Hopp til innhold

Her får du prisoversikten: Dette koster hurtiglading

Her finner du pris for lading hos ladeselskapene i Norge.

Hurtigladestasjonene i Norge drives av ulike ladeselskaper, og prisene og betalingssystemene varierer fra selskap til selskap. Her får du oversikt over hva det koster å lade på de forskjellige ladestasjonene.

For å være på med listen må aktøren ha minst femti hurtigladere.

Les mer om hvert ladeselskap lengre nede i saken.

Hurtiglading er dyrere enn å lade hjemme, men er et viktig alternativ når du skal på langtur. Siden de fleste lader hjemme til daglig, vil uansett de månedlige driftsutgiftene være betraktelig lavere enn for bensin- og dieselbiler totalt sett.

Har du andre spørsmål om lading av elbil? Se vår komplette oversikt over hvordan du hjemmelader og hurtiglader din elbil.

Hvordan betale for lading?

Med Elbilforeningens blå ladebrikke, også kjent som Ladeklubben, kan medlemmer lade enklere. Den kan brukes hos Recharge, Ionity, Kople, Ishavsveien, Ragde, E.ON og Powered by E.ON & Clever.

Elbilforeningen jobber iherdig for å få flere ladeselskaper med på ordningen. Fordelen med Ladeklubben, er at du slipper å registrere brikken hos alle de forskjellige ladeselskapene. Du legger inn dine data og betalingsopplysninger én gang, så tar vi oss av resten.

Du kan fortsatt bruke Elbilforeningens svarte ladebrikke. Den må du registrere selv hos ladeselskapene du ønsker å bruke. Kart med alle ladestasjoner og reiseplanlegger finner du i ElbilAppen.

Enkel lading med Ladeklubben!

Lad hos flere ladeselskaper med den ferdigregistrerte blå ladebrikken. Bruk 50.000 hurtigladere i Norge og Europa. Enkel betaling og ett kundeforhold.

Kortbetaling

Stortinget har bestemt at kortbetaling skal innføres på alle nye hurtigladere fra 2023. Ettermontering på eksisterende hurtigladere vil skje innen utgangen av 2025.

Det blir altså enklere å betale for lading uten å opprette et kundeforhold hos ladeselskapet. Du kan tæppe kortet eller mobilen, slik du gjør når du handler alt mulig annet.

Foreløpig er det stort sett ladebrikker eller app som gjelder. Du finner ut hva det du trenger hos de ulike ladeselskapene nederst på siden.

De største ladeselskapene i Norge

Recharge

echarge er den nest største ladeaktøren i Norge målt i antall hurtigladere. De har cirka 1550 hurtig- og lynladere fordelt på rundt 400 ladestasjoner i Norge. Recharge har flest stasjoner i Norge. Recharge er over hele landet utenom Finnmark. De har også stasjoner i Finland, Sverige – og snart Danmark.

Recharge er en del av ladeklubben så her kan du bruke den blå ladebrikken.

Recharge tilbyr nettbetaling (via QR-kode) og sms-betaling for drop-in-kunder.

Les mer om prisene hos Recharge.

Mer

Mer drifter cirka 830 hurtigladere fordelt på rundt 240 ladestasjoner i Norge. Mer differensierer ikke mellom drop-in-pris og registrerte kunder, men tilbyr volumrabatt avhengig av hvor mye du lader for i måneden for registrerte kunder. Mer er over hele landet, utenom i Finnmark.

Les mer om prisene hos Mer.

Eviny og Lyse

Eviny og Lyse drifter cirka 1150 hurtigladere fordelt på rundt 210 ladestasjoner i Norge. Eviny har god dekning på Sør, Øst- og Vestlandet, men lite ladere i Nord-Norge (med unntak av Lofoten).

Eviny har ikke ulike pris for registrerte og uregistrerte kunder. Når batteriet er over 80 % påløper 1 kr per minutt i tillegg.

Eviny og Lyse gir ladebonus som opptjenes fra første lading (må aktiveres). Dette trekkes så fra hver tiende gang man lader.

Eviny tilbyr Vipps som betalingsløsning for drop-in-kunder.

Les mer om prisene hos Eviny.

Tesla

Tesla er Norges største hurtigladeaktør med sine cirka 1700 hurtigladere. Disse er fordelt på rundt 110 ladestasjoner over hele landet. Teslas ladere har kun støtte for CCS (noen har også støtte for Tesla-kontakt).

Teslas «superchargers» kunne lenge kun bli brukt av Tesla-kjøretøy. I mai 2022 åpnet Tesla nettverket sitt gradvis. I dag er flesteparten av Teslas ladere åpen for alle. Vi har også skrevet en artikkel om hva du bør tenke på som ikke-Tesla-eier når du lader på en Tesla-stasjon.

Prisene på Tesla-stasjoner varierer etter flere faktorer fra lokasjon til lokasjon. Pris må du derfor sjekke i Teslas egen app. Du kan finne Superchargere hos Tesla, men prisen må du søke opp i appen.

På Tesla sine stasjoner kan du kun betale ved bruk av Teslas app eller «Plug & Charge» om du har et Tesla-kjøretøy.

Circle K

Den tidligere rene bensinstasjonkjeden Circle K opererer nå heller som energistasjoner for både fossil- og elbiler. De drifter nå cirka 520 hurtig- og lynladere på rundt 90 ladestasjoner fordelt over hele Norge utenom Finnmark. Circle K har også hurtigladere i Sverige og Danmark.

Circle K tilbyr nettbetaling (via QR-kode) og bruk av Vipps som drop-in-betaling.

Les mer om prisene hos Circle K.

Ionity

Ionity drifter cirka 170 lynladere i Norge fordelt på 25 ladestasjoner. Ionity har kun CCS hurtigladekontakt.

Ionity er eid av en rekkebilprodusenter og har bygget hurtigladere over hele Europa.

Ionity er en del av ladeklubben, så her kan du bruke den blå ladebrikken.

Ionity tilbyr nettbetaling (via QR-kode) som drop-in-betaling.

Les mer hos Ionity.

Kople

Kople drifter cirka 460 hurtig – og lynladere i Norge fordelt på cirka 110 ladestasjoner. Kople har lik pris for registrerte kunder og drop-in-kunder.

Kople er en del av Ladeklubben, så her kan du bruke den blå ladebrikken. Kople tilbyr nettbetaling (via QR-kode) som drop-in-betaling.

Kople har tradisjonelt sett hatt mest ladere på Østlandet, men har i dag utvidet seg til å bli en aktør med god dekning i Nordland.

Les mer om prisene hos Kople.

Uno-X

Uno-X er nok en bensinstasjonkjede som nå har blitt en energistasjonkjede. De begynte å bygge ut lynladere i Norge i november 2022.

Uno-X har synlig kWt-prising ved siden av literprisen på bensin og diesel og er den eneste aktøren som utelukkende satser på tradisjonell kortbetaling. Her er det kun drop-in-betaling med bankkort som gjelder. De har nå rundt 50 lynladere fordelt på 12 lokasjoner.

Les mer om prisene hos Uno-X.

Ragde Charge

Eiendomsaktøren Ragde har også satset på hurtiglademarkedet. De har nå cirka 50 lynladere fordelt på ti stasjoner.

Ragde Charge er en del av Ladeklubben, så her kan du bruke den blå ladebrikken. For drop-in-kunder har de Vipps og skal ha støtte for vanlig kortbetaling i tredje kvartal 2023.

Les mer om prisene hos Ragde Charge.

Hurtiglading og lynlading

Hurtiglading defineres som ladeeffekt fra 50 til 150 kW (DC). Lynlading fra 150 kW og oppover. Faktisk ladeeffekt varierer avhengig av bilmodell, temperatur og strømnivå på batteriet.

Normallading ved ankomst

Normallading defineres som ladeeffekt opp til 50 kW (AC). Faktisk ladeeffekt varierer avhengig av elbilmodell, temperatur og strømnivå på batteriet.

Antall hurtigladere per operatør er oppdatert per 10. juli 2023 (kilde: Nobil.no)

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Elbilforeningens ladekart

Finn alle hurtigladestasjonene på Elbilforeningens ladekart og planlegg reisen med din elbil.

Du kan laste ned ElbilAppen for enklere tilgang på din mobil. Er du medlem, får du digitalt medlemskort og andre medlemsfunksjoner.

Trykk her for å få kartet i fullskjerm