Prøvekjøring av Xpeng G6 Performance: Nå snakker vi …
Denne bilen har omtrent identiske mål som Tesla Model Y, men leverer på et par ting Model Y ikke leverer på. Men holder det?
Xpeng er en av de nyere bilprodusentene fra Kina, men var et av de første merkene som kom til Norge. Starten gikk trått med både G3 og P7.
Den mindre sedanen P5 rakk bare så vidt å bli presentert, før de trakk den fra markedet.
Det nordmenn vil ha
Men nå ser det ut til å løsne.
Nå går Bilia inn som forhandler og man har allerede den store SUV-en G9 på gulvet. Xpeng Norge kan sprette korken for over 1.000 solgte G9-eksemplarer.
Den bilen har vi testet her:
Og nå kommer endelig volummodellen. G6 har dimensjoner og omriss omtrent som snytt ut av nesa på Tesla Model Y, og priser som matcher.
Xpeng sikter seg inn på å selge 3.000 av G6 årlig.
Xpeng G6 Performance – oppsummert
Pluss
- Komfort
- Få irriterende varsellyder
- Pris og garantier
Minus
- Ikke maksimalt utnyttet bagasjerom
- Mangler skiluke
- Mangler LED Matrix-lys
Min kollega James har vært og sett på bilen tidligere. Se hans fyldige reportasje og film der han går gjennom hele bilen i lenka under:
Billigversjonen
Her har vi først og fremst fokus på hvordan den er bak rattet. G6 fås i to versjoner i Norge.
Den ene er Standard Range, en bakhjulstrekker med 258 hester og 440 Nm i dreiemoment. 0-100 km/t gjøres på 6.9 sekunder.
Men den har et batteri på bare 66 kWt og dermed en rekkevidde på sparsomme 436 kilometer.
Det kan virke litt lite, men den har et LFP-batteri som tåler lading til 100 prosent, så fordelen er at her kan du bruke nesten hele WLTP-rekkevidden i det daglige.
Den du vil ha
Her i denne artikkelen tester vi imidlertid Performance-utgaven, som antas å bli storselgeren.
Omtrent 90 prosent av de drøyt 100 bilene som allerede er bestilt av kunder, er Performance.
Den yter 476 hester og 660 Nm, akselerer til 100 på hyggelige 4,1 sekunder og har en toppfart på 200 km/t.
Batteriet er på 87,5 kWt brutto og rekkevidden skal være på 550 kilometer.
Rosinen i pølsa for begge utgavene er ladehastigheten. Finner du ladere som er raske nok, topper den ved 280 kW, og kan lade batteriet fra 10-80 prosent på under 20 minutter.
Det betinger at batteriet er forvarmet på forhånd.
Heldigvis har Xpeng valgt manuell forvarming fremfor kartbasert. Sistnevnte kommer på et senere tidspunkt, men er i bunn og grunn mer knotete, dersom du har egne favorittsteder å lade.
Da er det bedre å gå i menyen og trykke på forvarming selv, en halvtimes tid i forveien.
Gode seter
Testbilen har hvitt interiør. Lekkert i forhold til den mer vanlige sorte, som er de to eneste valgene, i hvert fall foreløpig.
Vi sitter godt i 12-veis elektriske stoler med både varme og massasje for både fører og passasjer.
Korsryggstøtten er knotete å justere, for da må du flere nivåer inn på skjermen, men den legger seg i minnet, dersom du husker å bekrefte det.
Da er det mer gledelig at rattet justeres fire veier på tradisjonell manuell måte. Speilene må du dessverre inn på skjermen for å justere. Upraktisk når du skal rygge etc.
Hvitt
Xpeng har moderert skjermbruken. De to skjermene hos G9 er erstattet med en mer moderat 14,9 tommer i midten og en 10-tommer foran føreren.
Oppsettet er slik vi kjenner det fra før, og er lett forståelig og i utgangspunktet enkelt i bruk.
Men innstillingsmulighetene er så mange at du mister oversikten over hvor du finner dem. Ikke alltid er de riktig plassert etter midt hode.
Fo eksempel justering av bremsetrykk, tyngde på rattfølelsen og deaktivering av ESP, finner du under bilens generelle justering, sammen med åpningshøyde på bagasjeluke og andre trivielle ting – mens jeg kanskje heller ville hatt dem på den oversiktlige menyen sammen med regenerering og kjøreprogrammer.
Uansett er det bedre enn hos Tesla, der Elon har bestemt hvordan du liker at bilen oppfører seg.
Myke verdier
G6 går på ordinære fjærer. Fjæringskomforten avstemmes godt med inntrykket inni. Den er litt ut i det myke, uten å duve på Mercedes-vis.
Bilen svelger ujevnheter og vi kjører noen kilometer på grus også, uten at verken støy eller vibrasjoner trenger inn i bilen.
Presser du bilen, oppfører den seg nærmest eksemplarisk selv om den er mykt satt opp, og holder seg relativt flatt på veien og holder retningen gjennom svingene.
Om du føler for det, kan du velge sport og stramme opp demperne noe. Da tripper den mer over underlaget og mister noe av komforten.
Om du føler for det, kan du velge sport og stramme wattpedalresponsen. Den blir da nesten i det skarpeste laget. Under bilinstillinger kan du forresten velge pedalrespons på bremsepedalen også. I det hele tatt er både brems og gass naturlig vektet.
Da er det hyggelig at også rattet formidler det man forventer.
Totalopplevelsen er en snerten og lett håndterlig bil, som faktisk er gøy og kjøre også. Til tross for vekta på 2.120 kilo, klarer den 0-100 på 4,1 sekunder.
Torturen er over
Vi har ikke målt støyen i G6, men den oppfattes som støysvak.
Støy er en av ulempene hos Model Y, mens den populære ID.4 også er god på støyisolasjon og komfort.
Enda viktigere er det at de har ryddet kraftig opp i lydvarsler for alt mulig.
Nå setter du deg inn, uten et pling eller plong og irriterende lyder for alt du foretar deg. Sjekk vår video under av G3i, så skjønner du hva vi absolutt ikke ønsker:
Selv den lovpålagte hastighetsvarsleren har de laget en snarvei på å deaktivere. Den ligger lett synlig i nedtrekksmenyen i skjermen.
Etter hvert legger de den sikkert på Mute-knappen på radioen, noe Hyundai har bekreftet at de snart vil gjøre, og antakelig Kia, siden de har nøyaktig samme system.
Hyggelig priset
Prisen på Standard Range er 410.000 kroner.
Regn med 10.000 i klargjøring, 9.000 ekstra om du vil ha noe annet enn hvit farge og 12.000 for hengerfestet som trekker 1.500 kilo.
Da ender du på 440.000 kroner, som tilfeldigvis er noen tusenlapper under Tesla Model Ys bakhjulsdrift-utgave.
Testbilen vår, G6 Performance, koster 500.000 blank, og med alle de samme tilleggene som over, havner den på 531.000 kroner.
Da blir den faktisk dyrere enn Tesla Model Y Performance til 513.663 kroner, for på Tesla får du med hengerfestet gratis.
Endelig en komplett kineser
Det har vært mye rart å observere i kinesiske biler til nå. Men endelig er det en som leverer det meste av hva vi europeere er vant til – og liker.
Det er lite å sette fingeren på her. Og G6 er topp utstyrt, med unntak av LED Matrix-frontlys.
Bilen har komforten og støynivået som Tesla foreløpig ikke leverer godt på, samtidig som den lader utrolig raskt.
Den mangler fortsatt noe på praktiske løsninger, som for eksempel skiluke og bagasjerom foran, men klarer man seg med 571 liter, kan dette være bilen for deg.
Og med såpass stor prisforskjell, kan til og med bakhjulstrekkeren (Stamdard Range) være aktuell for mange.
Få en bedre elbilhverdag!
Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.