– We love Norway!
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Dette er den unisone beskjeden fra sjefene ved Tesla-fabrikken i Fremont, California.
Ikke så merkelig, for i avdelingen med biler klargjort for eksport står det tre rekker med Model S under skiltene med Drammen, og en enslig Model S under skiltet Zürich. Det er ingen tvil om hvor mesteparten av eksporten havner.
Alle bilene vi sjekket som var under produksjon, var merket USA.
Tullprat
I kommentarfeltet til en tidligere Tesla-artikkel her på elbil.no, med lenke til dette intervjuet, er det henvist til en uttalelse fra Europa-sjefen:
«The car is shipped in parts: the chassis, the body interior, wheels, the battery and the drive train. The parts have already been arriving in Europe since early July. They are delivered in Tilburg, in the south of the Netherlands, where our assembly facility is. European customers will start to receive their Model S in August.»
Dette kan umulig stemme, for de eksportklare bilene vi så var ferdigbygd. Det kan da heller ikke være særlig fornuftig å eksportere bilene bare delvis sammensatt. Her virker det som Europasjefen prater tull – mot bedre vitende.
Vi fikk bl.a. snakke med visepresidenten for service og salg, Jerome Guillen, og han sier at det bare er batteriene som ikke er montert i biler som eksporteres.
Spørsmålet vi var mest interessert i, og som vi stilte Guillen: Tell us all you know about the upcoming Volks-Tesla, the Nissan Leaf competitor.
På en slik henvendelse fikk vi selvsagt bare et glis til svar. Her var han tett som en østers. Personlig tror vi det er i dette markedssegmentet Tesla virkelig vil gjøre furore: En familiesedan i moderat størrelse og med en rekkevidde som gjør det overflødig med en fossilbil som langturbackup.
Kjøpte fabrikk på billigsalg
Noen korte fakta om Tesla-fabrikken i Fremont, helt sør i San Francisco Bay: Tesla overtok fabrikken fra NUMMI (New United Motor Manufacturing Inc, et felles foretagende mellom General Motors og Toyota) i oktober 2010 for 42 mill dollar. Et røverkjøp – bare tomteprisen, ifølge Tesla. De overtok også en del av produksjonsutstyret og bygde i løpet av kort tid om fabrikken for eget formål. Produksjonen av Tesla S startet 26. juni 2012. I juli i fjor produserte de 5 biler per uke. Nå er produksjonen 550 biler per uke. Kapasiteten kan gires opp til 450.000 biler i året, og det vil de få bruk for når Volks-Teslaen kommer.
Som nevnt innledningsvis var det spesielt artig for en norsk besøkende å se at destinasjon Drammen var den som dominerte eksportavdelingen på fabrikkgulvet. En bil til Zürich, tre rekker med biler til Norge.
Vi var på fabrikken torsdag 25. juli, og som en service for dem som venter spent på levering, kan vi fortelle at bl.a. følgende biler sto oppmarsjert for eksport denne dagen:
P15028 Stavanger
P15086 Oslo
S14225 Oslo
S14977 Stavanger
P15124 Oslo
P15102 Trondheim
Tallene er de fem siste sifrene i bilens VIN-nummer. De er kanskje allerede på norske hender?
Dårligste fargevalg: Grå
Etter å ha vandret rundt i fabrikken og sett alle fargevarianter av Tesla S passere forbi, har vi en klar oppfatning av hva som er den styggeste fargen: Grå, mørk grå. Det er en forbrytelse mot en så lekker doning å lakkere den sotgrå. Sikkert bra for at skitt og søle ikke skal synes så godt – men en streng beskjed til alle dere som har bestilt denne fargen: skift før det er for sent! Norske Teslaer blir rullende reklameplakater for en ny biltid, og de skal være rene og skinne i friske farger!
Sort er greit, for sort og krom er en stilig kombinasjon.
En mer omfattende rapport fra fabrikkbesøket kommer i AMCAR Magazine i løpet av høsten.
Gilbert Passin, visepresident for produksjon, var en engasjert omviser på fabrikkgulvet. Til venstre Esben Pedersen, salgs- og markedsdirektør for Tesla i vår del av verden, og som fikset fabrikkbesøk for oss.
Batterier på vandring til en ny Tesla S.
Ønsker du å se mer av Teslas produksjon, kos deg med denne videoen.