VW e-Up! nærmer seg 1.000 solgte
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Norsk braksuksess for Volkswagen med deres ferske minielbil. Og i bakhånd har importøren verdenspremieren e-Golf.
FRANKFURT (elbil.no): – Det var vel signert 917 e-Up!-kontrakter i starten av uken. Helt fantastisk, sier importøren Møller Gruppens miljøbilansvarlige, Kenneth Rombo Oddaker.
Vi møter ham på Volkswagens mektige stand på Frankfurt-utstillingen, sammen med administrerende direktør Terje Male og Volkswagen-informasjonssjef Anita Svanes. Den verste viraken har lagt seg etter formiddagens overbefolkede pressekonferanse, der e-bilene, VW-toppsjef Martin Winterkorn og den sveitsiske technoduoen Yello, med den nye «It´s electrifying»-låten, spilte hovedrollene.
Neste vår kommer også e-Golfen til Norge. Det gir ikke særlig gode odds å tippe at landets mest populære konvensjonelle kompaktbil også kan bli en suksess som elbil. Rekkevidden for e-Golf anslås til inntil 190 kilometer.
– I overkant av forventningene
– Den første uka gikk hele eUp!-systemet varmt, og siden har det fortsatt. Sannsynligvis når vi 1.000 før de første bilene leveres i oktober, sier informasjonssjef Svanes.
Male sier han var rimelig sikker på at e-Up!, som har en rekkevidde på inntil 160 kilometer, ville bli en suksess.
– Men at vi nærmer oss 1.000 allerede er likevel i overkant av forventningene, konstaterer Male, og legger til at det er sannsynlig at 500 biler kommer på veien innen nyttår. Vel å merke dersom importøren Møller Gruppen har maksimal uttelling med logistikken.
Dette sier Male om salget så langt:
– Hovedvekten er i Oslo-området, men vi ser også at det er mange på Vestlandet. Også på Nord-Vestlandet. Ellers kan det vel karakteriseres som en normalfordeling, mener Møller-sjefen.
VW-informasjonssjef Anita Svanes, administrerende direktør Terje Male og miljøbilansvarlig Kenneth Rombo Oddaker på plass i lille e-Up! (Alle foto: Ståle Frydenlund)
Vil bli størst på elbil
Neste år, med e-Golf på plass fra kommende vår, regner Møller Gruppen med å selge rundt 2.500 elbiler. e-Golf skilter med en elmotor på 115 hestekrefter og et maksimalt dreiemoment på 270 Nm fra start.
I likhet med e-Up! kommer e-Golf med det nye tyske ladesystemet Combined Charging System (CCS). Ved 16A-normallading (AC) skal batteriet kunne fylles opp på 6-8 timer, mens hurtiglading (DC) skal ta rundt 30 minutter. Og ambisjonene er høye:
– Målet vårt er å bli ledende på ladbare biler i Norge. Forventningene til e-Golf er vel så store som for e-Up!, sier Male, som ikke vil si noe om prisbildet for Golfen ennå.
Etter Golfen følger flere ladbare hybrider, både Golf, Passat og Tiguan.
– Men hvis rammebetingelsene for disse plug in-hybridene ikke tilpasses, vil de forbli nisjebiler. Teknologien er dyr, og trenger hjelp for å komme inn på markedet, mener Male, som ikke legger skjul på at det drives betydelig politisk lobbyvirksomhet for å få få frem nettopp dét poenget.