Hopp til innhold

Xiaomi SU7 Ultra Prototype: Vil lage verdens raskeste firedørs sedan

RÅ BIL: Sjefen sjøl i Xiamo, Lei Jun, mener han har designet bilen selv. I så fall har han lykkes med oppgaven. Foto: Hentet fra videoen lenger ned i saken.

Kineserne vil ikke bare ha herredømme over bilindustrien. De skal være raskest også.

Kampen om å produsere den raskeste bilen er ikke over, selv om man har gått over til el. Nei, snarere tvert imot.

Nå har fossilbil-produsentene allerede gitt opp og satser i stedet på biler med manuellgir, gjerne uten turbo, for å finne tilbake til den genuine følelsen.

MINUS 500: Til tross for mye ekstra utstyr for å få bilen til å gå fort, er vekta fortsatt 1.900 kilo.

Sist ute er Aston Martin Valour med selvpustende V12 og manuell girkasse.

Men tilbake til den elektriske verden, der ting virkelig går unna. Den nyeste bilprodusenten Xiaomi, som inntil nylig var Kinas svar på Google, har allerede gjort suksess med sin smekre firedørs sedan SU7.

Den fikk de hele 80.000 reservasjoner på allerede første uka, etter at de trakk duken av den.

ONE MORE THING: Om du ikke vil se hele foredraget fra Lei Jun, kan du spole til 3:18:40. Der forteller han om det han ønsker skal bli verdens raskeste firedørs sedan. Video: Xiaomi

Taycan-kopi

Bilens form er omtrent som snytt ut av nesa på Porsche Taycan og det er nok også bilen de har tenkt å sette på plass. For nylig annonserte sjefen sjøl, Lei Jun, en ekstra sprek modell med tilleggsnavnet UItra.

BRUTALT: All aerodynamikk gir over 2,1 tonn marktrykk, i tillegg til de 1,9 tonnene bilen veier.

Dette skjedde på tampen av en tre timer lang årlig tale. Der presenterte han detaljert den tyske klassiske banen Nürburgrings nordsløyfe.

Toppsjefen ramser opp utfordringene en elbil har på banen, blant annet ekstrem påkjenning for batteriet og bilenes vekt.

Det er åpenbart at toppsjefen har en stor interesse for racing, noe han også underbygger. 55-åringen ble nemlig inspirert av filmer som han så da han var yngre, som Senna, Fast and The Furious og sesongene med Top Gear.

Dette har ført til at han har skaffet seg racing-lisens og kjører på bane for å bli bedre.

BLÅRØYK: Foreløpig går Xiaomi SU7 Ultra for tre motorer.

Han presenterte også de raskeste rundetidene på «Ringen», satt med elbil. Det er racerbilene Volkswagen ID.R, Lotus Evija X, Nio EP9, Rimac Nevera, Porsche Taycan Turbo GT, Tesla Model S Plaid og Hyundai Ioniq 5 N, i den rekkefølgen.

Ultra Prototype

Ultra Prototype er kraftig racing-inspirert med en av de drøyeste frontspoilerene vi har sett, siden Audi Quattros utførelse i Pikes Peak. Den sender lufta rett gjennom elektronikken og opp av panseret via to store luftuttak.

Forskjermene eksponerer bakhjula i bakkant og svære sideskjørt er med å klistre bilen til bakken, mens en enorm diffuser i hekken lager undertrykk nok for å holde rumpa godt nedpå når det går unna.

VERDENS RASKESTE: Xiaomi har hårete mål. Om de lykkes på første forsøk, vil vi kanskje se allerede i oktober.

Noe som forsterkes ytterligere med en gigantisk vinge som alene trykker bilen ned mot bakken med 735 kilo.

Toppsjefen kommer med flere «fun facts» i videoen. Diffuseren bidrar med 245 kilo, skjermene 153 kilo, og fronten med 30,6 kilo. Til sammen har den nedoverkraft på opptil 2.145 kilo. Det er mer enn hva bilen veier!

Jun mener han har designet bilen selv og oppfordret samtidig til en liten applaus.

Mercedes-AMG med egen elbilplattform:

AMG tester Porsche-killer

15 kvadrat med karbon

Absolutt alle karosseriflater er støpt i karbonfiber, noe som reduserer vekta med 500 kilo. Ultra skal veies inn på 1.900 kilo.

Fortsatt tungt mener du? Jun sammenligner bilen med BMW M5 (F90) som veier 1.960 kilo, Taycan Turbo GT med Weissach Package som veier 2.234 kilo og Model S Plaid Track Pack som veier 2.162 kilo. Da blir det ganske imponerende.

Ekspert om rå elbilrekord: – Bare en forsmak

Råsprek

Særlig når du også tar effekten med i regnestykket. For her snakker vi om 1.330 kW eller 1.548 hester.

Motorene er egenproduserte og det brukes noen fossil-referanser. Motorene bak kalles «V8» og de yter 548 hester hver. Foran sitter det en litt svakere «V6-motor».

Mer av dette?

Meld deg på vårt nyhetsbrev
– få elbilstoff og fordeler rett inn i innboksen!

0-100 skal gjøres på 1,97 sekunder. 0-200 på 5,96, 0-300 på 15,07 og den vil få en toppfart på over 350 km/t.

Bråstopp

En så rask bil må også kunne stoppes. De elektriske motorene bremser 400 kW, som vil oppleves som 0,6 G.

Viser ny toppmodell:

BYD vil knuse Tesla S Plaid med denne

Men for å bremse 1.900 kilo fra 100-0 km/t på 25 meter trengs 6-stemplede kalipere fra AP Racing, og da snakker vi både racing-skiver og -klosser. Til sammen vil man få en bremseeffekt på 2,36 G.

Allerede på «Ringen»

Jun er ydmyk med tanke på sin korte erfaring og hvor lenge konkurrentene har holdt på, men mener det er viktig å sette seg hårete mål.

De er allerede på plass på Nürburgring og har planer om å sette en rekord med prototypen i løpet av oktober, og en ny offisiell rekord med produksjonsbilen neste år.

Få en bedre elbilhverdag!

Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.

Les også