
Slik kommer du i gang

Vanligste spørsmål
De aller fleste selskaper som tilbyr hurtiglading har i dag gått over til å ta betalt per kilowattime (kWt) – altså at du betaler per energienhet du fyller på batteriet – på samme måte som man betaler per liter for bensin. Det er dyrere å hurtiglade enn å lade hjemme. Se oversikt i lenken under
Elbilforeningen har en egen app, ElbilAppen, der du kan finne ladestasjoner i nærheten og planlegge reiser med forslag til ladestopp underveis. Her kan du også skru på filter for å kun se ladestasjoner som samarbeider med Ladeklubben.
Vi har også et kart på vår nettside med alle laderne som er åpent for alle.
Obs! Som standard er normalladere skrudd av i filteret. Vil du ha dem med, må du skru det på i filteret.
Foreløpig finnes det ikke en felles betalingsløsning for lading. Du må registrere deg hos hvert enkelt ladeselskap. Elbilforeningen jobber for at kontaktløs kortbetaling – kjent som tæpping, skal bli obligatorisk.
I mellomtiden tilbyr vi Ladeklubben som samler flere ladeselskaper i en betalingsløsning.

Elbillading i borettslag og sameier
Elbilforeningen hjelper dere med å få på plass et smart ladeanlegg. Tilpasset behovet til borettslaget eller sameiet ditt.

Jeg trenger en ladeboks
Fra 1. juli 2022 må du installere ladeboks, om du skal etablere et nytt fast ladepunkt.
Hva er det du må tenke på når du skal kjøpe deg en hjemmelader? Hvordan lade elbil?

Jeg skal på reise med elbilen
Når du skal ut på reise med bilen, er det flere ting du bør vite.
Ofte stilte spørsmål
Elbilforeningens blå ladebrikke fra Ladeklubben er forhåndsregistrert, og kan brukes hos flere ladeselskaper i Norge, samt på 28.000 hurtigladere i Europa. Bruker du den, unngår du å måtte laste ned alle appene fra et titalls ladeselskaper.
Har du den den svarte ladebrikken, må den registreres hos selskapene for å fungere.
På en hurtiglader er kabelen fastmontert i laderen. Velg kabelen som passer til bilen din. På en normalladeboks, bruker du egen medbrakt kabel.
Normalt starter, stopper og betaler du for ladingen med ladebrikke eller app. følg instruksjonen på laderen.
Elbilforeningens blå ladebrikke fra Ladeklubben er forhåndsregistrert, og kan brukes hos flere ladeselskaper i Norge. Bruker du den, unngår du å måtte laste ned alle appene fra et titalls ladeselskaper.
Batterihelse er ofte angitt som SoH, som står for State of Health.
SoH blir målt i prosent og er kort fortalt andelen av batteriet som kan brukes til kjøring, sett i relasjon til hva produsentene lovte da bilen var ny.
Feil på ladeutstyr kan dessverre forekomme. Feilen kan ligge i lader, eller noen ganger mellom den enkelte bilmodell og lader. Dersom det er flere ladere på en ladestasjon test gjerne andre ladere, eller ring telefonnummeret som står på stasjonen for å komme direkte til ladeselskapet.
For å bli bruker av Ladeklubben må du først være medlem i Norsk elbilforening.
1. Last ned Ladeklubben fra App Store eller Play Store.
2. Logg inn i appen med samme brukernavn og passord som du bruker når du logger deg inn på Min side på elbil.no.
3. Legg inn ønsket betalingskort under «Betalingsmåte» og godkjenn med BankID. Du blir deretter spurt om du vil gå tilbake til appen. Velg ja og du ser at betalingsmåten din er oppdatert.
4. Du er nå klar til å lade gjennom Ladeklubben! Start og avslutt lading enkelt ved å benytte den blå ladebrikken. Eller start lading direkte i appen Ladeklubben. God lading!
Ved problemer kontakt oss på medlem@elbil.no.
Det korte svaret er ja, men Elbilforeningen anbefaler alle å installere ladeboks der du lader til vanlig. Det er en mye sikrere og raskere måte å lade bilen din på. Men etter 1. juli 2022 må du, om du skal etablere et nytt fast ladepunkt, installere ladeboks. Har du etablert fast elbillading før juli 2022 med egen kurs til elbilen, maks ti ampere og jordfeilbryter type B, kan du fortsette å bruke denne til fast bruk. Om du ikke har gjort sistnevnte, kan man kun bruke stikkontakt til nødlading – altså kun når du absolutt må.
Du kan enten lade med en hurtiglader eller ved hjelp av en normalladeboks.
Hurtigladerne er elbilens svar på bensinstasjoner. Her lader du bilen raskt når du er underveis. De leverer minst 50 kW. Ladestasjoner som leverer mer 150 kW kalles lynladere.
Normallading er det du gjør hjemme, og gjelder all lading under 50 kW. Det tar lenger tid, men er perfekt også når du overnatter på tur, eller står parkert over flere timer.
Elbilforeningen har en egen app, ElbilAppen, der du kan finne ladestasjoner i nærheten og planlegge reiser med forslag til ladestopp underveis. Her kan du også skru på filter for å kun se ladestasjoner som samarbeider med Ladeklubben.
Vi har også et kart på vår nettside med alle laderne som er åpent for alle.
Obs! Som standard er normalladere skrudd av i filteret. Vil du ha dem med, må du skru det på i filteret.
De aller fleste selskaper som tilbyr hurtiglading har i dag gått over til å ta betalt per kilowattime (kWt) – altså at du betaler per energienhet du fyller på batteriet – på samme måte som man betaler per liter for bensin. Det er dyrere å hurtiglade enn å lade hjemme. Se oversikt i lenken under