Hopp til innhold

Elbil om vinteren

Elbiler håndterer vinteren helt fint, men rekkevidden blir litt kortere og de kan ofte lade noe saktere. Her er noen tips til deg som vil ha mest mulig ut av elbilen på vinterføre.

Kort oppsummert:

1


Ingen stor forskjell i det daglige
I hverdagen med korte turer og mest hjemmelading, vil du mest sannsynlig ikke merke så stor forskjell.

2


Ta høyde for kortere rekkevidde
Våre tester viser at elbiler stort sett beholder rundt 70 prosent av rekkevidden om vinteren, sammenlignet med ellers.

3


Hurtiglading går sakte med kaldt batteri
Lad derfor på slutten av turen, ikke vent til til neste dag. Lading går raskere når batteriet har nådd driftstemperatur.

For å få lengst mulig rekkevidde i kulde, er det enkleste tipset å avslutte ladingen rett før du skal kjøre. Da er batteriet varmt, og elbilen går lengre enn om du starter med et kaldt batteri.

Gode råd til vinterlading på lengre turer:

Skal du på langtur i krevende vinterføre, er tipsene under nyttige:

Unngå å lade med kaldt batteri  

Elbiler lader saktere på vinteren fordi batteriet er kaldt. Ved å kjøre sikrer du at batteriet varmes opp. Er det skikkelig kaldt kan det ta flere timer på veien før batteriet har fått varme i seg. Derfor best å lade på slutten av turen, enn neste dag. 

LAD NÅR KOMMER FRAM: Ikke vente til morgenen etter, når batteriet har blitt kaldt.

Forvarm batteriet 

Du kan du spare energi ved å forvarme batteriet før du drar på tur. Dette gjør du ved å stille inn ladingen slik at bilen har ladet til like før avreise. Ladingen gir varme til batteriet – så slipper bilen å bruke energi på å varme batteriet når du starter turen. Som en bonus lader også bilen vesentlig raskere når du skal hurtiglade senere på turen. 

Husk også at på nyere elbiler kan man ofte be bilen forvarme batteriet før lading. Noen modeller gjør dette automatisk når du planlegger et ladestopp i navigasjonssystemet, mens på andre modeller må dette aktiveres manuelt. Forvarming av batteriet spiser litt av batterikapasiteten din, men du vil hente inn dette ved å lade mye raskere ved ladestolpen.  

Forvarm kupeén mens du er tilkoblet lader 

Mens du lader kan du også bruke energien fra laderen til å forvarme kupeén. Da slipper bilen din å bruke energi til det på turen din.  

VARM BIL: Gjør kjøreturen trivelig fra start, og du unngår å bruke energi på oppvarming underveis.

Legg inn et ekstra ladestopp

Elbiler har kortere rekkevidde på vinteren – vær obs på dette og planlegg turen deretter. Det er ikke uvanlig å trenge ett ekstra ladestopp før du kommer frem til hytta når det er flere blå grader på målestokken. Husk at om du bruker Elbilappen tar den høyde for temperaturen i sin ruteplanlegger. 

Mann sjekker 12-voltsbatteriet i elbil.

Er det flatt får du ikke startet bilen:

12 V-batteri i elbiler

Er ladeluka fastfrosset, skjermen på ladestolpen død eller har du trøbbel med å starte lading?  

Om ladeluka sitter fast kan du fylle en plastpose med varmt vann og holde den inntil luka.  Flere tips fra Lade-Lars finner du her

Er skjermen på ladestolpen treg eller ikke responderer, trenger den bare litt varme. Ta av deg votten og legg håndflata på skjermen for å varme den.   

Har noen slengt fra seg ladekabelen på bakken etter bruk, kan snø i ladepluggen hindre at det oppstår kontakt mellom laderen og bilen. Ta en ekstra sjekk hvis du ikke får satt i gang ladingen, for det kan være vanskelig å se snø som har pakket seg inn, innerst i ladepluggen.


Kjappe fakta om rekkevidde på vinteren

  • Den viktigste årsaken til at rekkevidden blir kortere er at batteriet blir kaldt. Den innvendige motstanden i batteriet øker i kulde, og det blir vanskeligere å få ut energien. Batteriet blir rett og slett mindre effektivt når det er kaldt.
  • Snø og slaps øker rullemotstanden og elbilen bruker mer energi, sammenlignet med hva den gjør på tørre sommerveier.
  • Du bruker varmeapparatet mer om vinteren. Det stjeler energi og rekkevidde fra batteriet.
  • Kjører du fort på motorvei, bruker du mye energi og får kortere rekkevidde både sommer som vinter.

Aktuelt om kjøring på vinterføre:

Les også