Zero avslutta med elbilslalåm
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

– Hvem sa at strømbiler er kjedelig, ropte speakeren på Akershuskaia da Øyvind Lunde kom i mål etter en fenomenal omgang autoslalåm. Men kunne det holde til førsteplass?
Så nær, så nær var Øyvind til å ta tilbake tronen som Norges autoslalåmkonge. Selvfølgelig i sin trofaste følgesvenn Think. Han kjørte en kjemperunde som satt en støkk i de fleste. Men rallysjåfør Andreas Mikkelsen, i en lånt Tesla, klarte seinere å slå Øyvind med en tidel. Om det var bilvalget som gjorde det, er ikke sikkert. Løypa var temmelig tett satt og føret sleipt, så det var antagelig ingen direkte ulempe å ha en kort, sprek og lett manøvrerbar Think.
At Øyvind har markert seg i bilsportmiljøet, er det ingen tvil om. Ved startstreken utropte speakeren han til å være en av de store favorittene. Noe Øyvind svarte kontant på, gikk rett i tet og i elbilslalåm knuste vinneren av urbanklassen i hele Zero Rally. Så måtte den ene etter den andre finne en plass bak Øyvind på resultatlista. Men vinneren av hele Zero Rally, uavhengig av klasse, Team Andras knep seieren med en svært knapp (la oss si det) tidel.
Vil du være med Øyvind på autoslalåm? Her kan du sitte på.
Andreas Mikkelsen ble også filma. Her kan du se løypa bedre.
Vinneren av hele Zero Rally ble da Team Andreas i en Tesla som stilte i touring klassen (batterikapasitet over 30 kWh). Det var tett lenge og ledelsen skifta fra dag til dag. Sterkest var konkurransen fra rallysjåføren Mads Østberg og den svenske rallydronningen Ramona Karlsson.
Tesla så å si hele veien i den klassen. Men interessant nok, Alternativ Energi kom på 5.plass i sin ombygde Chevrolet Geo Prism med litiumbatterier. Det er ganske imponerende, men så er de heller ikke ferskinger i dette rallyet.
I urbanklassen for de mer «normale» elbilene var det stort sett status quo gjennom hele løpet. Vinneren var den unge rallysjåføren Kenneth Johnsrød i en Volvo C30 elektrisk. Han var strålende fornøyd med å kjøre bilen. Som han sa, både en god bil og i tillegg ekstra positive kjøreegenskaper fordi den er elektrisk. Ikke bare kjapp, men også så lett håndterlig i byen.
Den første Nissan LEAF på norske veier gjorde en meget hederlig innsats med Fred Magne Skillebæk som dyktig sjåfør, og marketing manager i Nissan Norge, Frode Langli, som kartleser. Norges nå mest erfarne LEAF-sjåfører. Ryktene sier at dette var bilen i urbanklassen som alltid hadde mest strøm igjen. Et godt tegn for rekkevidden vi håper LEAF vil ha. Laget kunne nok ha gjort det bedre enn annenplass hvis de allerede fra starten hadde skjønt at navigasjonssystemet kunne vært brukt i regularitykjøringa. Bakkekonkurransen vant LEAF.
På tredjeplass kom Elbilforeningens styremedlem og Think-entusiast Øyvind Lunde. Han har allerede redegjort godt for hvorfor det ikke ble førsteplass. Neste gang lover kartleser å stille med mer avansert måleutstyr enn den gule stoppeklokka vi ser han har rundt halsen. Hvis gutta i tillegg følger den oppsatte ruta, skal vi ikke se bortifra at det blir høyere plassering neste gang. Men avslutningen i elbilslalåm var med stil.
Gratulerer til Zero for gjennomføring av et kjempearrangement og topp reklame for elbiler! For det var bilteknologien som totalt dominerte rallyet. En stor takk skal ikke minst alle deltakerne ha. Uten at de hadde stilt opp, ville det blitt absolutt ingenting ut av dette. Så er de også veldig flinke til å fortelle hvor gøy det er å kjøre elbil
Komplette resultatlister finner du her.