100 kW (272 hk) og 343 Nm.

0-100 km/t skal gå på 5,7 sekunder og toppfarten er 180 for alle modeller.

Den fås med to batteristørrelser.

Rekkevidden på den med den minste batteripakka skal være opptil 344 kilometer og ladehastigheten på hurtiglader blir opptil 134 kW. Det blir trolig snaut for de fleste nordmenn.

GJENKJENNBART: Du kjenner deg definitivt igjen som Volvo-eier, men vi hadde forventet større skjerm. Du har heldigvis fortsatt Google til å hjelpe deg.

Extended Range-modellen får samme motor, men et NMC batteri på 64 kWt netto/69 kWt brutto.

Den skal klare opptil 480 kilometer og skal kunne lades med opptil 153 kW.

Her tar 0-100 km/t 5,3 sekunder.

Selv om batteriet er større, blir ladetiden fra 10-80 prosent den samme på begge utgavene, mellom 26 og 28 minutter.

BERØRING: Volvo hadde allerede tidligere blanke knapper under samme plate tidligere, men dette ser raffere ut. Brukersnittet er endret.

Raskeste Volvo noensinne – på en måte …

Du får også versjonen Twin Motor Performance. Da får du den største batteripakka men en ekstra motor. Toppeffekten blir faktisk høyere enn i storesøster XC40: 315 kW (428 hk) og 543 Nm.

Den kjører faktisk fra Tesla Model Y Performance i øvelsen stillestående til 100 km/t. Det gjøres på 3,6 sekunder. Det er det ingen Volvo som har gjort tidligere.

Toppfarten derimot er fortsatt 180. Ikke noen rekord der, altså, men et grep Volvo har gjort for sikkerheten, hevder de.

SMARTERE: Girspaken er flyttet og midtkonsollen frigjort til andre ting, som mobilholder (med bare én lader) lagringsplasser og koppholdere. Sjekk at vindusheiserne er blitt sentralt plassert. Det må jo også være første gang i Volvo.

Foreløpig estimert forbruk er 16,7 kWt/100km for Single Motor, 15,7 kWt/100 km for Single Motor Extended Range og 16,3 kWt/100 km Twin Motor Performance.

RESIRKULERT: Det meste av materialer skal være resirkulert. Det kan med andre ord hende du har kjørt denne bilen før.

Interiørt

Dette er kanskje den største skuffelsen.

Man skulle kanskje tro den fikk design fra EX90 og Polestar 3, men den ligner mer på XC40, med en forholdsvis liten 12,3-tommers stående skjerm. Men man har en lydplanke i hele dashbordets bredde.

PLASS? Det vet vi ikke noe om ennå, men akselavstanden er fem cm kortere enn i XC40. Vi må allikevel forvente bedre plassutnyttelse på en ren elbilplattform.

Bilen kommer i tre ulike utstyrsnivåer: Core, Plus og Ultra.

Selv Core inkluderer flere av Volvos nye sikkerhetssystemer, blant annet et nytt førervarslingssystem som følger med på sjåføren og varsler hvis hen er trøtt eller uoppmerksom.

På utstyrsnivået Plus får man i tillegg lydsystem fra Harman Kardon, en ny generasjon Pilot Assist, og elektrisk bakluke.

Ultra gir i tillegg blant annet 360-graders kamera, 22 kW ombordlader, en ny generasjon Park Pilot Assist, panoramatak og 19” felger som standard.

Hengerfeste er tilbehør.

HVOR SKAL SKIA? Vi regner med at vi får skiluke her også. Men 318 liter, inkludert et rom under, bør holde for mange.

«Lavkarbo»

Volvo hevder å ha klart å redusere bilens totale karbonavtrykk (over 200.000 km med kjøring) til under 30 tonn, en reduksjon på 25 prosent sammenlignet med C40 og XC40.

Dette skyldes at bilen er mindre og dermed trenger mindre råvarer som stål og aluminium.

Andelen resirkulert materiale er høyere. Rundt en fjerdedel av aluminiumet i bilen er resirkulert, og det samme er rundt 17 prosent av stålet.

Omtrent 17 prosent av all plast i bilen, fra interiørkomponenter til utvendige støtfangere, er også resirkulert. Dette er den høyeste prosentandelen resirkulert plast i en Volvo-bil noensinne.

I interiøret brukes også i stor grad resirkulerte og fornybare materialer, blant annet til seter, dashbord og dører.

EX30 skal visstnok være designet for å kunne bli 95 prosent gjenvunnet, gjennom å resirkulere materialene og gjenvinne energi fra alt som ikke kan resirkuleres.

Vi tester plass og løsninger på Volvo EX90:

Bli med inn i sjuseteren mange venter på

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også