Hopp til innhold

Alt du trenger å vite om hjemmelading

Hjemmelading med ladeboks er best. Da lader du sikrere og tryggere.

Fra juli 2022 ble ladeboks også et krav når du oppretter et nytt ladepunkt for regelmessig lading av bilen din.

Hjemmelading kalles også normallading

Normallading er all lading under 50 kW fra en ladeboks eller offentlig ladepunkt, der du bruker egen Type 2-kabel.

Har du ikke egen parkering? Sjekk hvordan du gatelader her.

Innhold

Elbilforeningen anbefaler ladeboks

Kravet om ladeboks fra juli 2022 har ikke tilbakevirkende kraft, men Elbilforeningen anbefaler at du installerer en hjemmeladeboks der du lader til vanlig.

Elbillading med ladeboks er best fordi:

  • Du lader sikrere og tryggere.
  • Ladeboksen er spesielt laget for lading av elbil.

Når du lader fra en ladeboks bruker du en spesiell elbilkabel som er laget for å tåle høy belastning over tid. Det finnes ladebokser med eller uten fastmontert kabel. En ladeboks med avtagbar kabel kan også brukes av andre, og du kan ta med deg ladekabelen ved behov.

Ladekabelen har typisk et Type 2-støpsel som passer inn i ladeboksen i den ene enden og støpsel som passer bilen i den andre enden.

Ulike ladebokser på markedet

Ladeboksen leverer kun strøm, selve laderen sitter faktisk i bilen og kalles en ombordlader. Derfor er det lurt å sjekke effekten på ombordladeren i elbilen din før du kjøper en ladeboks. Det er liten vits å kjøpe en kraftig ladeboks dersom bilen din ikke kan ta i mot mer enn 3,6 eller 7,4 kW.

I hovedsak er det to typer ladebokser:

  • Smarte ladebokser.
  • Enkle ladebokser.

Med en smart ladeboks kan du styre når du lader og hvor mye strøm du gir bilen.

En enkel ladeboks har ingen spesielle funksjoner, den gir strøm til bilen din. Vi kan egentlig se på de enkle ladeboksene som en litt mer avansert og tryggere versjon av den tradisjonelle stikkontakten.

Mange velger å kjøpe de enkle ladeboksene og er godt fornøyd med det. En smartladeboks som lar deg bestemme hvor mye effekt elbilen din skal få og når det vil være mest hensiktsmessig å lade elbilen, kan være smart både for sikringsskapet, strømnettet og lommeboka.

Smartlading, hva er det?

En smartladeboks gir deg mer kontroll over hvor mye, og tidspunktet bilen tilføres strøm. Dette kan gjøre strømregningen langt hyggeligere.

Med en smart ladeboks kan du:

  • Effektstyre
  • Tidsstyre

Effektstyring gir deg mulighet til å justere ned effekten på ladeboksen din. Det kan være lurt dersom det gjør at du kan unngå å lage forbrukstopper i strømforbruket ditt. Det påvirker nemlig hvor mye du må betale i nettleie.

Tidsstyring lar deg bestemme når ladingen skal starte og slutte. Du kan styre ladingen til tidspunktet på døgnet når strømmen er billigst. Da kan du lade raskere og billigere.

Måten vi måler og betaler for strøm på, er i endring. De nye smarte strømmålerne (AMS) som er blitt installert i de fleste hjem, gir nye muligheter for å tilpasse strømforbruket ditt slik at du kan få lavere strømregning.

Den viktigste grunnen til å velge en smart ladeboks er å sikre at du kan bruke nye tjenester som utnytter disse mulighetene.

Hva koster en ladeboks?

Som medlem i Elbilforeningen tilbys du ladebokser til gunstige priser fra Zaptec og Easee (fra Tibber). Du må ha gyldig medlemskap i Elbilforeningen for å kunne bestille ladeboks til medlemspriser.

Mann med ladekabel

Ladebokser til elbil

Gode medlemstilbud på ladebokser til deg som elbilist.

Vi ser at markedet for ladebokser stadig blir større, og mange synes det er vanskelig å manøvrere seg rundt i jungelen av tilbud.

Det er ikke nødvendigvis sånn at dyrest er best. Hvilken ladeboks du bør velge avhenger i stor grad av ditt behov. Elbilforeningen erfarer at prisene mellom smarte og enkle ladebokser ofte er minimale, så derfor kan det lønne seg å kjøpe en smart ladeboks.

Hvor lang tid tar det å lade bilen med ladeboks?

Det enkle svaret er at dette gjerne tar en natt – eller ca åtte timer. Men det er flere ting som påvirker hvor lang tid det tar:

Bilen din: Når du normallader, foregår ladingen i selve bilen. Det er altså kapasiteten på bilens ombordlader som avgjør hvor fort du kan lade.

Har du for eksempel en elbil med en 3,6 kW-ombordlader, vil den uavhengig av hvor mye ladeboksen kan gi, aldri kunne ta imot mer enn 3,6 kW. 

Du vil aldri kunne ta ut mer effekt enn det bilen din kan ta imot, uansett hvilken ladeeffekt ladeboksen leverer. Jo større batteri du har, jo lengre tid vil det også ta å fylle opp batteriet.

Det er ikke farlig å lade på en ladeboks som gir mer strøm enn bilen din kan motta, bilen din bestemmer alltid hvor mye den kan ta imot.

Obs! Ladehastigheten som er oppgitt til hurtig- og lynlading er ikke det samme som hva bilen kan ta imot på normallading. Før du kjøper ladeboks kan det være lurt å sjekke størrelsen på ombordladeren i elbilen. 

Ladeboksen: Ladeboksen vil ha en viss mengde strøm å tilby, også er det bilen som bestemmer hvor mye strøm den kan ta til seg. Men om du har en elbil som kan ta 22 kW i normallading og strømpunktet kun gir 7,4, vil naturligvis ikke bilen få mer enn 7,4 kW

Strømnettet: Dersom du har 230V strømnett (det vanligste i Norge), vil du normalt ikke få ut mer effekt enn 7,4 kW. Hvorvidt bilen din kan dra nytte av 7,4 kW, avhenger av bilens ombordlader.

Temperatur: Temperatur har også noe å si for hvor fort ladingen vil gå. Både ekstrem varme og ekstrem kulde vil påvirke ladehastigheten.

Kan jeg lade med stikkontakt?

Fra 1. juli 2022 må du installere ladeboks når du skal opprette et nytt ladepunkt hjemme. Jordet stikkontakt for bruk til regelmessig lading av elbil er fjernet i den den nye installasjonsnormen NEK 400:2022, som gjelder elektriske lavspenningsintallasjoner.

Det betyr at du må du installere en ladeboks med type 2-kontakt om du trenger et nytt ladepunkt til elbillading.

Standarden gjelder nyinstallasjoner, og har ikke tilbakevirkende kraft. Den påvirker dermed ikke etablerte ladepunkter før 1. juli 2022. Endringen betyr heller ikke at det er forbudt å nødlade ved hjelp av eksisterende jordet husholdningskontakt.

Les mer om lading med vanlig stikkontakt.

Hvorfor kan jeg ikke hurtiglade hjemme?

Elbiler bruker likestrøm, mens strøm i strømnettet er vekselstrøm. For at bilen skal kunne lades, må strømmen fra strømnettet omformes fra vekselstrøm til likestrøm.

Når du lader hjemme skjer det i en liten boks i elbilen.

Omformeren du har i bilen din er liten, noe som betyr lav ladehastighet – som oftest mellom 7 og 11 kW, selv om noen kan ta så mye som 22 kW.

Bruker du en hurtiglader omformes strømmen i hurtigladeren, og ren likestrøm mates rett inn i bilens batteripakke med en effekt på minst 50 kW. For å hurtiglade må det ikke bare være god kapasitet i strømnettet, konverteringen fra veksel- til likestrøm må skje utenfor bilen. Hurtig- og lynladere er nokså store fordi det krever plass å omforme strøm med høy effekt.

Hurtig- og lynladere er dyre og store, og krever også at det er kapasitet i ditt lokale strømnett. Det er derfor lite hensiktsmessig å installere en hurtiglader i garasjen.