Alt om lading
Få nyttige tips om lading, både hjemme og på reise. Rull videre nedover!
Har du elbil er det lurt å bli medlem i Norsk elbilforening. Da kan du lade enkelt med ladebrikken, på over 75.000 hurtigladere i hele Europa.
Vanligste spørsmål
Du betaler per kilowatt-time når du lader. Prisene varierer fra selskap til selskap, så det er penger å spare på å følge med. Det er dyrere å hurtiglade enn å lade hjemme.
Elbilforeningen har en egen app, ElbilAppen, der du kan finne ladestasjoner i nærheten og planlegge reiser med forslag til ladestopp underveis. Her kan du også skru på filter for å kun se ladestasjoner som samarbeider med Ladeklubben.
Vi har også et kart på vår nettside med alle laderne som er åpent for alle.
Obs! Som standard er normalladere skrudd av i filteret. Vil du ha dem med, må du skru det på i filteret.
Foreløpig finnes det ikke en felles betalingsløsning for lading. Du må registrere deg hos hvert enkelt ladeselskap. Elbilforeningen jobber for at kontaktløs kortbetaling – kjent som tæpping, skal bli obligatorisk.
I mellomtiden tilbyr vi Ladeklubben som samler flere ladeselskaper i en betalingsløsning.
Slik kommer du i gang
Elbillading i borettslag og sameier
Elbilforeningen hjelper dere med å få på plass et smart ladeanlegg. Tilpasset behovet til borettslaget eller sameiet ditt.
Aktuelt om lading:
Jeg skal lade elbilen hjemme
Fra 1. juli 2022 må du installere ladeboks om du skal lade hjemme til fast bruk. Kravet har ikke tilbakevirkende kraft, men Elbilforeningen anbefaler at du installerer en ladeboks fordi det er tryggere og raskere. Dette koster en ladeboks.
Visste du at det mange bare kaller en lader, elbillader eller en hjemmelader, egentlig kalles en ladeboks – siden laderen faktisk sitter inne i bilen din? Likevel sikrer en ladeboks deg tryggere og raskere lading enn å kun plugge bilen din i stikkontakten. Stikkontaktlading er fortsatt lov – men kun til såkalt nødlading.
Se vår samleside om hjemmelading
Jeg skal på reise med elbilen
Å dra på tur med elbil kan være litt annerledes enn du er vant med fra før av. Når du er på reise kan du enten lade bilen raskt på en hurtiglader eller lade saktere med egen kabel på en ladeboks – slik du gjør hjemme. Normallading blir ofte kalt destinasjonslading – fordi det er perfekt når du skal være ett sted over lengre tid. For eksempel når du overnatter på et hotell, eller parkerer bilen noen timer for å gå på en fjelltur eller ta med familien i en fornøyelsespark.
Du kan planlegge stopp på ladestasjoner ved bruk av vårt ladekart – og sjekke prisene for lading så du vet hvor det er rimeligst.
Det enkleste er å bli medlem i Elbilforeningen! Da får du oversikt over alle ladestasjonene i ElbilAppen og kan lade enkelt med vår blå ladebrikke eller ladeapp fra Ladeklubben. Lad på 40.000 hurtigladere i hele Europa – uten å måtte registrere deg flere ganger.
Se vår samleside om lading på farta.
Ofte stilte spørsmål
På en hurtiglader er kabelen fastmontert i laderen. Velg kabelen som passer til bilen din. På en normalladeboks, bruker du egen medbrakt kabel.
Normalt starter, stopper og betaler du for ladingen med ladebrikke eller app. følg instruksjonen på laderen.
Elbilforeningens blå ladebrikke fra Ladeklubben er forhåndsregistrert, og kan brukes hos flere ladeselskaper i Norge. Bruker du den, unngår du å måtte laste ned alle appene fra et titalls ladeselskaper.
Du betaler per kilowatt-time når du lader. Prisene varierer fra selskap til selskap, så det er penger å spare på å følge med. Det er dyrere å hurtiglade enn å lade hjemme.
Foreløpig finnes det ikke en felles betalingsløsning for lading. Du må registrere deg hos hvert enkelt ladeselskap. Elbilforeningen jobber for at kontaktløs kortbetaling – kjent som tæpping, skal bli obligatorisk.
I mellomtiden tilbyr vi Ladeklubben som samler flere ladeselskaper i en betalingsløsning.
Elbilforeningen har en egen app, ElbilAppen, der du kan finne ladestasjoner i nærheten og planlegge reiser med forslag til ladestopp underveis. Her kan du også skru på filter for å kun se ladestasjoner som samarbeider med Ladeklubben.
Vi har også et kart på vår nettside med alle laderne som er åpent for alle.
Obs! Som standard er normalladere skrudd av i filteret. Vil du ha dem med, må du skru det på i filteret.
Du kan enten lade med en hurtiglader eller ved hjelp av en normalladeboks.
Hurtigladerne er elbilens svar på bensinstasjoner. Her lader du bilen raskt når du er underveis. De leverer minst 50 kW. Ladestasjoner som leverer mer enn 150 kW, kalles lynladere.
Normallading er det du gjør hjemme, og gjelder all lading under 50 kW. Det tar lenger tid, men er perfekt også når du overnatter på tur, eller står parkert over flere timer.
Som oftest har bilprodusentene oppgitt hvor lang tid det tar å lade fra ti til 80 prosent på sine nettsider eller i bilens brukermanual.
Om du ikke finner det der, kan du også søke opp bilen din i Elbilvelgeren og se der.
Mange ladeselskaper, mange apper og forskjellige løsninger kan føre til stressende situasjoner ved hurtigladeren.
Dette kan være årsaken om du har trøbbel ved hurtigladeren:
Det korte svaret er ja, men ikke der du lader til vanlig.
1. juli 2022 kom det krav om ladeboks ved nyinstallasjon for fast elbillading, som hjemme, eller på jobb. Bestemmelsen har ikke tilbakevirkende kraft, og såkalt nødlading er lov.
Det betyr at har du lagt til rette for elbillading hjemme, med stikkontakt før 1. juli 2022, kan du fortsette å bruke denne. Men det forutsetter at du har:
- Egen kurs til elbilen.
- Maks 10 Ampere kurs.
- Kursen må ha jordfeilbryter type B.
Elbilforeningen anbefaler alle å installere ladeboks der de lader til daglig. Det er en mye sikrere og rasker måte å lade bilen på.
Sjekk medlemsrabatt på ladebokser:
Retningslinjene for lading gjelder kun der du vanlig, som hjemme eller på jobb. Du kan altså nødlade hvis du er på besøk hos noen uten andre alternativer, selv om det ikke er lagt opp til dedikert elbillading. Da er det viktig å følge med på kontakten under lading, for varmegang kan forekomme. Skjøteledning skal ikke brukes.
Det er Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) som håndhever regelverket. Les mer om retningslinjene for installasjon her.
For å bli bruker av Ladeklubben må du først være medlem i Norsk elbilforening.
1. Last ned Ladeklubben fra App Store eller Play Store.
2. Logg inn i appen med samme brukernavn og passord som du bruker når du logger deg inn på Min side på elbil.no.
3. Legg inn ønsket betalingskort under «Betalingsmåte» og godkjenn med BankID. Du blir deretter spurt om du vil gå tilbake til appen. Velg ja og du ser at betalingsmåten din er oppdatert.
4. Du er nå klar til å lade gjennom Ladeklubben! Start og avslutt lading enkelt ved å benytte den blå ladebrikken. Eller start lading direkte i appen Ladeklubben. God lading!
Ved problemer kontakt oss på medlem@elbil.no.
Elbiler har i tillegg til fremdriftsbatteriet et eget 12-voltsbatteri, slik som på fossilbiler.
Det leverer strøm til det meste av elektronikk, og hvis det går tomt får du ikke start på bilen.
I elbiler har dette batteriet langt lavere belastning enn på fossilbiler fordi det slipper å dra i gang en kald bensin- eller dieselmotor med tyktflytende olje. Likevel kan det lille 12-voltsbatteriet i elbiler slite i kulda.
Hovedproblemet vinterstid er at 12-voltsbatteriet må ha høyere spenning når batteriet er kaldt, for å gjøre jobben. Dette i tillegg til mye bruk av varme i ratt og seter kan være en bidragsyter til at 12-voltsbatteriet svikter.
En startbooster kan være nyttig å ha i bilen om du opplever flatt batteri i vinterkulda.
Det får du kjøpt hos de fleste som driver med bilrekvisita. Er du medlem i Elbilforeningen får du 25 prosent rabatt hos BilXtra.
Opplever du at 12-voltsbatteriet ditt blir flatt gjentatte ganger, uavhengig av kulde, kontakt forhandler eller kontakt verksted. Da må det mest sannsynlig byttes ut.
Les flere råd rundt 12-voltsbatteri om vinteren her
Kan være aktuelt med vedlikeholdslading på eldre elbiler
På eldre elbiler kan det være aktuelt å vedlikeholdslade 12-voltsbatteriet når det skikkelig kaldt. Da kan du unngå flatt batteri.
Du finner egne ladere for 12-voltsbatterier hos de aller fleste som driver med bilrekvisita. Er du medlem i Elbilforeningen får du 25 prosent rabatt hos BilXtra.
Før du kjøper:
- Sjekk hvilken type batteri som er i bilen din. De aller fleste har et blybatteri og da må du ha en lader for dette. Er det litiumbatteri, må du ha en batterilader for litiumbatterier, ellers kan du ødelegge batteriet. Da står det gjerne merket Litium eller Li (litium) Fe (jern) Po4 (Fosfat).
- Sjekk kapasitet på batteri og lader. Kapasiteten er oppgitt i Ampere timer, Ah. Jo høyere tall, jo kraftigere er batteriet. Vanlig er rundt 80 Ah.
- Er batteriladeren for svak, bruker den så lang tid på å lade at det kan gå varmgang i batteriet. Er laderen for sterk, kan det også lade for fort og skade batteriet. Men de fleste ladere passer til et vanlig bilbatteri.
- Laderens kapasitet skal stå på emballasjen til laderen, men ikke alltid på selve laderen. Sjekk instruksjonsheftet om du er usikker.
Når du lader:
- Koble på klemmene på polene først.
- Rød på pluss først og deretter svart på minus, eller på noe metall i karosseriet.
- Så kobler du til laderen i stikkontakten.
Har du en smart-lader, kjører den sykluser og slår seg av selv når batteriet er fulladet. Det kan derfor være koblet til lenge.
En vanlig lader bør du koble av når batteriet er blitt ladet opp. Når du er ferdig å lade, kobler du fra alt i motsatt rekkefølge som kulelisten over.
Husk: Du bør ikke lade selve framdriftsbatteriet i bilen samtidig som 12-voltsbatteriet