Hyundai IONIQ er den aller første elbilen fra den koreanske produsenten. Den har vist seg å være den mest effektive elbilen i sin klasse.

Importørselskapet Hyundai Motor Norway rapporterte om 300 forhåndssolgte biler i midten av august, og regner med å levere ut de første bilene til kunder i oktober/november.

IONIQ imponerer først og fremst med sin effektivitet, men er også godt basisutstyrt – blant annet med ombordlader på 6,6 kW ombordlader (AC). For å få batterivarmer og varmepumpe, må man legge til 20.000 kroner på basisprisen for å få den såkalte teknikkpakken.

NORMALLADING: Med en 7,2 kW/32A-strømkurs (230V 1-fas), kan ladetiden hjemme (eller på en flexilader) komme ned i 4,5 timer via bilens 6,6 kW-ombordlader.

Hjemmelading med 3,6 kW/16A tar cirka åtte timer. (Maksimal ladehastighet krever bruk av Type 2-ladekabel og veggboks/stolpe, med stikkontakt er ladefarten maks 2,3 kW/10A).

HURTIGLADING: Combo/CCS-hurtiglading (0-80 prosent) med 50 kW effekt (DC) går unna på 30 minutter i sommerhalvåret, men kan ta vesentlig lengre tid i vinterhalvåret. (Med en moderne 100 kW-hurtiglader, kan man komme ned i 20 minutter siden IONIQ er forberedt for 70 kW effekt.)

Informasjon om hvordan du kan optimalisere ladetid, finner du her.

Mer informasjon og veiledende pris finner du hos importøren Hyundai Motor Norway.

Les også:

Hyundai IONIQ er en svært effektiv nykommer (2016)

Tekniske spesifikasjoner

  • Rekkevidde (fra fabrikk, NEDC):280
  • Norsk rekkevidde (vinter/sommer):Kommer senere / 210
  • Batterikapasitet (netto kWh):Ca. 25,5 kWh (bekreftes endelig)
  • Batterigaranti (kilometer/år):200000 / 8
  • Motoreffekt (kW/hk):88 / 120
  • Dreiemoment (Nm):295
  • Hurtiglading (type/effekt kW DC) :Combo (CCS) / 70 kW
  • Normallading (ombordlader kW AC):6,6
  • Lengde/bredde/høyde (meter):4,47/1,82/1,45
  • Sitteplasser:5
  • Bagasjerom (liter):350
  • Forbruk (blandet, kWh/mil, NEDC):1,15
  • Egenvekt (kilo, uten fører):1.345
  • Topphastighet (km/t):165
  • Akselerasjon 0-100 km/t (sekunder):9,9